Zo bepaal je of je content succesvol is

Zo bepaal je of je content succesvol is

Dat jij wilt dat je content succesvol is, spreekt vanzelf. Wat minder vanzelfsprekend is, is wanneer je content precies succesvol is. Hoe bepaal je dat? Met deze blog help ik je op weg. 

Laat ik maar meteen duidelijk zijn: ik ga je geen hapklaar antwoord geven op de vraag “wanneer is mijn content succesvol?” Er is geen magisch aantal websitebezoekers of een heilig conversiepercentage dat bepaalt of jouw content succesvol is. Waarom niet? Omdat de definitie van succes volledig afhangt van de specifieke redenen waarom jij content inzet en de concrete (marketing)doelen die jij voor ogen hebt. 

Het succes van je content bepaal je dus door voor jezelf duidelijk te weten waarom je content inzet, wat je doel is en hoe je gaat meten of jij je doel hebt behaald. Daar kan ik je wél bij helpen. 

Redenen om content in te zetten

In theorie kan je content voor eindeloos veel redenen inzetten. Van het belangeloos delen van kennis ter verbetering van de wereld tot keiharde conversies. Maar over het algemeen zien we dat content het meest nuttig is als je het inzet om jouw doelgroepen te helpen met relevante informatie of inspiratie. Daarmee positioneer jij jezelf als expert, autoriteit of sympathieke organisatie. Die reputatie levert je op de lange termijn extra conversies, terugkerende klanten en trouwe fans op.  

Om het in marketingjargon te zeggen: contentmarketing heeft het meeste effect in de boven- en middenlaag van je funnel. In de See en Think van het See-Think-Do-Care model. In de Touch en Tell van het Touch-Tell-Sell-model. Met succesvolle content pak je de aandacht van je doelgroep én houd je die vast. 

Je kunt content op grofweg twee manieren inzetten. Als onderdeel van een integrale marketingstrategie, of als campagnemateriaal. Welke vorm je kiest, bepaalt voor een deel hoe je het succes van je content kunt meten. 

Content als onderdeel van je marketingstrategie 

De eerste manier om content in te zetten is als onderdeel van je overkoepelende marketingstrategie. Dit wordt ook wel ongoing content genoemd. Content heeft dan een vast plekje in je marketingfunnel waarin het altijd aanwezig moet zijn. Onze blogs zijn daar een voorbeeld van. We plaatsen het hele jaar door blogs om te laten zien dat wij weten waar we het over hebben in de hoop dat jij dan ooit eens gebruik maakt van onze superhandige database met influencers en bloggers

Dit soort ongoing content draagt bij aan je grotere marketingdoelen. Bijvoorbeeld om marktleider in je niche te worden. Of om dit jaar 5% meer omzet te draaien dan vorig jaar. Maar content is in dit geval slechts een onderdeel van het grotere geheel. Bepalen welk deel van je succes je te danken hebt aan je content is daarom erg lastig. Je hebt namelijk geen periode zonder content waarmee je je resultaten kunt vergelijken. 

Content als campagnemiddel met een duidelijk doel

Een andere manier om content in te zetten is als campagnemiddel. Je maakt dan bijvoorbeeld een verzameling content die allemaal met elkaar te maken heeft en op elkaar inhaakt, vaak met één duidelijke boodschap of een duidelijk doel. Die content publiceer je vervolgens in een vast tijdvak. Een voorbeeld is de ‘Hoe gaat het?’-campagne van verzekeraar Nationale-Nederlanden. Zij maakten video’s, podcasts en blogs over hoe een goed gesprek verzuim kan verminderen. 

Deze campagnematige opzet van content maakt het makkelijker om het succes te meten. Aangezien een campagne een duidelijk begin en einde heeft, kun je vooraf duidelijke doelen stellen en achteraf accuraat meten of die doelen behaald zijn met je content. 

Duidelijke doelen voor succesvolle content stellen 

Om te bepalen of je content succesvol is, heb je een duidelijke maat van succes nodig. Wat betekent succes voor jou? Extra autoriteit? Meer naamsbekendheid? Een bepaald imago? Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Of toch gewoon extra omzet? Bepaal wat jouw maat van succes is en formuleer op basis daarvan een SMART doelstelling. Dat wil zeggen een doelstelling die specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden is. Als je je doelen zo formuleert, kun je achteraf bepalen hoe succesvol je content was. 

