SEO checklist: 74 essentiële taken voor 2018! 

Ja, we weten dat 2018 al een tijdje onderweg is… Maar een checklist met 74 essentiële SEO taken schud je ook niet zomaar uit je mouw!

Pak er maar eens een notitieblok en een stevige kop koffie bij. Plaats één hand op je kin en maak je klaar om instemmend door je (denkbeeldige) baard te strijken. Aan de hand van deze SEO tips ga jij namelijk je hele website nalopen en je positie in Google gegarandeerd verbeteren.

Klaar? Daar gaan we!

Optimaliseer keywords en content

  1. Optimaliseer de titel van je pagina. Zorg dat je belangrijkste keyword in de titel is opgenomen.
  2. Ook moet je belangrijkste keyword vooraan in de titel staan.
  3. Zorg ook dat je maar één H1 titel op elke pagina hebt!
  4. Daarna zijn de andere headings aan de beurt. Zorg ook voor relevante keywords in je H2 headings.
  5. Je mag trouwens best meer dan één H2 heading gebruiken in je tekst. Maar overdrijf het niet natuurlijk!

SEO Tool Tip #1
Voeg de MOZ SEO Toolbar toe aan Chrome, zodat je snel kunt zien hoe het met de H1, H2’s en andere belangrijke SEO zaken op jouw pagina gesteld staat.

Afbeeldingsresultaat voor google moz seo toolbarBron: www.moz.com 

  1. Zorg dat je belangrijkste keyword in de url van de pagina is opgenomen.
  2. Houd rekening met de locatie van je belangrijke keywords: Bovenin is beter dan onderin je tekst!
  3. Maak je niet schuldig aan keyword stuffing! Google weet dondersgoed waar je mee bezig bent als het bol staat van de keywords in je headings en tekst.
  4. De lengte van je tekst staat onder discussie. Aan de ene kant moet je tekst zo relevant mogelijk zijn. Voeg dus geen onnodige tekst toe met als enige doel om je tekst langer te maken. Maar…
  5. … het wordt wel aangeraden om te proberen om de sessieduur te verhogen.
  6. En de bounce rate te verlagen. Probeer je bezoeker dus met elke pagina verder te laten klikken naar nóg meer interessante informatie!
  7. Verbeteer ook de leesbaarheid van je teksten. Door kortere zinnen bijvoorbeeld. Lekker.
  8. En zorg meteen dat je alinea’s niet te lang zijn.
  9. De URL van je links moeten aansluiten bij de woorden waar ze in ondergebracht zijn.
  10. En de afbeeldingen moeten aansluiten bij de content op je pagina. In een andere blog geven we je tips om goede afbeeldingen te vinden voor jouw blog!
  11. Vergeet ook niet om de alt-tags van de afbeeldingen te optimaliseren!
  12. Probeer in de zoekresultaten een featured snippet te scoren: Een groot compliment van Google over de content op je pagina!
  13. En voeg turbosnippets toe aan je links: Een korte omschrijving wat de bezoeker kan verwachten wanneer hij over de link hovert.
  14. Vermijd gedupliceerde content! Twee pagina’s met dezelfde informatie betekent dat het op één pagina weg kan.
  15. Zorg dat je bestaande pagina’s regelmatig update met nieuwe relevante informatie. Google <3 goed onderhouden pagina’s.

SEO Tool Tip #2
Benieuwd hoe jouw on-page content aan toe is? En waar nog verbetering mogelijk is? Doe een gratis content check bij onze collega’s van Contany!

