SEO teksten schrijven: tips

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is één van de belangrijkste facetten van een goede contentstrategie. Je scoort alleen in Google als je écht moeite steekt in je content, en goed schrijven hoort daar absoluut bij. Ben je al enige tijd bezig met het schrijven van SEO-teksten, maar worden ze maar niet gevonden door zoekmachines? Dat kan aan veel verschillende dingen liggen. Maar voordat je je site overhoop gooit in de hoop om beter te ranken, moet je eerst leren hoe je een goede SEO tekst kan schrijven. Hoe zorg je voor leesbare teksten waar zoekmachines én mensen van houden? In deze blog geven we je een aantal tips!

Tip 1: Vind de juiste zoekwoorden voor jouw tekst

Voordat je een letter op papier zet, moet je onderzoek doen naar de zoekwoorden waarop je wil ranken. Hiervoor zijn een heleboel tools te vinden. Bij Hulc zijn we fan van Semrush – dit is een hele uitgebreide tool met alle informatie die je nodig hebt om je online marketing-resultaten te analyseren.

In Semrush kun je op zoek gaan naar zoekwoorden die geschikt zijn voor jouw campagne. Dat doe je zo:

1a. Bedenk een zoekwoord die jouw doelgroep waarschijnlijk gebruikt.

Ben je bijvoorbeeld loodgieter in Amsterdam? Dan zoeken jouw potentiële klanten waarschijnlijk op ‘loodgieter Amsterdam’. 

1b. Vul dit zoekwoord in in de keyword magic tool (of een andere tool) 

In Semrush kun je de keyword magic tool gebruiken om andere relevante keywords te vinden. Zie het voorbeeld hieronder:

Scherm­afbeelding 2024 04 25 om 13.11.49

In deze screenshot zie je dat verreweg de meeste mensen het zoekwoord ‘loodgieter Amsterdam’ invullen als ze op zoek zijn naar een loodgieter. Maar liefst 5400 mensen per maand gebruiken dit zoekwoord. Dus is het logisch om dit zoekwoord te gebruiken, toch?

Niet altijd. In de rechterkolom zie je namelijk de Keyword Difficulty (KD). Voor dit zoekwoord is de KD 43, wat veel te hoog is. Het is dus niet realistisch om op dit zoekwoord te gaan ranken.

Als je kijkt naar de andere zoekwoorden, Amsterdam Noord of Amsterdam Oost, zie je dat hier wellicht veel minder zoekvolume op zit – maar de Keyword Difficulty is vele malen lager. Een KD van 7 of 10 betekent dat je relatief eenvoudig kunt scoren op deze zoekwoorden. In dit geval is het dus een veel beter idee om je pagina te richten op deze keywords.

Tip 2: Speel in op de zoekintentie van je doelgroep

Een SEO-tekst schrijven klinkt misschien alsof je het alleen voor de zoekmachine doet, maar dat is natuurlijk onzin. Het doel is immers dat er mensen op je site terecht komen door deze tekst. Als de tekst niet aansluit bij wat jouw bezoeker wil lezen, zal hij of zij heel snel de pagina sluiten en verder zoeken. Als Google ziet dat jouw pagina niet interessant is voor je doelgroep, zul je waarschijnlijk lager gaan ranken.

Mensen die op zoek zijn naar ‘loodgieter Amsterdam-West’ zullen over het algemeen zo snel mogelijk een goede loodgieter willen inschakelen, omdat ze met een probleem zitten. Dit noem je een commerciële zoekintentie, wat in Semrush (zie screenshot hierboven) staat aangegeven met de letter C. 

Als iemand gewoon Googlet om informatie in te winnen, bijvoorbeeld loodgieter kosten’ of ‘opleiding loodgieter’ is de intentie van de zoekopdracht informatief. Dit wordt aangegeven met de letter I. 

Het begrijpen van de zoekintentie is superbelangrijk voor het schrijven van een goede SEO tekst. In ons voorbeeld van de loodgieter komen mensen op je site om zo snel mogelijk een betrouwbare loodgieter te vinden. Zorg dus dat je je tekst hierop aanpast. Hoe nuttiger jouw tekst is voor de Google-gebruiker, hoe langer ze op jouw pagina blijven en hoe groter de kans dat ze voor jouw diensten kiezen.

Tip 3: Schrijven!

Nu weet je wat je doelgroep wil lezen en welke zoekwoorden je moet gebruiken. Maar het lastigste gedeelte moet nog komen: hoe schrijf je een tekst die hier goed op aansluit?

De outline

Een outline opstellen is een goed idee om van tevoren een beeld te krijgen van waar je allemaal over wil schrijven. Bedenk voor de outline welke onderwerpen je wil behandelen en in welke volgorde. Op deze manier wordt het schrijven een stuk overzichtelijker en voorkom je dat je ‘afdwaalt’.

De tone of voice

Met welke toon ga je je lezers aanspreken? Gebruik je ‘je’ of ‘u’? Ga je voor een informele schrijfstijl, of houd je het netjes en professioneel?

Over het algemeen wordt het gebruik van een informele schrijfstijl steeds populairder. Het gebruik van ‘u’ creëert volgens veel experts een afstand tussen jou en de lezer, wat een onpersoonlijke leeservaring in de hand werkt. Dat is natuurlijk niet wat je wil bereiken. 

Zoekwoorden

Voor een SEO-tekst is het natuurlijk belangrijk om de gekozen zoekwoorden in de tekst te verwerken. Maar hoe doe je dit, zonder dat het ten koste gaat van de leesbaarheid van de tekst?

Allereerst is keyword stuffing iets wat je moet vermijden – tientallen keren hetzelfde zoekwoord in de tekst herhalen in de hoop meer SEO-waarde te creëren. Dit werkt al lang niet meer, en het wordt afgeraden door zowel SEO-specialisten als door Google zelf.

Zoekwoorden in de tekst kunnen ook wel iets subtieler; als je een zoekwoord hebt als ‘loodgieter Amsterdam’ is het ook prima om dit te schrijven met één of twee woorden ertussen. De algoritmes van Google begrijpen dit net zo goed en het voorkomt een lastig leesbare tekst met fouten in de zinsopbouw.

Leesbaarheid

Tot slot: om door Google erkend te worden als hoge kwaliteit content is leesbaarheid enorm belangrijk. Zorg dat je maximaal 3-5 regels in één alinea schrijft. Gebruik genoeg witregels en pas een fijne regelafstand toe van 60 tot 100% van de tekstgrootte. Dit soort details maken een groot verschil voor hoe prettig jouw artikel leest. En dat is superbelangrijk voor SEO.

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x