Hoe kun je je socials inzetten om meer bereik te krijgen?

Heb jij het idee dat je nog niet genoeg uit je social media-activiteit haalt? Je bent niet de enige. Veel bedrijven hebben veel moeite om effectieve organische campagnes op te zetten. Ook al stop je veel tijd (of geld) in content – vaak krijgt maar een klein gedeelte van je volgers het te zien. Dat is natuurlijk zonde.

Wat kun je doen om te zorgen voor meer bereik op Instagram, Facebook, LinkedIn of TikTok? In dit artikel geven we een paar tips om jouw social media inspanningen een kickstart te geven!

Gebruik video om in het algoritme terecht te komen

De voorspellingen zijn helder: over een tijdje bestaat het merendeel van social media content uit video. De bedrijven achter Instagram, Facebook en TikTok willen hun gebruikers zo lang mogelijk op het platform houden. Een video trekt de aandacht en nog belangrijker; het houdt de aandacht van gebruikers veel langer vast.

Een video krijgt daarom vrijwel altijd voorrang ten opzichte van foto’s in het algoritme van Instagram en Facebook. Sterker nog: op TikTok kon je tot voor kort alleen maar video content plaatsen, en YouTube staat vanzelfsprekend ook alleen maar video’s toe. Video is dus niet alleen beter voor het algoritme; ook kun je makkelijker op meerdere platformen tegelijk posten.

Maar hoe maak je een effectieve video?

Video’s inzetten om meer bereik te krijgen op social media. Makkelijker gezegd dan gedaan. Organische video content maken is een vak apart, dus het is belangrijk dat je weet wat je doet voordat je resultaat gaat boeken. Hier nog een paar tips voor video’s die het over het algemeen goed doen in het algoritme:

Gebruik een pakkende trigger

Als mensen niet binnen enkele seconden benieuwd zijn naar je content, scrollen ze meteen verder. Dat heb je vast al wel eens gehoord. Daarom is het heel belangrijk om de aandacht zo snel mogelijk naar je toe te trekken. Hoe kun je dat voor elkaar krijgen?

De beste manier is om de video te beginnen met een ijzersterke ‘hook’. Open de video met een zin waarmee je mensen benieuwd maakt. Schep hoge verwachtingen voor de video en geef je publiek het idee dat ze beloond worden als ze de video uitkijken. Of laat zien dat je hun probleem begrijpt en een product of dienst hebt om dit probleem op te lossen. Doe dit zo snel mogelijk, want we zeggen het nog één keer: mensen wachten niet!

Een boeiende achtergrond

Natuurlijk is de tekst in de reel niet het enige belangrijke. Zorg voor interessante beelden op de achtergrond met veel dynamiek. Stilstaande beelden worden door de meeste gebruikers meteen overgeslagen, zeker als er geen pakkende hook wordt gebruikt.

Houd het persoonlijk

Niet iedereen houdt ervan om in de spotlights te staan. Toch werken short form video’s (zoals die op TikTok) het beste als er echte mensen in te zien zijn. Door te laten zien wie je bent, wek je vertrouwen op en krijgen je volgers het gevoel dat ze jou al kennen. Dit verlaagt de drempel om eventueel contact met je op te nemen, of om je content te delen.

Zorg voor een gefocuste strategie

Een social media-aanpak waarmee je alle mogelijke platformen vult met content, klinkt heel aantrekkelijk. Maar is dit wel de beste aanpak voor jouw bedrijf? Dit hangt sterk af van wie en wat je precies wil bereiken met je socials.

Denk dus eerst na over welk probleem je oplost en wie hier voornamelijk last van heeft. Ben je een B2B-bedrijf? Dan ligt LinkedIn voor de hand. Dit platform wordt vrijwel uitsluitend bezocht door andere ondernemers. Wil je juist meer jongeren bereiken met je content? Dan zijn TikTok en Instagram de juiste keuze. Voor 60-plussers is Facebook het ideale platform.

Over het algemeen kun je je beter richten op een of twee platformen die echt goed bij jouw boodschap en doelgroep passen, dan je contentbudget te spreiden over alle verschillende kanalen. Naarmate je bedrijf en je budget groeit kun je altijd nog de andere platformen toevoegen aan je portefeuille.

Open het gesprek

Interactie is de kern van succes op social media. Door een gesprek op gang te brengen kun je interactie uitlokken, waardoor je posts veel sneller getoond worden aan anderen. Als iemand reageert op je posts, wees er dan als de kippen bij met een passende reactie. Als het te lang duurt, is de kans klein dat de ander bij het gesprek betrokken blijft.

Reacties kun je natuurlijk ook uitlokken. Dat kan met een quizvraag bijvoorbeeld. Zeker als je volgers met het juiste antwoord een prijsje kunnen winnen, zal dit veel interactie opleveren. Maar natuurlijk kun je ook je volgers gewoon om hun mening vragen.

Zorg wel dat de dialoog twee kanten opgaat. Zorg dat je op iedere comment en DM reageert, en reageer vooral ook onder andermans posts. Zo maak je jezelf zichtbaar en kom je sociaal over.

Analyseer de resultaten en pas je strategie aan

Naarmate je groeit op social media, zul je toegang krijgen tot meer inzichten in je doelgroep. Zo krijg je op Instagram, Facebook en TikTok te zien wanneer je publiek online is, welke van je berichten het meest wordt geliked en gedeeld en welke hashtags ze vandaan komen.

Deze informatie kun je goed gebruiken om je strategie constant te verbeteren. Weet je dat je gebruikers altijd op dinsdag en donderdag om 20:00 online zijn? Dan is het goed om rond die tijdstippen te posten. Komt opvallend veel van je bereik van een bepaalde hashtag, of doen bepaalde posts het beter dan anderen? Ook dit kun je meenemen wanneer je je content strategie opstelt voor de komende maanden.

Werk samen met influencers voor meer bereik

Ben je bloedfanatiek aan het posten, maar wil het bereik maar niet snel genoeg omhoog? Op social media beland je al gauw in niemandsland. Dit geeft je het gevoel alsof je tegen een muur aan het praten bent, wat erg demotiverend kan werken.

Gelukkig zijn er manieren om sneller aan meer bereik te komen. Ga eens op zoek naar influencers die relevant zijn voor jouw niche. Dit zijn mensen met een enorm bereik, van enkele duizenden tot zelfs miljoenen volgers. Zij hebben – zoals de naam al zegt – enorm veel invloed bij hun publiek.

Een samenwerking met een influencer zorgt voor extra volgers en enorm veel interactie. Daarnaast zullen ook mensen die jou niet direct gaan volgen, wel in aanraking komen met jouw bedrijf. Dit verhoogt je naamsbekendheid en kan op lange termijn veel meer opleveren.

Maar waar vind je zo’n influencer? Bij Hulc hebben we samenwerkingen met honderden influencers, van micro-influencers tot de meest bekende namen en in alle mogelijke sectoren. Wij maken het makkelijk om je influencer marketing uit te besteden. Zoek en vind influencers die bij jou passen op Hulc.nl!

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x