Laten we er samen doorheen lopen aan de hand van een voorbeeld. Stel, ik wil mij met content positioneren als duurzame straatlegger. Hoe kan ik dat vage doel SMART maken?

Specifiek 

Laten we beginnen met het specifiek maken. ‘Duurzaam’ is niet heel erg specifiek. Als we nou eens zeggen dat we ons willen positioneren als één van de 3 duurzaamste straatleggers in onze regio, bijvoorbeeld Rotterdam. Laten we ook ‘content’ iets specifieker maken. Ons contentdoel wordt dan:

“Ik wil mij met een blogserie van tien delen positioneren als één van de drie duurzaamste straatleggers van Rotterdam.”

Meetbaar 

De volgende stap is het meetbaar maken van ons doel. Hoe kunnen we erachter komen dat we ons succesvol gepositioneerd hebben als een van de duurzaamste straatleggers in Rotterdam? Eén mogelijkheid is om onze doelgroep te vragen een rangschikking te maken van Rotterdamse straatleggers op basis van duurzaamheid. Bijvoorbeeld in een enquête. In dat geval wordt ons contentdoel:

“Ik wil met een blogserie van tien delen ervoor zorgen dat mijn doelgroep mij in de top drie duurzaamste straatleggers van Rotterdam rangschikt.”

Ambitieus 

Als je succes wilt meten, mag je best ambitieus zijn. Als we hadden gezegd dat we in de top 100 duurzaamste straatleggers gerangschikt wilden worden, was het wel héél makkelijk om succesvol te zijn. Ik vind top 3 al best ambitieus klinken in een grote stad als Rotterdam. Dus op het gebied van ambitie hoeven we geen aanpassingen te maken.

Realistisch 

Je mag dus best wel ambitieuze doelen stellen voor je content. Maar leg de lat niet te hoog voor jezelf. Het is belangrijk dat je doelen realistisch zijn. Jezelf positioneren als de duurzaamste straatlegger van de wereld is heel ambitieus, maar het is niet realistisch. Het is dus de kunst om de juiste balans tussen ambitie en realisme te vinden. 

Na een concurrentieanalyse komen we erachter dat heel veel straatleggers in Rotterdam zich als duurzaam positioneren. Misschien dat de top 3 iets te hoog gegrepen is. Laten we ons contentdoel wat realistischer maken:

“Ik wil met een blogserie van tien delen ervoor zorgen dat mijn doelgroep mij in de top vijf duurzaamste straatleggers van Rotterdam rangschikt.”

Tijdsgebonden

De laatste voorwaarde voor een SMART doelstelling is tijdgebondenheid. We weten nu wat we willen bereiken, maar we hebben nog geen flauw idee wanneer we dat willen bereiken. Volgende week? Over tien jaar? Honderd jaar? Het is belangrijk om een soort eindstreep te trekken. Dan heb je een duidelijk moment waarop je kunt zeggen of je content succesvol is geweest of niet. Houd hierbij ook rekening met je ambitie en realisme. Dan kunnen we nu de laatste hand leggen aan ons contentdoel:

“Ik wil met een blogserie van tien delen die ik in Q1 en Q2 van 2023 publiceer ervoor zorgen dat mijn doelgroep mij op 1 augustus 2023 in de top vijf duurzaamste straatleggers van Rotterdam rangschikt.”

Nu weten we precies wat ons doel is, wanneer we kunnen zeggen dat onze content succesvol was, en hoe we dat succes kunnen meten. Ik zou zeggen: aan de slag met het maken van succesvolle content!

Maak je content succesvol met influencers via Hulc

Succesvolle content hoef je niet in je eentje te maken. Sterker nog: voor sommige marketingdoelen is het superhandig om samen te werken met andere contentmakers. Als jij bijvoorbeeld meer naamsbekendheid wilt, jezelf op een bepaalde manier wilt positioneren, of een nieuwe doelgroep wilt bereiken, is het slim om met influencers samen te werken. Via hun kan jij jouw doelgroep bereiken. En zij weten precies welke content tot succes zal leiden bij hun doelgroep. 

Daarvoor is het wel belangrijk dat je samenwerkt met de juiste influencers. Accounts die perfect aansluiten bij jouw doelen, branding en doelgroep. Hoe vind je die? That’s where we come in. Wij hebben een database met ruim 9.500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers die jou kunnen helpen met het maken van succesvolle content. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl.

 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x