Wat zijn peer influencers?
Influencers komen in alle soorten, maten en smaken. In deze blog vertel ik je meer over een bijzondere categorie influencers: de peer influencers. Wat voor influencers zijn dit? Wat maakt ze zo succesvol? En zijn er ook nadelen aan het samenwerken met peer influencers? Ik vertel je alles wat je moet weten.
De kracht van peer influencers
Peer influencers vormen een klasse apart in het influencer-wereldje. Ze hebben geen duizenden volgers, leiden niet het droomleventje van aspirational influencers, en kunnen zeker niet leven van de brand deals en sponsorships. Het zijn gewone mensen. Je familie, je vrienden, je collega’s, de leden van je sportschool: het kunnen allemaal peer influencers zijn. En dat is precies wat peer influencers zo ontzettend effectief maakt.
Onderzoek na onderzoek toont namelijk aan dat de mensen die dicht bij ons staan de meeste invloed op ons hebben. En dat is ook helemaal niet gek. Ze zijn authentiek en betrouwbaar. Stel jij wilt beginnen met hardlopen. Dan heb je goede schoenen nodig. Door wie laat je je op zo’n moment meer beïnvloeden? Je goede vriend die al jaren fanatiek hardloopt, of door Kim Kardashian die toevallig net een brand deal met Nike heeft?
Waarschijnlijk vertrouw je eerder op het advies van je fitte vriend. Je kent hem, je weet dat je hem kan vertrouwen, en je weet dat hij ook écht een passie voor hardlopen heeft. Misschien dat Nike beter een paar gratis hardloopschoenen naar jouw vriend kan opsturen. Dat kan meer opleveren dan die paar ton die ze Kim Kardashian moeten betalen.
De nadelen
Peer influencers hebben dus een enorme invloed op hun volgers. Maar natuurlijk heeft een samenwerking met peer influencers ook een paar nadelen. Ten eerste hebben peer influencers niet het bereik van een aspirational of authoritative influencer. Dus als je veel naamsbekendheid of bereik wilt fixen, hoef je niet bij peer influencers aan te kloppen.
Daarnaast kan het best pittig zijn om de juiste peer influencers te vinden. Ze zijn niet aangesloten bij een influencersbureau, hebben hun contactinformatie niet openbaar op hun accounts staan, en zijn door hun lage aantal volgers lastig op te zoeken. Een samenwerking met een peer influencer kan dus veel opleveren, maar het kan ook veel werk kosten.
Voorbeelden van peer influencers
De gelijke
Met ‘de gelijke’ bedoel ik iemand waarin jij jezelf kan herkennen. Denk bijvoorbeeld aan een collega met dezelfde muzieksmaak als jij. Op het moment dat hij een nieuwe artiest heeft ontdekt, of enthousiast is over een album, dan open jij natuurlijk direct je Spotify. Zo iemand met een specifieke interesse kan dus een goede peer influencer zijn, want waarschijnlijk heeft of zij meer mensen met die interesse in zijn of haar netwerk.
De kenner
We hebben allemaal wel een paar echte kenners in ons netwerk. Een vriend die altijd op de hoogte is van de laatste modetrends, een collega die alles van auto’s weet, of een oom die een fantastische kok is. Op het moment dat zo’n kenner je iets aanraadt, weet je dat je hem of haar kan vertrouwen. Die goede, fitte vriend met z’n hardloopschoenen is bijvoorbeeld zo’n echte kenner.
De populaire
Hoewel ‘peer’ het Engelse woord voor ‘gelijkwaardige’ is, kunnen we best opkijken tegen sommige van onze peers. We kunnen zelfs jaloers zijn. Onder onze ‘gelijken’ zitten namelijk altijd een paar mensen die drie per jaar op vakantie kunnen gaan, die er altijd goed uitziet, of die elk weekend wel een “le-gen-da-risch” feestje hebben. Het zijn een soort mini aspirational influencers. We willen ze zijn en we willen hebben wat zij hebben. Dat is natuurlijk een bijzonder goede uitgangspositie voor een influencer.
Welke soort peer influencer het beste is voor jouw merk hangt volledig af van jouw merk, product en marketingdoelen. Wil je influencermarketingadvies op maat? Neem dan eens contact op met de experts van Hulc. Zij kunnen je verder helpen.
Andere soorten influencers
Peer influencers zijn natuurlijk niet de enige soort influencers. Er zijn veel bekendere soorten influencers, zoals ‘aspirational influencers’ en ‘authoritative influencers’. De beste influencermarketingcampagnes combineren alle verschillende soorten influencers. Laten we daarom ook nog even kort naar die andere twee soorten kijken.
Aspirational influencers
Aspirational influencers leven het leven waarin ‘normale mensen’ alleen maar van kunnen dromen. Dure kleding, verre reizen en afgetrainde lichamen vullen hun social media en blogs. Het zijn vaak macro of mega influencers. Iedereen wil hen zijn en wil hebben wat zij hebben. Dat is precies wat aspirational influencers zo effectief maakt.
Vanwege hun enorme following zijn aspirational influencers perfect om meer naamsbekendheid mee te genereren, of om de reputatie van jouw merk als een raket te laten stijgen.
Authoritative influencers
Authoritative influencers moeten het hebben van hun kennis van zaken. Het zijn mensen die echte expertise in huis hebben. Omdat ze zich op een specifieke niche richten, hebben ze vaak minder volgers dan aspirational influencers. Maar ze hebben natuurlijk wel meer volgers dan de gemiddelde peer influencer.
Dankzij hun expertise hebben ze een grote invloed op hun volgers. Ze kunnen perfect zijn om mensen meer te leren over jouw product of merk, of om een bepaald segment van je doelgroep te bereiken.
Influencers vinden via Hulc
Of je nu op zoek bent naar peer, aspirational, of authoritative influencers: je vindt ze via Hulc. Wij hebben meer dan 3.700 bloggers en influencers in onze database die staan te popelen om jouw merk, product of dienst te promoten bij hun volgers. Wil je weten hoe het werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Daar leggen we verder uit hoe wij jou kunnen helpen met het vinden van de perfecte influencers.