SEO concurrentieanalyse in 4 stappen

Wil jij hoger scoren in Google? Dan is het handig om te weten wie jouw SEO concurrenten zijn en wat zij doen. En vooral: hoe jij hen kan verslaan op SEO-gebied. Een SEO concurrentieanalyse is daarbij een handige tool! In deze blog geef ik een stappenplan voor hoe je dat doet. 

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een must voor elke organisatie die online gevonden wil worden. Of je nu een zzp’er, een multinational, een goed doel of de lokale handbalvereniging bent: als je mensen op je website wilt krijgen, moet je werken aan je SEO. In veel sectoren is de SEO concurrentie moordend. Iedereen wil op de eerste pagina van Google staan. En dan het liefst nog bovenaan ook. Hoe zorg je dat jij je concurrenten de baas bent? 

Daarvoor moet je eerst weten wie je concurrenten zijn en op welke zoekwoorden je het beste kunt concurreren. Vervolgens analyseer je wat de sterke en zwakke punten van jouw eigen en je concurrenten hun SEO-strategie zijn en ga je over tot actie. Dat komt allemaal samen in de vier stappen van een SEO concurrentieanalyse:

1. Bepaal op welke zoekwoorden jij wilt scoren 

Voor een deel is SEO een algemene aangelegenheid. Je wilt dat je hele site technisch goed functioneert en gevuld is met goed vindbare content. Maar SEO is voor een groot deel ook heel erg specifiek. Een goede SEO-strategie richt zich namelijk op specifieke zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. 

Die zoekwoorden kun je op grofweg twee manieren bepalen:

  • Vanuit de organisatie: wat zijn jouw belangrijkste producten, diensten of USPs? Die wil je aan de man brengen, dus je wilt mensen bereiken die naar die zaken zoeken. De fietsenmaker die vanuit de organisatie denkt kan bijvoorbeeld inzetten op ‘Fietsenmaker Drenthe’, ‘Fietsremmen laten bijstellen’ en ‘Beste fietsenmaker in de buurt’. 
  • Vanuit de doelgroep: waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd? Waar zoeken zij naar? Die mensen wil je bereiken, dus je kunt inspelen op hun wensen, vragen en behoeften. Mensen die een fietsenmaker nodig hebben zoeken bijvoorbeeld op: ‘slag uit je wiel halen’, ‘fietsband plakken’, of ‘fiets opknapbeurt geven’. 

Als je vanuit de doelgroep denkt (wat ik vaak aanraad), zijn er verschillende tools die je kunt gebruiken om te ontdekken waar jouw doelgroep naar googlet. Kijk bijvoorbeeld op AnswerThePublic, de Zoekwoordplanner van Google, of Google Trends. Als je dat combineert met ‘old school’ doelgroeponderzoek, zoals enquêtes en interviews krijg je een goed beeld van waar jouw doelgroep naar op zoek is. 

Zoek de kansrijke zoekwoorden op

Niet alle zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt zullen geschikt zijn om op te concurreren. Via de Google Zoekwoordplanner of de SEO analyse van Neil Patel kun je erachter komen wat de meest kansrijke zoekwoorden in jouw branche zijn. 

Daarbij kijk je naar twee parameters: zoekvolume en concurrentie. Zoekvolume vertelt je hoe vaak een zoekwoord gebruikt wordt. Concurrentie vertelt je hoe sterk de concurrentie op dat zoekwoord is. De combinatie van een hoog zoekvolume en een lage concurrentie is het teken van een kansrijk zoekwoord. Hier wil je op concurreren! 

2. Bepaal wie je concurrenten zijn

Nu je weet op welke zoekwoorden je goed wil scoren, kun je erachter komen wie jouw concurrenten zijn. Dit hoeven niet dezelfde organisaties te zijn als je ‘offline’ concurrenten. Als meubelzaak concurreer je offline waarschijnlijk met andere meubelzaken in de buurt. Maar als je ook een webshop hebt, concurreer je opeens met meubelzaken in heel Nederland. 

Er zijn verschillende manieren om te ontdekken wie jouw SEO concurrenten zijn. Je kunt je SEO concurrentieanalyse heel erg simpel houden: google (in incognitomodus) op de zoekwoorden waarop jij wil scoren en kijk welke websites op de eerste pagina van Google staan. Dat geeft een goede indruk van wie je concurrenten zijn.

Een andere manier om concurrenten te identificeren is door middel van de zoekoperator ‘related’. Typ in Google de volgende zoekopdracht: “related:[jouw url]”. Google zoekt dan naar websites die op jouw website lijken en dus online concurrentie zijn volgens de zoekmachine. Helaas werkt dit niet bij alle domeinen, maar bij de meeste grote websites geeft het een goed overzicht van de branche. Bekijk hieronder bijvoorbeeld de resultaten van de zoekopdracht: “related:https://www.volkskrant.nl”. 