person holding pink sticky note

  1. De zoekintentie van je websitebezoekers moet passen bij de content op je pagina. Zorg dat je ze niet misleid met een tekst die niet aansluit bij de titel.
  2. Zorg daarnaast ook dat de schrijfstijl past bij de doelgroep die jouw tekst leest.
  3. Voeg contactgegevens toe! Een adres, telefoonnummer en e-mail zorgen voor meer betrouwbaarheid.
  4. En meld je aan voor Google Mijn Bedrijf!
  5. Wanneer je dat gedaan hebt, zorg dan ook voor reviews en beoordelingen via Google.
  6. Stimuleer reacties onder je artikel.
  7. Vergeet ook niet om te reageren op vragen in de reacties!
  8. Zorg trouwens ook dat de urls van je menu-onderdelen overeenkomen met de titels van je menu-onderdelen.
  9. En prop je pagina’s niet vol met reclame. Een beetje mag natuurlijk wel. Vooral Google Adsense kan natuurlijk geen kwaad.
  10. Houd voice search in de gaten! Dit gaat een dikke trend in 2018 worden en zal tot een andere manier van zoeken leiden. Als je hier nu al op inspeelt, neem je een voorsprong op je concurrentie.

man holding smartphone standing in front of calm body of waterVoeg altijd contactgegevens doe aan je website

Meta-optimalisatie

  1. De tijd van 150 tekens is voorbij. Ga vanaf nu voor 300 tekens in je meta-description! Update mei 2018: Google heeft het weer teruggedraaid naar 150.
  2. Herschrijf de meta-omschrijvingen van pagina’s met een lengte van 150 tekens.Laat maar lekker staan!
  3. En vergeet niet om je Yoast plugin te updaten in WordPress!
  4. Zorg voor unieke meta-omschrijvingen, zorg dat geen enkele andere pagina op jouw website dezelfde meta-omschrijving heeft.
  5. En zorg voor unieke meta-titels. Geen twee pagina’s met dezelfde titel!
  6. Negeer meta keywords maar hoor. Er is nog steeds geen onderzoek dat uitwijst dat dit enig effect heeft op je SEO. Richt je liever op…
  7. … rich snippets! Zoals die leuke sterretjes onder je website in de Google resultaten.
  8. We hebben het al eerder gezegd, maar ook in de meta-tags is keywordstuffing not done!

meta descriptionZrg voor een sterke meta description die de lezer overhaalt om naar jouw website te gaan 

Website techniek optimalisatie

  1. Hoe staat het met je website techniek? Repareer HTML code die incorrect is!
  2. Doe je styling in CSS, niet in je HTML. Zo hebben de Webgoden het immers ooit bedoeld.
  3. Verbeter de laadtijd van je website. Snelheid is een dikke ranking factor voor Google!
  4. En sinds kort is ook mobiele laadtijd een ranking factor! Je mobiele laadtijd verbeteren is daarom essentieel!
  5. Comprimeer je afbeeldingen, maar maak ze ook weer niet lelijk door te veel compressie. Probeer de sweet spot te vinden tussen kwaliteit en compressie.
  6. Gebruik je WordPress? Verwijder plugins die je niet gebruikt! Dat is namelijk allemaal overbodige code.
  7. Misschien een no-brainer, maar stream via Youtube en upload geen eigen video op je website.
  8. En geluid streamen via Soundcloud of een soortgelijke dienst is ook geen slecht idee. Upload in ieder geval niet zelf een mp3 op je website.
  9. Zorg voor caching op je website.
  10. Maak gebruik van Gzip Compression om je code te comprimeren
  11. Begin je te schamen als jouw website nog steeds geen responsive design heeft. Mobiel gebruik is namelijk super belangrijk voor Google!
  12. Merk je in je analytics dat jouw bezoekers vooral via mobiel je website bezoeken? Zorg dan voor een mobile first design!
  13. Help de robots van Google een handje en maak een duidelijke xml sitemap op!

SEO Tool Tip #3
Yoast SEO is een onmisbare WordPress plugin! Je kan er bijvoorbeeld je meta-titels en -omschrijvingen per pagina mee opmaken en je kunt snel een sitemap opmaken met slechts een paar kliks.

