Wat zijn authoritative influencers?

Influencers komen in alle soorten, maten en smaken. In deze blog vertel ik je meer over authoritative influencers. Wat voor influencers zijn dit? Wat maakt ze zo succesvol? En zijn er ook nadelen aan het samenwerken met authoritative influencers? Ik vertel je alles wat je moet weten.

De kracht van authoritative influencers 

Authoritative influencers moeten het hebben van hun expertise. Het zijn mensen die echt weten waar ze het over hebben. Ze zijn bijvoorbeeld fantastische koks, weten alles over de laatste mode, zijn echte tech-experts, of kunnen je alles vertellen over marketing. Mensen volgen authoritative influencers omdat die influencers meer over een bepaald thema of onderwerp weten dan zijzelf. 

Dankzij hun expertise hebben authoritative influencers een grote invloed op de volgers in hun niche. Dat is precies wat authoritative influencers zo krachtig maakt. Je kan ze inzetten om mensen in jouw niche te bereiken. Dan weet je bijna zeker dat je een relevant publiek bereikt die interesse heeft in jouw merk, dienst of product. Maar je kan authoritative influencers ook inzetten om een compleet nieuwe niche te bereiken. 

Een ander voordeel van authoritative influencers, is dat ze op bijna elk platform te vinden zijn. Veel van hen delen hun kennis in de vorm van blogs, maar je vindt deze soort influencer ook op YouTube, Facebook, LinkedIn en Instagram. Je kan ze ook vinden op minder mainstream platforms, zoals Snapchat, TikTok, Twitch en Strava.

De nadelen

Omdat authoritative influencers zich op een niche richten, hebben ze soms minder volgers dan bijvoorbeeld aspirational influencers. Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar het maakt authoritative influencers minder geschikt om massale naamsbekendheid te genereren. Je kan je natuurlijk afvragen hoeveel dat boeit. Uiteindelijk wil je toch alleen maar jouw doelgroep bereiken? 

Daarnaast hebben authoritative influencers (en hun volgers) een scherpe bullshit-radar. Ze hebben het direct door als de match tussen merk en influencer niet perfect is. Daarom vraagt een influencermarketingstrategie gericht op authoritative influencers om iets meer voorbereiding. Welke influencers ga je inzetten? En hoe kunnen zij jouw merk zo natuurlijk mogelijk promoten bij hun volgers? Dat is bij deze soort influencers extra belangrijk.

Voorbeelden van authoritative influencers 

Authoritative influencers zijn in elke niche te vinden. Daar worden ze gezien als autoriteit, wat hen een hoop invloed oplevert. Weet jij nog niet precies wat je je moet voorstellen bij een authoritative influencer? Bekijk dan eens de volgende voorbeelden:

Andrew Rea (Binging with Babish)

Altijd al willen weten hoe je de Krabburger uit Spongebob maakt? Dan moet je bij Andrew Rea zijn. Onder de noemer Binging with Babish maakt hij YouTube-video’s waarin hij eten uit films en series probeert na te maken. Een super origineel concept waarmee hij direct opvalt in de enorme food-niche. Veel van zijn video’s maakt hij in samenwerking met commerciële partners. Hij gebruikt bijvoorbeeld de producten of ingrediënten die hij via sponsorships krijgt. Dat is nog eens een goede match tussen influencer en bedrijf.  

Op YouTube heeft Andrew Rea ruim 8,5 miljoen abonnees, op Instagram bijna een miljoen.

PCR GRAVIER

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Paris Chill Racing GRAVIER (@pcrgravier)


PCR GRAVIER is een Frans collectief van gravelfietsers. Samen struinen ze de wereld af op zoek naar verborgen grindpaadjes. Met een paar camera’s op zak levert dat bizar mooie video’s op. En natuurlijk: indrukwekkende Insta-posts waarin de fiets- en kledingmerken die hen sponsoren worden getagd. Naast dat ze als collectief posten, plaatsen alle leden ook content op hun eigen accounts. Zo weten ze veel volgers in en buiten Frankrijk te bereiken in de steeds groter wordende gravel-niche. De gravelavonturen van PCR Gravier worden op Instagram gevolgd door zo’n 116.000 mensen. Daarnaast kan je de ritten van individuele leden volgen op Strava.

Christian Villanueva (Frugal Aesthetic)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  A post shared by christian villanueva (@christianvui)

 


Mode is eigenlijk geen niche meer te noemen. Maar in de fashion-community zijn natuurlijk nog steeds allerlei niches te herkennen. Christian Villanueva richt zich op de niche van streetwear. Op zijn YouTube-kanaal Frugal Aesthetics maakt hij grappen over de nieuwste trends, zijn favoriete merken, en de clichés van de mode-industrie. De samenwerking met shopping-app Shoptagger was natuurlijk een match made in heaven. Daarnaast heeft hij zijn eigen kledinglabel en vult hij zijn Instagram met zijn favoriete fits

Op Instagram heeft Christian Villanueva meer dan 130.000 volgers. Op YouTube heeft hij meer dan een miljoen abonnees.

Andere soorten influencers 

Authoritative influencers zijn zeker niet de enige soort influencers. Zo zijn er ook nog ‘aspirational influencers’ en ‘peer influencers’. De beste influencermarketingcampagnes zetten deze drie soorten influencers allemaal in. Laten we daarom ook nog even kort kijken naar die andere twee soorten.

Aspirational influencers

Aspirational influencers leven het leven waar iedereen van droomt. Dure kleding, verre reizen en afgetrainde lichamen vullen hun social media en blogs. Het zijn vaak macro of mega influencers. Iedereen wil hen zijn en wil hebben wat zij hebben. Dat maakt aspirational influencers zo sterk.

Vanwege hun enorme volgersaantallen zijn aspirational influencers perfect om meer naamsbekendheid mee te genereren, of om de reputatie van jouw merk een boost te geven.

Peer influencers

Peer influencers zijn meestal nano influencers met relatief weinig volgers. Het zijn namelijk ‘gewone mensen’. Onze vrienden, familie en collega’s kunnen allemaal peer influencers zijn. Mensen die dicht bij ons staan, hebben de grootste invloed op ons. Daar pluk je met peer influencers de vruchten van.

Veel mensen ga je met peer influencers dus niet bereiken, maar de kans op conversie is des te groter. Zet peer influencers bijvoorbeeld in om mensen die jouw merk of product al kennen om te zetten in betalende klanten of loyale volgers.

Influencers vinden via Hulc

Of je nu op zoek bent naar authoritative, aspirational, of peer influencers: je vindt ze via Hulc. Wij hebben meer dan 3.700 bloggers en influencers in onze database die staan te wachten om jouw merk, product of dienst te promoten bij hun volgers. Wil je weten hoe dat werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Daar leggen we verder uit hoe wij jou kunnen helpen met het vinden van de perfecte influencer voor jouw campagne.