Zorgen dat jouw content viraal gaat: zo doe je dat!

Je schrijft een stukje tekst of maakt een toffe video, plaatst het op je socials en een paar dagen later hebben duizenden mensen het bekeken. Het is de ultieme droom van iedere content marketeer. Tegelijkertijd is het erg lastig om dit voor elkaar te krijgen. Virale content lijkt willekeurig te komen en gaan, en er is geen rode draad in wat voor content geschikt is om snel gedeeld te worden. Toch?

Drie dingen die jij zelf kunt doen om je content een boost te geven

Tuurlijk: viraal gaan is grotendeels gebaseerd op geluk. Maar je hebt er meer invloed op dan je denkt. Er zijn veel dingen die je zelf kunt doen om de kans op een viral te vergroten. Maar wat dan precies? In dit artikel delen we vijf tips!

Wees origineel en authentiek

Het ligt misschien voordehand, maar het komt niet vaak voor dat een ChatGPT-blog duizenden keren gedeeld wordt. Wees daarom uniek, anders dan de rest. Durf iets op te schrijven wat nog niemand ooit gedaan heeft. Deel een controversiële mening, ga in tegen de massa’s en het allerbelangrijkste: Wees niet saai! Want zeg nou zelf: waarom zou iemand iets delen wat voor de hand ligt, of wat ze al eerder hebben gelezen?

Doe meer dan alleen informeren

Denk je aan contentmarketing voor een gemiddeld MKB-bedrijf, dan gaat het vaak om informatieve content waarmee je mensen helpt. Maar voor platformen als Instagram en TikTok zitten de gebruikers daar niet altijd op te wachten. Sterker nog: de content die het meest viraal gaat, zijn memes – veel minder serieus ga je het niet krijgen!

Bol.com is een goed voorbeeld voor de bovenstaande twee punten. Zij delen op Instagram vrijwel nooit iets informatiefs. Je komt vooral hele flauwe woordgrapjes en memes tegen over de duizenden producten die je op hun platform kunt kopen. En het slaat aan: Ze hebben ruim 250 duizend volgers op Instagram!

Speel in op actualiteit en trends

Nog een manier om sneller viraal te gaan, is door in te spelen op andere viral content. Komt er een nieuwe film uit waar iedereen het over heeft? Of is een bepaald product momenteel heel populair? Dan kun je hierop inhaken. 

Let wel: simpelweg de trend overnemen is meestal niet genoeg. Zorg dat je de trend op één of andere manier linkt aan je eigen verhaal. Onthoud tip 1: wees origineel en authentiek, ook als je wil inspelen op een trend!

Roep een sterke emotie op bij jouw doelgroep

Emotie verkoopt. Volgens onderzoek van Harvard zijn verbazing, verrassing en opwinding de meest voorkomende emoties die bij viral content naar boven komen. Bizarre nieuwsberichten worden veel vaker gedeeld dan berichten over alledaagse gebeurtenissen. 

Natuurlijk is ook positiviteit en blijdschap een succesformule. Als jouw content een glimlach op de gezichten van mensen brengt kan het je veel opleveren. Denk nogmaals aan het voorbeeld van Bol.com.

Bespeel het algoritme van social media

Wil je graag viraal gaan op social media? Als je wil dat zoveel mogelijk mensen jouw posts delen, moet je voornaamste focus natuurlijk liggen op het maken van goede content. Maar wist je dat er manieren zijn om het algoritme voor jou te laten werken?

Voor ieder platform gelden hiervoor andere trucjes. Hier een paar tips voor hoe je het algoritme kunt sturen:

Instagram

  • Reageer zo snel mogelijk op reacties onder je posts. Dit leidt tot meer interactie, waardoor het algoritme jouw content als waardevoller zal bestempelen.
  • Gebruik Instagram Stories om je content nog eens te delen, zodat nog meer mensen het zien. 
  • Zorg voor interactie met je volgers; vraag om hun mening, stel ze een (quiz)vraag of open een discussie.
  • Post op de actieve tijdstippen. Via Meta Business Suite kun je zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn en daarop inspelen.

TikTok

  • Maak gebruik van trending hashtags, zo lang ze enigszins relevant zijn voor jouw dienst of product.
  • Gebruik trending audio in je video’s.

Facebook

  • Facebook staat bekend om gepassioneerde discussies. Dit kun je uitlokken door vragen te stellen of een controversiële mening te delen, met meer interactie als gevolg.
  • Opmerkelijke content wordt bovengemiddeld vaak gedeeld op Facebook. Onlangs iets unieks meegemaakt met je bedrijf? Dit kan een goede basis zijn voor een viral post.

Gebruik een duidelijke call to action

Als je wil dat je gebruikers een bepaalde actie ondernemen, kun je niet verwachten dat ze dit uit zichzelf doen. Het is altijd goed om mensen aan te sporen tot de gewenste actie. Dit is waarom mensen op YouTube of TikTok aan het eind van de video vaak vragen om een like. Dit kun je ook toepassen op jouw eigen content.

Wil je dat mensen jouw blogpost delen op LinkedIn? Dan is het slim om deze af te sluiten met “Wat vind jij van dit artikel? Laat het ons weten op LinkedIn!” Voeg uiteraard een opvallende knop toe waarmee mensen de pagina makkelijk kunnen delen. Zo bespaar je ze de moeite om de link te kopiëren, en maak je de stap een stuk kleiner.

Voor social media content geldt precies hetzelfde. Aan het eind van een video, onder een Instagram-foto of een LinkedIn-post kun je een soortgelijke oproep toevoegen. Zie het niet als een opdracht, maar een vriendelijke herinnering voor je publiek. Het werkt echt!

Sneller viraal gaan? Onze influencers helpen je een handje!

Lukt het maar niet om viraal te gaan, en wil je toch meer mensen bereiken met je content? Daar zijn oplossingen voor. Bij Hulc verbinden we jou met influencers op alle social media netwerken, evenals bloggers die jouw content kunnen promoten. Zo krijgt je content een snelle boost en krijg je gegarandeerd meer bezoekers op je website of social media.

Benieuwd hoe het werkt? Kijk dan even op Hulc.nl voor meer informatie!

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x