Micro-influencers: de voordelen en richtlijnen voor marketeers
Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Micro-influencers spelen een steeds grotere rol in die trend. Na het lezen van dit artikel weet je precies waarom. Daarbij geven we je handige richtlijnen en adviezen voor het inzetten van micro-influencers!
Wat zijn micro-influencers?
Micro-influencers zijn influencers met relatief weinig volgers die je kan inzetten voor influencermarketing. Steeds meer marketeers ervaren de voordelen van influencermarketing ten opzichte van traditionele marketingtechnieken zoals advertenties en reclame.
Met influencermarketing worden invloedrijke personen (influencers) aan het woord gelaten over de producten of diensten van een bedrijf. Zij hebben een achterban die zich graag op deze manier laat informeren en inspireren.
Soorten influencers
Influencers zijn er in vele soorten en categorieën, waardoor influencermarketing voor ieder bedrijf toepasbaar is. Of je nu een influencer zoekt op het gebied van gezondheid, lifestyle, sport, financiën of kunst, er is altijd wel een influencer voor jou te vinden.
Als je op zoek gaat naar influencers om mee samen te werken, moet je een belangrijke keuze maken: werk je samen met een macro-influencer of met een micro-influencer?
Verschil macro- en micro-influencers
Het verschil tussen macro- en micro-influencers is de grootte van hun achterban en hun relatie met de doelgroep. Macro-influencers hebben een gigantisch bereik van minimaal 100.000 volgers. Dit zijn dus de publieke figuren. Het zijn populaire bloggers, vloggers, acteurs, sporters, artiesten, journalisten, etc. Volgers willen graag op de hoogte blijven van de interessante levens van deze mensen.
Micro-influencers hebben een kleinere achterban. De meningen over de grootte lopen uiteen: van 5000 tot 100.000 volgers. De exacte getallen maken niet uit. Een belangrijker kenmerk van deze ‘kleine’ influencers is hun relatie met de doelgroep. Micro-influencers worden niet gevolgd omdat ze razend interessante levens hebben, maar omdat ze een passie of expertise over een bepaald onderwerp hebben. In dat opzicht gaat het bij deze kleinere accounts meer om de inhoud dan bij macro-influencers.
Voordelen micro-influencers
Nu we de verschillen in kaart hebben gebracht, kunnen we dieper ingaan op de voordelen van micro-influencers. Wij zetten de grootste voordelen op een rij:
1. Authenticiteit
Mensen worden blind voor reclames en advertenties. Ze hebben direct door dat macro-influencers vaak niet écht fan zijn van een merk of product. Micro-influencers zijn een stuk geloofwaardiger. Ze behouden vaak hun authenticiteit door alleen in zee te gaan met producten en merken waar ze écht achter staan. Aanbevelingen van kleinere accounts worden daardoor veel serieuzer genomen.
2. Specifieke doelgroep bereiken
Volgers van macro-influencers behoren vaak niet tot een specifieke doelgroep. Deze grote influencers worden door allerlei soorten mensen gevold. Volgers van micro-influencers zijn veel vaker echt geïnteresseerd in het onderwerp waar de influencer over post. Deze volgers vormen daardoor een duidelijke, specifieke doelgroep. Als je een bepaald soort mensen wilt bereiken, kan je dus beter samenwerken met een micro-influencer.
3. Engagement met doelgroep
Door bovengenoemde voordelen ontstaat het logische gevolg dat blogs en social media posts van relatief kleine influencers meer betrokkenheid genereren. Uit onderzoek van influencermarketingbureau Markerly blijkt dat influencers op Instagram de volgende engagement percentageshebben per aantal volgers:
< 1000 volgers: 8% van de volgers interacteert met het bericht
1000 – 10.000 volgers: 4% van de volgers interacteert met het bericht
10.000 – 100.000 volgers: 2,4% van de volgers interacteert met het bericht
1 miljoen – 10 miljoen volgers: 1,7% van de volgers interacteert met het bericht
Daarbij zijn micro-influencers vaak behulpzamer en actiever in het reageren op vragen en opmerkingen van hun achterban. Dit zorgt dus ook voor meer interactie en engagement rondom jouw product of merk. Kortom, als betrokkenheid een belangrijker doel is dan bereik, is het aan te raden om voor een micro-influencer te kiezen.
