5 voorbeelden van succesvolle contentmarketing

Succesvolle contentmarketing zorgt voor autoriteit, branding, thought leadership, inhoudsbekendheid en nog veel meer. Maar hoe ziet succesvolle contentmarketing er uit? Ik zet 5 van mijn favoriete cases op een rij. Laat je inspireren!

Voordat we in de case studies duiken moeten we het even hebben over wat contentmarketing precies is. En wat succesvolle contentmarketing dan is. Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je je doelgroep probeert te bereiken en aan je te binden met content, zoals blogs, video’s en podcasts. 

Belangrijk hierbij is dat je de doelgroep niet stoort – zoals een reclame dat wel doet – maar dat je inspeelt op de behoeften en interesses die de doelgroep sowieso al heeft. Goede contentmarketing stoort mensen dus niet, het helpt ze. En als je dat goed doet, pluk jij daar zelf ook de vruchten van. 

Succes van contentmarketing meten

Het succes van contentmarketing is volledig afhankelijk van jouw doelstellingen. Wil jij mensen bereiken? Wil jij mensen aan je binden? Wil jij mensen aan het denken zetten? Of wil jij zorgen dat mensen overgaan tot conversie, bijvoorbeeld door een aankoop te doen? Om je succes te meten is het belangrijk om je doel duidelijk te hebben, te bepalen wanneer dat doel bereikt is, en te weten welke metrics je daarvoor in de gaten moeten houden. 

Ik kan jou nu dus niet vertellen wanneer jouw contentmarketing een succes is. Maar de 5 voorbeelden in deze blog laten in elk geval een aantal mogelijke manieren zien om succes te behalen. Laat je dus lekker inspireren en ga daarna aan de slag met jouw eigen succesvolle contentmarketingcampagne! 

1. Staatsbosbeheer – Groene Oren podcast

In de Groene Oren podcast van Staatsbosbeheer worden Nederlandse dieren en planten geïnterviewd. De ‘gasten’ worden gespeeld door bekende comedians, die veel moeten improviseren. Dat zorgt voor hilarische interviews met bijvoorbeeld Daniel de Nachtzwaluw, Paulien de Eik en Marcel de Otter. 

Met deze podcast laat Staatsbosbeheer zien dat ze een jonge, frisse, grappige organisatie zijn, ondanks hun serieuze functie. En ze laten tegelijk zien dat zij dé expert zijn op het gebied van de Nederlandse natuur. Door voor deze vorm te kiezen – een grappige podcast – bereikte Staatsbosbeheer bovendien een compleet nieuwe doelgroep. Zij richtten zich niet op ‘de natuurliefhebbers’ die ze normaal gesproken proberen te bereiken, maar richtten zich op ‘de podcastluisteraars’ met als doel van hun nieuwe natuurliefhebbers te maken. Typisch gevalletje the medium is the message

Staatsbosbeheer kon hun succes trouwens op een onverwachte manier terug zien. Toen ze een paar maanden na de eerste aflevering een vacature voor contentmarketeer openden, kregen ze honderden motivatiebrieven binnen. Allemaal met een vermelding van de Groene Oren podcast. 

2. Patagonia – The Water is Rising documentaire

Als er één bedrijf met een goede missie is, dan is het Patagonia wel. Het kledingmerk zegt zelf: “Wij bestaan om onze thuisplaneet te redden”. En die missie komt terug in al hun contentmarketing. Die marketing richt zich dan ook bijna nooit op het product, maar veel vaker op die grote missie. 

Goede voorbeelden hiervan zijn de documentaires die Patagonia maakt. Zoals de film “The Water is Rising”, die het verhaal van een dorpje in Alaska dat moet vluchten voor de stijgende zeespiegel in beeld brengt. Met zo’n film maakt Patagonia heel duidelijk waar zij voor staan. Ze geven je bijna het gevoel dat een jas kopen van Patagonia (wat best duur is), gelijk staat aan geld doneren aan een goed doel.

Het kost natuurlijk bakken met geld om zulk soort documentaires te maken. Maar dat levert wel serieus goede films op. Sommige films worden dan ook miljoenen keren bekeken. Dat zijn miljoenen momenten waarop Patagonia hun boodschap verspreidt en aan hun eigen branding werkt. Dat is toch best succesvol te noemen.

3. Nationale-Nederlanden – Content over echte mensen 

Niet alle succesvolle contentmarketing hoeft bakken met geld te kosten. Een goede blog kan ook enorm veel autoriteit, inhoudelijke bekendheid en binding met je doelgroep opleveren. En het is vaak een stuk goedkoper dan een documentaire of podcast. Bank en verzekeraar Nationale-Nederlanden begrijpt dat ook. Zij zetten groots in op blogs.