  1. Jaja, we hebben het al eerder over duplicate content gehad. Maar check ook of er geen externe duplicate content is! Dezelfde informatie op andere websites dus.
  2. Heb je al een 404 pagina ingesteld? Nee? Hoog tijd om er één aan te maken!
  3. En hoe staat het met de lengte van de url op je pagina’s? Zorg dat deze geen overbodige woorden bevat en niet te lang is. Hoe lang is niet lang? Laten we zeggen onder de 100 tekens, maar over het algemeen geldt less is more.
  4. Zorg ook dat het kruimelpad in je url aanwezig is.
  5. Soortgelijke pagina’s kun je opdelen in categorieën.
  6. Zorg voor een hoge kwaliteit hosting. Dit zal je laadsnelheid ten goede komen!
  7. Welkom in 2018. Paspoort en SSL certificaat alstublieft… je weet wel https voor je www in plaats van http.
  8. Keyword in domeinnaam zijn niet meer belangrijk. Je zal oude websites gebaseerd op een keyword nog wel veel in de rankings tegenkomen, maar kies bij nieuwe websites liever voor de bedrijfsnaam als website-url.

404 pagina

Stel een 404-pagina in om je bezoekers te helpen

Linkbuilding

  1. Een gevarieerd linkprofiel is verschrikkelijk belangrijk! Interne en externe linksweet je wel? Zorg voor links van verschillende websites, van verschillende groottes. Maar…
  2. Zorg wel dat de interne en externe links relevant zijn! Een link van je dierenarts is leuk en aardig, maar je hebt er niet zoveel aan als je zelf autobanden verkoopt.
  3. Ook start- en indexering pagina’s horen bij een natuurlijk linkprofiel.
  4. Wees niet bang om een gratis linkje weg te geven. Vooral externe links naar websites met een hoge Domain Authority zijn goed voor je profiel.
  5. En natuurlijk ook links naar pagina’s met een hoge Page Authority.
  6. Probeer daarnaast ook links van websites met een hoge Domain Authority te ontvangen!
  7. Waarschijnlijk voel je hem al aankomen… Jawel, je wilt ook links van pagina’s met een hoge Page Authority ontvangen!
  8. Je hebt er niet zo veel aan om links te ruilen. Eenrichtingsverkeer is beter in het geval van linkbuilding. Google ziet het echt wel als alle links naar en van jouw website geruild zijn.

Start gratis jouw campagne op Hulc

Hulc is hét platform om online vindbaarheid te vergoten. Vind de beste influencers en bloggers in jouw branche en geef je SEO een boost!
  1. Maak er werk van om je eigen broken links op te lossen.
  2. En het kan ook nooit kwaad om een andere website op broken links te wijzen. Misschien kunnen ze hun broken link wel vervangen voor een link naar een van jouw pagina’s?
  3. De no-follow links horen bij een natuurlijk linkprofiel. Officieel stel je deze in voor links in content waarvoor betaald is.
  4. Vermijd “Klik hier” wanneer je een link wilt benoemen. Probeer de link liever in de content op te nemen.
  5. Link niet naar pagina’s in vreemde talen. Google begrijpt wel dat Nederlanders een Engelstalige pagina ook wel kunnen lezen, maar pagina’s in het Grieks zijn door de meeste lezers niet begrijpelijk.
  6. Zorg ook voor niet te veel links binnen één pagina. Hoe meer links, hoe minder de links waard zijn.
  7. Tot slot: Link niet naar slechte websites, ook niet als geintje. Gewoon niet doen. Echt niet.

Optimaliseer je eigen website

Door aan de slag te gaan met deze 74 tips zul jouw positie in Google gegarandeerd verbeteren!

En met de laatste 14 puntjes kunnen wij je misschien wel helpen….Hulc is namelijk dé marktplaats voor externe content. Wij brengen opdrachtgevers met bloggers in contact om samen vruchtbare samenwerkingen aan te gaan!

Meld je aan als opdrachtgever of publisher en ga vandaag nog aan de slag! Honderden gingen je al voor.