Betrokkenheid meten
Om te bepalen hoeveel interactie, en dus hoeveel betrokkenheid, influencers hebben op hun content, kan je deze formules toepassen:
Betrokkenheid op bericht =
(Aantal likes + Aantal reacties + Aantal keer gedeeld) / Aantal volgers
Totale gemiddelde betrokkenheid =
(Betrokkenheid bericht 1) + (Betrokkenheid bericht 2) + (etc.) / Aantal berichten
4. Kosteneffectieve marketing
Micro-influencers leveren procentueel dus veel meer betrokkenheid op dan macro-influencers. Daarbij vragen micro-influencers een aanzienlijk kleiner bedrag om jouw product of merk onder de aandacht te brengen. Dit maakt influencermarketing toegankelijk voor zowel grote als voor kleine bedrijven.
Samenwerkingen met kleinere influencers zijn dus erg kosteneffectief. Je kan een hoge mate van betrokkenheid genereren rondom jouw merk, ook met een klein budget. Als je ervoor hebt gekozen om met micro-influencers in zee te gaan, is het wel aan te raden om meerdere samenwerkingen aan te gaan. Zo vergroot je zowel het bereik, als de betrokkenheid.
Kosten micro-influencers
Zoals we weten, vragen kleinere accounts kleinere bedragen om jouw merk of product te promoten. Maar om wat voor bedragen gaat het? Influencers kunnen hun eigen prijzen bepalen. Er is dus geen simpele formule waarmee je de kosten van een influencer kan berekenen.
Onderstaande factoren spelen in ieder geval een rol in de prijs:
- Onderwerp/categorie
- Bereik en betrokkenheid
- Kwaliteit van de content
- Eventuele verificatie op een platform
Macro-influencers kunnen gemakkelijk duizenden euro’s vragen voor een blog of social media post. Bij micro-influencers liggen de bedragen eerder tussen de tientallen en honderden euro’s.
Op het platform Hulc kan je vrijblijvend een marketingcampagne starten. Jij geeft aan wat je budget is, en influencers doen een voorstel op jouw campagne. Op deze manier heb je snel een overzicht van de prijs die verbonden is aan bovengenoemde factoren. Je kiest zelf met welke influencer je een deal sluit!
Micro-influencer vinden
Als je tot hier bent gekomen met lezen, ben je waarschijnlijk overtuigd van de effectiviteit van micro-influencers. Nu is het tijd om de juiste influencers te vinden voor jouw bedrijf en doelen. Hulc kan hierbij helpen.
Zoals eerder benoemd, krijg je met Hulc een goed overzicht van de mogelijkheden en de prijzen die daaraan verbonden zitten. Daarbij is het hartstikke veilig door de No Cure, No Pay-methode.
Micro-influencers: conclusie
We kunnen dus concluderen dat micro-influencers de volgende voordelen hebben ten opzichte van macro-influencers:
- Micro-influencers zijn authentiek en worden daardoor serieuzer genomen in hun aanbevelingen.
- Kleinere accounts kunnen meer specifieke doelgroepen benaderen.
- Micro-influencers lokken meer interactie uit op hun berichten en reageren ook actiever op vragen en opmerkingen.
- Het inzetten van micro-influencers is toegankelijker voor kleinere budgetten. Met de hogere mate van betrokkenheid is het inzetten van micro-influencers dus zeer kosteneffectief.
Je kunt direct contact opnemen met micro-influencers voor een samenwerking. Ook kun je vrijblijvend een campagne plaatsen op Hulc. Dit is ten slotte de snelste, veiligste en meest overzichtelijke manier om in contact te komen met influencers!