Het belang van unieke content!

unieke content

Iedere nieuwe update van Google verhoogt de eisen, als het aankomt op content kwaliteit. Sinds één van de laatste updates is het hebben van ‘unieke content’ prominenter in beeld gekomen. Unieke content op je website zorgt ervoor dat de SEO aanzienlijk verbetert en je website hoger rankt in de zoekresultaten van Google. Een belangrijke vraag is dus: Hoe creëer ik unieke content?

Contany.nl is een samenvoeging voor de ‘Content Company’, wat betekent dat wij al heel wat content voorbij hebben zien komen. Op basis hiervan hebben we de 5 belangrijkste tips kunnen vaststellen. Deze unieke tips zorgen ervoor dat jij je website voorziet van unieke content van hoge kwaliteit, hetgeen Google zal waarderen. Om er zeker van te zijn dat je content van hoge kwaliteit is, kun je gebruik maken van onze hulp bij Blogservice.

1. One-of-a-kind content

Ook al gebruik je andere websites als naslagwerk, het is erg belangrijk om te zorgen dat de tekst, nummers, of afbeeldingen nergens anders online in deze vorm te vinden is. De content moet voor het eerst geschreven en gepubliceerd worden.

2. Relevante content

Zowel de bezoekers als de zoekmachines moeten de content relevant vinden die op jouw pagina staat. Zo kunnen soms de keywords wel aansluiten op de zoekwoorden van de zoekmachine, maar kan de tekst verder niet nuttig zijn. Denk vanuit de doelgroep: Met welke vraag komt een bezoeker op de website en naar welke informatie is diegene op zoek?

3. Leg de luie lezer in de watten

De pagina moet zo zijn opgebouwd dat de bezoeker op een makkelijke en efficiënte manier de informatie kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. Dit betekent duidelijk gebruik van tussenkopjes en behapbare informatie, zodat de bezoeker snel kan scannen of de informatie op de pagina wat voor hem is.

4. Zorg voor een uitstekende User Experience

De content moet makkelijk en plezierig te lezen zijn op ieder apparaat. Denk hierbij vooral aan de responsiviteit van je website. Zowel op een laptop, tablet als een telefoon is een goede weergave van belang. Dit is niet alleen prettig voor de bezoeker, maar ook belangrijk voor de rating in Google.

5. Waardevolle en unieke content

De informatie de verkrijgbaar is op deze pagina moet nergens of moeilijk ergens anders verkrijgbaar zijn. Het moet iets waardevols toevoegen aan het internet. Je kunt dus wel andere websites als naslagwerk gebruiken, maar doe dit zo min mogelijk!
Wanneer je deze 5 criteria aanhoudt, heb je een zeer goede strategie op het gebied van contentmarketing of voor het schrijven van content om de SEO te optimaliseren van je website.

Waardevol en unieke content: hoe creëer je dat?

Uit de praktijk is gebleken dat het moeilijkste criterium toch wel ‘waardevol en uniek’ is. We gaan hier daarom dieper op in.
Om waardevolle en unieke content te schrijven voor je website is het belangrijk dat één van de drie onderstaande thema’s wordt toegepast.

  •  Een aantrekkelijke presentie

Het is de bedoeling dat de bezoeker de inhoud van de content herkent, maar deze content nog nooit op zo’n duidelijke, toegankelijke manier heeft gezien. De content moet concreet zijn en een aansprekend design hebben, zodat het niet lijkt op een ophoping van informatie. De presentatie bij deze methode is essentieel: deze moet scanbaar zijn.

Waitbutwhy is een voorbeeld van een goede visualisatie. De tekst wordt op een leuke, herkenbare manier geschreven en onderbouwd met duidelijke beelden. Op deze manier is de tekst informatief maar toch makkelijk te lezen. Wanneer je zelf begrijpt waarover je schrijft, is het voor de lezer vaak ook begrijpelijk.

  • Compleet nieuwe informatie

Informatie betekent in dit geval niet alleen de woorden of zinnen, maar ook het onderwerp. Het betekent dat zonder de informatie die jij levert, de bezoeker nooit de antwoorden gevonden zou hebben waar diegene naar op zoek zou zijn. Het is niet dat alleen de woorden of zinnen die gebruikt worden dus uniek moeten zijn, maar het hele onderwerp moet uniek zijn.

Oftewel: zorg ervoor dat je niet de blogs van iemand anders aan het herschrijven bent, maar dat je jezelf steeds opnieuw vragen aan het stellen bent.

  • Een goede schrijfstijl

Deze content hoeft niet persé nergens anders te vinden zijn, maar is op zo’n unieke manier geschreven dat het makkelijk en prettig leest waardoor de bezoeker graag deze content leest. Hierbij draait het volledig om de schrijver achter de content, die er een unieke draai aan geeft. Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen een Wikipedia pagina of een fantastisch boek hoewel het beiden gaat over hetzelfde onderwerp.

Wanneer je begint aan het schrijven van unieke content, ga dan eerst voor jezelf na bij welke van de drie thema’s jij jezelf vindt passen en ga verder aan de hand van die informatie. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn wanneer er een combinatie mogelijk is tussen de drie thema’s.

Conclusie

Vraag jezelf vooral af na het schrijven van je content:

  1. Is deze content anders dan dat van mijn concurrentie?
  2. Is dit anders dan de zoekresultaten op dit moment opleveren in de zoekmachines?
  3. Is dit echt unieke content en gaat mijn SEO hierop vooruit?
  4. Is de informatie van toegevoegde waarde?
  5. Heeft mijn pagina aantrekkingskracht?

Is het antwoord op al deze vragen ja, dan moet je het zeker publiceren. Wanneer het antwoord nee is op bovenstaande vragen, dan moet je jezelf de vraag stellen of het de moeite waard is om de content te plaatsen. Blijft dit een moeilijk onderdeel? Dan kunnen wij jou helpen met onze diensten.

Heb je vragen over dit onderwerp of heb jij ook tips? Laat dan een reactie achter.