Bedenk zelf toffe content met een solo-brainstorm

Je kunt op toffe contentideeën komen door te brainstormen. Normaal gesproken doe je dat samen met een team. Maar soms sta je er alleen voor. Tijd voor een solo-brainstorm! In deze blog vertel ik je hoe je dat aanpakt.  

“Brainstormen doe je het beste in een groep.” Dat is één van de meest hardnekkige mythes van de creatieve industrie. Maar sinds de jaren ‘50 is er al stapels wetenschappelijk onderzoek gedaan dat het tegendeel bewijst. 

Brainstormen in een groep zorgt ervoor dat mensen minder hun best doen om met ideeën te komen – vele handen maken immers licht werk. In een groep zijn mensen ook eerder onzeker over hun idee – wat als het dom is? Straks word ik uitgelachen. Bovendien kan tijdens een brainstorm maar één iemand tegelijk zijn ideeën delen. Zo worden de ideeën van anderen geblokkeerd. En er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom brainstormen in een groep eigenlijk niet werkt.

En toch doen we het nog massaal. 

Tijd voor een solo-brainstorm 

Een solo-brainstorm is dus geen laatste strohalm. Het is niet iets wat je doet als je geen team tot je beschikking hebt. Het is niet roeien met de riemen die je hebt. Nee. Het is dé manier om tot geniale content te komen. Als je in je eentje brainstormt is geen idee te gek. Je kunt elke onbegrijpelijke hersenkronkel volgen. En je kunt het op de plek, tijd, manier en het tempo doen waarbij jouw creativiteit pas écht losbarst.  

Voorbereiden op een creatieve brainstorm

Een succesvolle brainstorm begint – zoals zoveel dingen in het leven – met een goede voorbereiding. Een paar dingen om op te letten:

Houd je ogen en oren open 

Ga jij binnenkort solo-brainstormen? Zet je creatieve voelsprieten dan nu alvast op scherp. Houd je ogen en oren open en sla alles op wat jou inspireert. Maak een foto van die coole graffiti-kunst. Sla dat boeiende krantenartikel op. En bewaar dat inspirerende citaat dat je op Instagram voorbij ziet komen. 

Zie het als warmlopen voor het creatieve deel van je brein. Het zorgt ervoor dat je je brainstorm straks niet met een leeg vel papier begint. Op die manier schiet je niet in de kramp tijdens het brainstormen.

Benodigdheden voor een solo-brainstorm 

Voor een solo-brainstorm heb je niet veel nodig. Pen en papier kan al genoeg zijn. Maar je kunt het natuurlijk nog wat leuker maken. Neem bijvoorbeeld post-its of stiften in verschillende kleuren mee. Of een extra groot vel papier voor grote schema’s en tekeningen. Ook kleurpotloden en markers kunnen handig zijn. Als je het gevoel hebt dat je gaat knutselen, ben je op de goede weg. 

Probeer je elektronische apparaten zoveel mogelijk thuis te laten. Laptops, telefoons, tablets en smartwatches kunnen echte creativiteits-killers zijn (ongeacht wat de Apple-reclames je willen doen geloven). Een tweedimensionaal scherm biedt gewoon niet dezelfde creatieve mogelijkheden als jouw driedimensionale, tastbare knutselspullen. Bovendien kunnen notificaties van je mail en social media je uit ‘de zone’ halen. 

De beste locatie 

Als laatste is het belangrijk om de perfecte locatie te vinden voor jouw solo-brainstorm. Dit kan van alles zijn. Ik wordt altijd heel creatief als ik in een gezellig café zit. Maar voor anderen opent de natuur juist het creatieve deurtje in hun brein. Voor mijn part ga je in Artis zitten. Zolang jij er maar creatief van wordt.

Tip: als je nog twijfelt over een locatie, zoek dan een plek uit waar je jouw doelgroep kunt observeren. Dan kan je inspiratie halen uit de dingen die zij zeggen, doen, zien, horen, dragen en meemaken. 

De beste technieken voor een solo-brainstorm

Als je alleen gaat brainstormen, zijn er verschillende technieken en methoden die je kunt gebruiken om tot de beste contentideeën te komen. Mijn advies: stap over naar een andere techniek zodra je vastloopt. Zo houd je de creatieve flow in stand. 

Associatieoefeningen 

Bij een associatieoefening begin je met één woord, thema, voorwerp of afbeelding en schrijft alles op wat je daarmee associeert. Dus als jij content wil maken over auto’s, kun je associëren in de richting van merken – Audi, Volkswagen, Peugeot. Of in de richting van onderdelen – stuur, gaspedaal, koppeling. Of in de richting van functies – woon-werkverkeer, vakanties, boodschappen doen. 

Vervolgens kan je op elk woord weer opnieuw door-associëren. Vanuit Volkswagen ga je bijvoorbeeld verder op Duits, betrouwbaar, burgerlijk. En vanuit vakanties ga je verder op roadtrip, panne en laadruimte. Enzovoort, enzovoort. Zo krijg je razendsnel heel veel ideeën. 

Associatieoefeningen komen in veel soorten en maten. De bekendste is de mindmap. Maar je kunt ook met post-its aan de slag, of een collage maken (als je visuele content gaat maken). 

Perspectiefwisselingen

Met een perspectiefwisseling bekijk je een onderwerp vanuit een origineel perspectief. Bijvoorbeeld dat van een kind, een blinde, een alien, een hond of een deurknop. Ja, het kan soms best gek zijn. Maar juist dat gekke zorgt ervoor dat je hersenkronkels maakt die je normaal gesproken nooit zou maken. En dat zorgt voor originele content! 