In die blogs staan (bijna) altijd ‘echte mensen’ centraal. Slim, want daarmee maken ze saaie en abstracte zaken – zoals het WGA eigenrisicodragerschap, pensioenregelingen of spaarrekeningen – persoonlijk en boeiend. Bijvoorbeeld met een interview met een klusjesman over hoe hij zijn geldzaken regelt. Door echte mensen centraal te zetten, doet Nationale-Nederlanden de lezer het belang van goed omgaan met je geld écht begrijpen. En maken ze duidelijk dat zij daarbij kunnen helpen. 

In minder dan een jaar tijd werden de contentpagina’s van Nationale-Nederlanden al meer dan een miljoen keer bekeken. Onder andere door een sterke combinatie met organische en advertentie-berichten op social media. En het bleef niet bij bereik, veel mensen klikten ook door naar de productpagina’s, bijvoorbeeld om een spaarrekening te openen.

4. Pieter Pot – Blogs over duurzaamheid 

Pieter Pot levert duurzame producten aan huis. Van chips en bier tot tandpasta en inlegkruisjes. En als de producten een verpakking hebben, komen ze die bij je volgende bestelling direct ophalen om ze weer opnieuw te gebruiken. Nu had Pieter Pot natuurlijk blogs kunnen gaan schrijven over hun producten, of hun mooie missie van duurzaamheid. Maar in plaats daarvan besloot het bedrijf te kijken naar wat hun doelgroep écht boeiend en belangrijk vindt.

En ja, dat gaat nog steeds over duurzaamheid. Maar wel met een hele praktische insteek. Pieter Pot schrijft bijvoorbeeld veel blogs met tips over hoe je duurzamer kan leven. Recepten voor verpakkingsvrije gerechten. En tips over hoe jij je leven plasticvrij kunt maken. Bovendien besteedt Pieter Pot ook veel aandacht aan de vorm. Alle artikelen zijn prachtig vormgegeven met unieke illustraties. En ze zijn geschreven in een frisse, jonge tone-of-voice, bijvoorbeeld door emoji’s te gebruiken in de teksten. Zo krijgt de doelgroep direct een idee van wat voor bedrijf Pieter Pot is. 

De cijfers van Pieter Pot ken ik niet. Maar wat mij betreft kunnen we de contentmarketing van de duurzame bezorger sowieso succesvol noemen. Ze doen namelijk precies wat de bedoeling is bij contentmarketing: inspelen op de behoeften en interesses van de doelgroep. Niet storen, maar helpen.  

5. Albert Heijn – Allerhande

Ik kon het toch niet laten om nog even de Godfather van de Nederlandse contentmarketing te noemen, want die titel heeft Albert Heijn met hun Allerhande ondertussen wel verdiend. Het tijdschrift is met een oplage van ruim 2 miljoen (!) het op-één-na meest gelezen tijdschrift van Nederland (de nummer 1 is trouwens ook het resultaat van contentmarketing: De Kampioen van de ANWB). En heeft een enorme invloed op de Nederlandse eetgewoonten. Wist je bijvoorbeeld dat rucola voor het eerst in Nederland werd geïmporteerd speciaal voor een recept in de Allerhande?

Het magazine – dat als sinds 1954 bestaat – is ondertussen veel meer dan een selectie recepten. Het is een echt tijdschrift, met columns, interviews en recensies. En natuurlijk zijn er ondertussen volop online extensies van het tijdschrift, zoals video’s en blogs. Maar ik vind de Allerhande toch vooral een schoolvoorbeeld van hoe je contentmarketing ook in ‘old school’ print kan laten werken. Zolang je maar een verhaal te vertellen hebt dat jouw doelgroep boeit!  

Influencers inzetten voor succesvolle contentmarketing

Hopelijk heb ik je met deze 5 voorbeelden van succesvolle contentmarketing kunnen inspireren om ook gave content te gaan maken. Ik wil afsluiten met een bonustip waarmee jij jouw contentmarketing nog succesvoller kunt maken. Er is namelijk iets waar deze grote namen niet aan doen en waar jij wel aan kunt doen: influencermarketing

Door contentmarketing te combineren met influencermarketing kun je nieuwe delen van jouw doelgroep bereiken. Je kunt je naamsbekendheid vergroten. Of je kunt alle twijfelaars overhalen toch naar jouw website te komen door een influencer een linkje te laten delen. Ook dat bouwt vertrouwen, autoriteit en bekendheid. 

Maar daarvoor moet je wel met de juiste influencers samenwerken. Gelukkig hebben wij een database aangelegd met ondertussen al meer dan 9500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers. Daar zit vast ook jouw droomsamenwerking tussen! Kijk dus snel op Hulc.nl, dan vertellen we je hoe het werkt.

1 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x