Welke soorten content zijn er?
We zeggen vaak dat content in allerlei soorten en maten komt. Ook ik gooi dit vage cliché er wel eens in. Maar niet vandaag. In deze blog worden we juist specifiek! Ik zet op een rij welke soorten content er allemaal zijn. Lees maar snel mee.
De vraag ‘welke soorten content zijn er?’ kun je op veel verschillende manieren beantwoorden. Je kunt kijken naar de doelen van je content, de kanalen waar je het publiceert, of de fase van de sales-funnel waarin je de content inzet. Ik probeer in deze blog een zo letterlijk mogelijk antwoord te geven. Door te kijken naar de beschikbare contentvormen en bij elke vorm een aantal voorbeelden van mogelijke invullingen te geven. Zo krijg jij een beeld van wat er allemaal mogelijk is!
Content in de vorm van tekst
Tekst is (nog steeds) een van de meest gebruikte contentvormen. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is tekst heel erg toegankelijk om te maken. je hebt geen speciale technische kennis nodig om content in de vorm van tekst te maken en te publiceren.
Ten tweede wordt tekst goed geïndexeerd door Google, sociale media en andere algoritmes. Oftewel: tekstcontent is online makkelijk vindbaar en dus goed voor je SEO. Andere voordelen van tekst zijn dat je er makkelijk linkjes in verwerkt, wat conversie makkelijker (meetbaar) maakt. En dat het makkelijk te bewerken is, zelfs nadat je het hebt gepubliceerd.
Voordelen zat dus. Maar wat voor kanten kan je allemaal op met tekst?
Verschillende soorten content in de vorm van tekst
- SEO blog
- Interview
- Tips en lijstjes
- Persbericht
- Opiniestuk
- Achtergrondartikel
- Short copy
- Productomschrijvingen
- Stappenplan
- Column
- Gastblog
- Nieuwsbrief
- Brief
- Whitepaper
Fotocontent
Hoewel we ze vaak gebruiken in combinatie met tekst, kun je foto’s ook als een contentvorm op zich zien. Zeker als je foto’s op de juiste manier inzet kun je heel effectief informatie overdragen, een boodschap versterken of je doelgroep in het hart raken. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.
Verschillende soorten fotocontent
- Post op Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn
- Verhaal op Instagram of Facebook
- Carousel
- Fotoserie
- Expositie
- Beeldportret
- Fotoreportage
- Meme
Videocontent
Video’s nemen het internet over. Met de telefoons van tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om even snel een video te maken en deze te uploaden. De populariteit van TikTok is daar het bewijs van. Maar er zijn nog grote verschillen in de kwaliteit van videocontent. Een vlugge TikTok is natuurlijk echt wat anders dan een professioneel geproduceerde documentaire. De een is niet beter dan de ander, maar je moet wel weten welke het beste bij jouw merk en marketingdoelen past. Dan kan je videocontent maken die snel viral gaat en nog lang blijft hangen!
Verschillende soorten videocontent
- Vlog
- TikTok
- Snapchat
- Verhaal op Instagram of Facebook
- Social video
- Video interview
- Videoreportage
- Videoverslag (van een evenement)
- Behind the scenes videos
- Vodcast
- Animatievideo
- Documentaire
- Explainer
- Tutorial
- Unboxing
- Webinar
- Grappige sketch of commercial
Audiocontent
Tekst, video en foto’s zien we bijna elke dag voorbij komen. Een contentvorm die je een stuk minder vaak ziet (of moet ik zeggen: hoort) is audiocontent. En dan heb ik het dus over content waarin het geluid centraal staat. Toch is het de moeite waard om eens audiocontent te maken. Een sterke podcast of audioverhaal kan heel persoonlijk en intiem aanvoelen. Daardoor bouw je een sterke band op met je doelgroep. Om maar een voordeel te noemen!
Verschillende soorten audiocontent
- Podcast
- Luisterboek
- Audioverhalen
- Interview
- (Lokale) radioshow
- Radioreclame
- Muziek
- Ingesproken artikelen
Overig
Tekst, foto, video en audio kunnen we de Big Four van de contentvormen noemen. Bijna alle content kunnen we indelen in één van deze vier contentvormen. Maar niet alle content past in dit rijtje. Je kunt ook verschillende vormen combineren, zoals tekst en audio. Of visuele content maken die noch video noch foto is, zoals een infographic.
En wat dacht je van alle innovatieve contentmogelijkheden van tegenwoordig, zoals VR en interactieve content? Ik zeg niet dat je alles moet proberen, maar het kan geen kwaad om eens buiten de gebaande paden te kijken. Dan kan je memorabele content maken die écht opvalt en indruk maakt.
Ik zet een paar alternatieve contentvormen op een rij. Maar denk vooral zelf na over wat er allemaal nog meer mogelijk is. The sky’s the limit.
Overige soorten content
- VR-experience
- Augmented reality
- Interactieve video
- (Serious) videogame
- Metaverse-experience
- (Interactieve) infographic
- Slideshow
- Challenge
- Multimedia verhaal
- Mobiele app
- Decemberkalender (ja, joh)
Dit zijn alle contentvormen (en heel erg veel mogelijke invullingen) die ik kon verzinnen. Is dit een definitieve en complete lijst? Zeker niet. Jij kunt misschien nog veel meer vormen verzinnen. En natuurlijk komen er elk jaar weer nieuwe genres, formats, vormen en invullingen bij. Laat deze lijst vooral een bron van inspiratie zijn. Er is zoveel mogelijk met content. Het is zonde als je het bij blogjes schrijven houdt.
Content maken met influencers via Hulc
Al die content hoef je niet zelf te maken. Door samen te werken met influencers en bloggers kun je een heel nieuw publiek bereiken met content die geheid aanslaat bij jouw doelgroep. Schrijf bijvoorbeeld een gastblog voor een populaire blogger in jouw niche. Of laat een influencer gave social video’s over jouw producten en diensten maken.
Hoe beter de influencer of blogger aansluit bij jouw merk, doelgroep en marketingdoelen, hoe groter de kans op succesvolle content. Die perfecte samenwerking vind je via Hulc. Wij hebben een database met meer dan 9.500 vloggers, bloggers en influencers die allerlei soorten content voor je kunnen maken. Kijk snel op Hulc.nl en ontdek hoe het werkt!