Je kunt met deze oefening beginnen. Maar je kunt deze ook gebruiken om door te pakken op je associatieoefening. Dus wat zou jij een hond vertellen over een Volkswagen? Of een kind over panne? Ook origineel: gebruik het perspectief van het onderwerp zelf. Hoe beleeft een Audi een roadtrip? 

Je merkt dat je hiermee al iets concreter wordt over wat voor content je gaat maken. Je denkt niet meer alleen na over het onderwerp, maar ook over de vorm, stijl en inhoud. 

Rampenplan

Tijdens een brainstorm ga je op zoek naar goede ideeën. Maar als de put met goede ideeën droog lijkt te vallen, kan je altijd nog inspiratie halen uit onverwachte hoek: de put met slechte ideeën. Maak eens een rampenplan. 

Wat zouden de ingrediënten zijn voor de slechts mogelijke content? Racistische stereotypes? Onbegrijpelijk taalgebruik? Een tekst van 20.000 woorden? Een podcast van 20 seconden opgenomen op een Nokia 3310? Hoe extremer, hoe beter! 

Als je een lijst met rampzalige criteria hebt, weet je wat je niet moet doen. En misschien dat je zelfs compleet het tegenovergestelde kunt doen. Inclusieve representatie, begrijpelijke taal, een tekst van 1.200 woorden, een podcast van 30 minuten opgenomen met professionele apparatuur. Dat klinkt als goede content!

Van brainstorm naar concreet idee

Als je creatief helemaal opgebrand bent, heb je een flinke stapel met ideeën over de thema’s, invalshoeken, inhoud, vorm, stijl en randvoorwaarden voor goede content. Hoe ga je van al die losse flarden naar een lijst sterke, concrete ideeën? 

Combineer en categoriseer 

Je kunt beginnen met het combineren en categoriseren van al je ideeën. Combineer bijvoorbeeld een thema, vorm en invalshoek tot een concreet contentitem. Deel vervolgens al je concrete ideeën op in categorieën, bijvoorbeeld op basis van voor welk segment van je doelgroep de ideeën relevant zijn. Of in de categorieën tekst, beeld en geluid. 

Dit kan ook een goed moment zijn om jouw ideeën samen te voegen met de ideeën van anderen. Misschien dat jouw collega’s ook in hun eentje hebben zitten brainstormen. Of misschien dat je iemand kan vragen om met een frisse blik naar jouw stapel ideeën te kijken. Onthoud: dit is nog niet het moment om te denken in termen van ‘goed’ of ‘slecht’. Dat doen we bij de volgende stap.

De beste ideeën eruit pikken

Tot nu toe was alles toegestaan. Slechte ideeën bestonden niet. Maar nu is het tijd om knopen door te hakken. Met welke ideeën ga je aan de slag, en welke ideeën belanden in de prullenbak? Om deze (soms lastige) keuzes te maken, kan het helpen om een matrix te maken. Op de verticale as meet je de haalbaarheid en op de horizontale as de relevantie voor de doelgroep. Maak vervolgens vier vlakken, zoals hieronder: 

Je kunt al je concrete ideeën nu indelen op vier vakken:

  • Haalbaar, maar niet relevant voor de doelgroep (paars): vraag je af voor wie je deze content zou maken. Is er een manier om dit idee wel relevant voor hen te maken? Dan kan je het aangepaste idee verschuiven naar het groene vak. Anders leg je het idee apart. 
  • Haalbaar en relevant (groen): dit zijn je top ideeën! Hier kun je direct mee aan de slag en hoef je niks meer aan te doen. 
  • Niet haalbaar, maar wel relevant (roze): vraag je voor deze content af of het de moeite waard is om het te maken. Misschien kost het teveel geld, heb je apparatuur nodig die je niet hebt, of wil je Jennifer Aniston als host van je podcast. Af en toe kun je zo’n grote productie maken. Maar meestal niet. Misschien kan je de haalbaarheid vergroten met een paar kleine aanpassingen (misschien toch geen Jennifer Aniston). Dan kan je het verschuiven naar het groene vak. Anders leg je het idee apart. 
  • Niet haalbaar en niet relevant (geel): dit zijn je slechte ideeën. Die horen er ook bij, maar dit is het moment om afscheid van ze te nemen. Deze kunnen direct de prullenbak in, zodat je je volledig kunt focussen op de goede content. 

Het resultaat van dit alles is: 

  1. Een stapel met goede contentideeën waarmee je aan de slag kunt. (groen)
  2. Een stapel contentideeën die het net niet gehaald hebben, maar wel potentie hebben. Deze kunnen een goed startpunt vormen voor je volgende solo-brainstorm. Bewaar ze dus! (paars en roze)
  3. Een prullenbak die geleegd moet worden. (geel)

Samenwerken met influencers via Hulc

Nu weet je dat je helemaal geen team nodig hebt om tot een creatief idee te komen. Juist met een solo-brainstorm kun je tot de beste content komen. Misschien dat je voor een van jouw toffe ideeën een influencer nodig hebt om mee samen te werken. Bijvoorbeeld voor een leuke winactie, of een sponsordeal. 

In dat geval kun je in de database van Hulc terecht voor een influencer die past bij jouw idee en doelgroep! Hier vind je meer dan 9.500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers. Weten hoe het werkt? Op hulc.nl vertellen we je er meer over!

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x