Wat zijn aspirational influencers?

Influencers komen in alle soorten, maten en smaken. In deze blog vertel ik je meer over de bekendste soort influencer: de aspirational influencer. Wat voor influencers zijn dit? Wat maakt ze zo succesvol? En zijn er ook nadelen aan het samenwerken met aspirational influencers? Ik vertel je alles wat je moet weten.

De kracht van aspirational influencers

Aspirational influencers leiden het leven waar anderen van dromen. Dat is in ieder geval wat ze op hun social media willen laten zien. Ze zien er altijd goed uit, kopen Louis Vuitton op de Champs-Élysée, drinken mimosa’s op hun privé-jet, liggen op het strand van Bali en struinen de clubs van Ibiza af. Influencen is niet alleen hun werk, het is hun leven.

Aspirational influencers zijn vaak macro of mega influencers. Al die honderdduizenden volgers wil hen zijn. En aangezien iedereen hen wil zijn, wil iedereen de kleren die ze dragen, de drankjes die ze drinken en de make-up die ze opdoen. Want wie weet: misschien dat die producten de volgers een stapje dichter bij het perfecte leven van de influencer brengen.

Dat is de kracht van de aspirational influencer in een notendop. Ze zijn dan ook de perfecte influencers om in te zetten als je luxe-producten of -diensten aanbiedt. Maar ze kunnen ook ingezet worden voor maatschappelijke doelen, bijvoorbeeld om mensen naar de stembus te krijgen. Ze hebben een groot bereik en zijn voor veel mensen een rolmodel.

De nadelen

Op het eerste gezicht lijken aspirational influencers misschien wel de perfecte influencers om mee in zee te gaan. En in sommige gevallen is dat ook zo. Maar ook aspirational influencers zijn niet perfect, ongeacht wat hun Instagram Verhaal doet vermoeden.

Zo is de afstand tussen de aspirational influencer en zijn of haar volgers vaak erg groot. Het zijn praktisch beroemdheden. Uit bijna al het onderzoek dat naar invloed is gedaan, blijkt dat beroemdheden en grootheden minder invloed op ons hebben dan mensen die dicht bij ons staan. Als je een nieuwe auto wil kopen, luister je waarschijnlijk eerder naar het advies van je vader, dan naar het advies van Kim Kardashian.

Daarnaast werken aspirational influencers niet voor alle doeleinden. Wil je naamsbekendheid genereren via Instagram, TikTok of YouTube? Dan kunnen aspirational influencers de (vaak grote) investering waard zijn. Wil je een specifieke niche bereiken via LinkedIn of bloggers? Dan zijn aspirational influencers een stuk minder geschikt.

Voorbeelden van aspirational influencers

Vraag een willekeurige persoon om influencers op te noemen, en ze noemen waarschijnlijk een paar aspirational influencers op. Het zijn nou eenmaal de influencers die iedereen kent. Weet jij nog niet precies wat je je moet voorstellen bij een aspirational influencer? Kijk dan eens naar de volgende voorbeelden:

Kylie Jenner

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Kylie 🤍 (@kyliejenner)

Als Kim Kardashian het influencer-zijn op de kaart heeft gezet, dan heeft haar 23-jarige halfzusje Kylie Jenner het geperfectioneerd. Van kinds af aan is ze al te zien in de show ‘Keeping Up With The Kardashians’ en daardoor wereldberoemd. Tegenwoordig staat ze vooral bekend als Instagram-model en oprichter van haar eigen cosmeticabedrijf Kylie Cosmetics, waarmee ze in 2020 ‘s werelds jongste miljardair werd. Haar picture perfect Instagramaccount wordt ondertussen door ruim 213 miljoen mensen gevolgd.

Casey Neistat

Casey Neistat werd in de jaren ‘00 al bekend als filmmaker. Maar zijn carrière ging pas echt als een raket toen hij YouTube ontdekte. Veel mensen kijken op naar zijn leven vol moderne gadgets, prachtige reizen en bizarre avonturen. Hij is meerdere keren viral gegaan, bijvoorbeeld met een video waarin hij door New York snowboard. Op YouTube heeft Casey Neistat zo’n 12 miljoen abonnees, en op Instagram wordt hij door 3,2 miljoen mensen gevolgd.

Monica Geuze


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A post shared by MONICA GEUZE (@monicageuze)

Ook in Nederland hebben we aspirational influencers. Eén van de bekendste is Monica Geuze. Zelfs tijdens de lockdown weet het model gelikte Instagram posts af te leveren. Champagne met haar beste vriendinnen, throwbacks naar zonnige oorden, en behind the scenes van tv-opnames wisselen elkaar af. De post die door Albert Heijn gesponsord is, lijkt simpelweg onderdeel van haar luxe leventje.

Op dit moment heeft Monica Geuze zo’n 1,2 miljoen Instagramvolgers.

Andere soorten influencers

Aspirational influencers zijn misschien de bekendste soort influencers, maar ze zijn zeker niet de enige. Zo zijn er ook nog ‘authoritative influencers’ en ‘peer influencers’. De beste influencermarketingcampagnes bestaan uit een mix van deze drie soorten influencers. Laten we daarom ook nog even kort kijken naar die andere twee soorten.

Authoritative influencers

Authoritative influencers moeten het hebben van hun expertise. Het zijn mensen die echt weten waar ze het over hebben. Omdat ze zich op een niche richten, hebben ze vaak minder volgers dan aspirational influencers.

Dankzij hun expertise hebben ze echter een grote invloed op hun volgers. Ze kunnen perfect zijn om mensen meer te leren over jouw merk of product, of om een specifiek segment van je doelgroep te bereiken.

Peer influencers

Peer influencers zijn meestal nano influencers met relatief weinig volgers. Dat komt omdat peer influencers ‘gewone mensen’ zijn. Het zijn onze vrienden, familie en collega’s. Weet je nog dat de mensen die dicht bij ons staan de grootste invloed op ons hebben? Dat maakt peer influencers enorm effectief.

Veel mensen ga je met peer influencers dus niet bereiken, maar de kans op conversie is groter dan bij andere soorten influencers. Zet ze bijvoorbeeld in om mensen die jouw merk of product al kennen om te zetten in betalende klanten.

Influencers vinden via Hulc

Of je nu op zoek bent naar aspirational, authoritative, of peer influencers: je vindt ze via Hulc. In onze database staan meer dan 3700 bloggers en influencers te wachten om jouw merk, product of dienst te promoten bij hun volgers. Weten hoe het werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Daar leggen we precies uit hoe wij jou kunnen helpen met het vinden van de perfecte influencer voor jouw campagne.