3. Analyseer je kansen

Je weet nu dus op welke kansrijke zoekwoorden jij wilt scoren én wie je concurrenten op die zoekwoorden zijn. Daarmee ben je al heel ver. Het is nu tijd voor de belangrijkste stap: analyseer welke kansen er voor je liggen. Daarbij kijk je zowel naar je eigen SEO-strategie als naar die van je concurrenten. 

Interne analyse 

Om te beginnen met de interne analyse pak je je lijst met kansrijke zoekwoorden erbij en kijk je op welke zoekwoorden jij op dit moment al inzet. Als er zoekwoorden tussen zitten waar jij al actief op inzet met je SEO-strategie, kun je analyseren hoe goed je dat doet. 

Met tools zoals Google Analytics en Google Search Console kun je kijken hoeveel mensen jouw website vinden via bepaalde zoekwoorden. Wordt je al beter gevonden dan je concurrenten? Dan ben je goed bezig! Wordt je minder goed gevonden? Dan is er werk aan de winkel.

Breng tijdens je interne analyse ook je algemene SEO-strategie in kaart, als je dat nog niet hebt gedaan. Wat is je schrijfstijl? Werk je veel met blogs? Wat voor beeld gebruik je? Is je website gebruiksvriendelijk? etc. 

Externe analyse 

Bij de externe analyse kijk je naar je grootste concurrenten. Zij doen duidelijk iets goed. Dus kijk goed wat je van hen kunt leren. Bij zo’n SEO concurrentieanalyse kijk je naar de usual suspects op het gebied van SEO. Dat wil zeggen:

  • Content
    • Wat voor content maken je concurrenten?
    • Wat voor meta-titels en -omschrijvingen gebruiken ze?
    • Waar in de content plaatsen zij de zoekwoorden?
    • Hoe zetten ze beeld in? 
  • Linknetwerk
    • Wat is hun domeinautoriteit (DA)?
    • Hoeveel backlinks leiden naar hun content?
    • Waar komen die backlinks vandaan? 
    • Naar welke externe sites linken ze?
    • Naar welke interne pagina’s linken ze?
    • Hoeveel links plaatsen ze in hun content?
  • Techniek
    • Hoe snel laadt hun content?
    • Hoe soepel draait de website?
    • Is de website geschikt voor mobiel gebruik?
    • Is de website gebruiksvriendelijk en inclusief?

Ik zeg niet dat je voor elke concurrent al deze punten moet analyseren. Zie deze lijst als een inspirerende leidraad. Een uitgangspunt. Je kunt naar eigen inzicht dingen achterwege laten of juist toevoegen. Zolang jij maar een volledig en concreet beeld krijgt van wat je concurrenten goed doen en waar ze nog steken laten vallen.

4. Maak een concurrentiematrix

Je hebt nu heel veel informatie verzameld over jouw eigen SEO-prestaties en die van je concurrenten. Daaruit kun je hopelijk veel conclusies trekken die jou naar de top van de zoekresultaten gaan brengen. Om van je analyse naar een gestructureerde conclusie te gaan, kun je een concurrentiematrix gebruiken. Hieronder zie je een voorbeeld:

 

Met deze matrix combineer je in feite je interne en externe analyse. Plaats je kansrijke zoekwoorden in de juiste plek van de matrix. Dan zie je in één oogopslag wat je kunt doen om te stijgen in Google.

  • Sterke eigen SEO + sterke SEO concurrentie: Hier is het hard tegen hard. Je kunt boven je concurrentie uitsteken door een campagne te voeren specifiek op de zoekwoorden in deze categorie. Werk bijvoorbeeld samen met influencers en bloggers om meer backlinks te krijgen naar je content. 
  • Sterke eigen SEO + zwakke SEO concurrentie: Hier ben jij al aan de winnende hand. Blijf consequent doen wat je doet om hoog in Google te blijven. 
  • Zwakke eigen SEO + sterke SEO concurrentie: Hier zijn jouw concurrenten duidelijk beter dan jij bent. Kijk naar je externe analyse om te zien wat je kunt leren van je sterkste concurrenten.
  • Zwakke eigen SEO + zwakke SEO concurrentie: Dit is nog onontgonnen terrein. Verbeter je SEO-strategie op deze zoekwoorden om snel veel plekken in Google te winnen.

Ook hier geldt: dit is geen handboek, maar een leidraad. Hoe jij omgaat met sterke concurrenten is bijvoorbeeld ook afhankelijk van je contentstrategie en positionering. Blijf altijd zelf kritisch nadenken over hoe jij je SEO kunt verbeteren. 

Verbeter je SEO met linkbuilding via Hulc

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe meer backlinks er naar jouw content leiden, hoe hoger die content in Google eindigt. Via de database van Hulc kun je in contact komen met meer dan 9.500 influencers, bloggers en andere publishers die naar jouw content kunnen linken op hun eigen kanalen. Weten hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl

1 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x