Schrijven met AI, hoe doe je dat?

schrijven met ai

De term AI hoor je al enige tijd regelmatig voorbij komen in diverse contexten. Met de komst van de computer en alle daaropvolgende technologische ontwikkelingen, heeft deze vorm van intelligentie een vlucht gekregen. De definitie van artificiële intelligentie -of kunstmatige intelligentie zoals de Nederlandse vertaling luidt- is de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn redeneren, plannen en tegenwoordig dus ook schrijven. Veel contentspecialisten en copywriters zijn bang dat hun werk overgenomen wordt door deze AI-technologie. Of deze angst terecht is en of je het ook in je voordeel kunt gebruiken? Dat leggen we uit in dit blog.

AI schrijven, wat is het?

Het eerste programma wat wereldwijde faam kreeg omtrent de mogelijkheid tot het zelfstandig creëren van teksten die grammaticaal en qua inhoud klopten, was ChatGPT. ChatGPT werkt door een kleine hoeveelheid tekstinvoer te verwerken en vervolgens daarvan een tekst te genereren die aansluit bij de context van het gesprek. Dit gebeurt door middel van een neural network, een computerprogramma wat is ontworpen om op een manier te werken die lijkt op de beredenatie van het menselijk brein. Hier ontstaat dan ook de angst van velen, dergelijke programma’s komen dicht in de buurt bij het denken van de mens. 

Het werkt daarnaast erg eenvoudig. Een chatprogramma stelt een aantal vragen en maakt aan de hand daarvan jouw gevraagde content. Dit kunnen artikelen, blogs maar ook werkstukken zijn. Daarnaast zijn de programma’s vrij toegankelijk nadat je een account hebt aangemaakt. De grote techspelers zoals Microsoft en Google zagen deze ontwikkeling en hebben uiteraard eigen programma’s ontwikkeld om ook met deze trend mee te doen. En ook de app SnapChat heeft een eigen chatbot met AI aangekondigd. Maar haastige spoed is zelden goed, dat gold ook hier. De lancering van de Google variant met gebruik van AI ging niet goed, er bleken nogal wat foutjes in het programma te zitten. 

Wordt de tekstschrijver overbodig?

Je kunt begrijpen dat deze ontwikkeling in de wereld van copywriting en tekstschrijven nogal wat stof deed opwaaien. De angst dat het werk werd overgenomen door een robot werd opeens heel concreet. Toch hoeft de soep niet zo heet gegeten te worden als het wordt opgediend. Door de snelle opmars van AI tools, zijn er ook nog steeds (of eigenlijk steeds meer) vragen over deze ontwikkeling. Zo is nog niet duidelijk of er plagiaat gepleegd wordt met de inzet ervan. De AI tools maken namelijk gebruik van bestaande informatie omtrent een onderwerp wat al online staat. 

Daarnaast zijn universiteiten er heel helder in; zodra zij de inzet van dergelijke tools kunnen achterhalen keuren zij een stuk af. Ook hebben wij zelf enkele tests gedaan, en geen enkele tekst of blog kon na creatie door middel van AI voldoen aan de kwaliteitsnorm die gehanteerd mag worden bij artikelen. Zeker op korte termijn is er nog werk zat voor schrijvers!

Hoe gebruik je AI dan wel?

Je kunt het ook als copywriter of tekstschrijver van de positieve kant bekijken; doe je voordeel met AI. Je kunt de tool ook vóór je laten werken. Niet om je werk over te nemen en alle tekst zo te laten schrijven, maar juist ter inspiratie. Een dergelijk kunstmatig hulpmiddel kan net die invalshoek bedenken waar je zelf niet zo snel op was gekomen. Hiermee schrijf je niet altijd vanuit dezelfde invalshoek, maar blijf je je klanten verrassen met vernieuwende content. AI kan ervoor zorgen dat jij nooit meer last hebt van een writer’s block. Maar nogmaals, gebruik het als inspiratie. De beetje ervaren lezer prikt zo door een AI tekst heen, ze zijn vaak zonder emotie geschreven met een opsomming aan feiten. Het belang van de doelgroep wordt vaak niet meegenomen en daarmee mist een authentieke twist aan de tekst. 

Hoe zet je AI in? De tips op een rij!

Inspiratiebron

Alle tekstschrijvers kennen het wel, een gebrek aan inspiratie. Je kunt hier lang over nadenken maar je kunt ook AI inzetten. Met een simpele zoekvraag komt bijvoorbeeld ChatGPT al met suggesties. Bedenk vijf onderwerpen over <dieren in Afrika> voor <kinderen> en ze worden zo voor je opgesomd. 

Geef het een naam

Heb je al een onderwerp maar nog geen leuke titel? Ook hier kan AI je bij helpen. Ook hier is een concrete vraag aan een chatbot voldoende. Bedenk 5 titels bij deze blog: <Onderwijs in Europa> en AI doet de rest. Ditzelfde kun je doen voor subkoppen of -onderwerpen. 

Een goed begin

Een goed begin is het halve werk, dit geldt ook voor een goede tekst. Heb je hier een beetje extra hulp bij nodig? Dan is AI ook bereid jou te helpen met een pakkend intro. Verwacht geen creatieve uitspattingen, maar wellicht wel een duwtje in de goede richting. 

Stel FAQ’s op

Dit zien we op veel sites en onder veel blogs terug, de veel gestelde vragen opsomming. Dit is precies zo’n onderwerp waar AI je bij kan helpen. Naast dat het vragen kan oplossen van lezers, doen deze het ook goed wat betreft de SEO van je site. 

Doe social

Om je tekst, blog of artikel onder de aandacht te brengen en daarmee natuurlijk je website en bedrijf zijn social media heel belangrijk. AI kan jou helpen bij het creëren van een pakkende social media post voor bijvoorbeeld LinkedIn. De zoekvraag? Die kun je inmiddels vast wel raden; bedenk een LinkedIn-post bij deze blog: <Katten in het wild>

Kortom, wees niet bang voor de ontwikkelingen omtrent Artificial Intelligence maar doe er je voordeel mee. Er zijn wel een paar spelregels die je in je achterhoofd moet houden om niet door de mand te vallen. Gebruik AI als steuntje in de rug om een framework voor je artikel te laten opstellen, zet het in als inspiratiebron en laat het je helpen moeilijke onderwerpen snel eigen te maken. Ook kan het je ondersteunen bij het schrijven van een blog door het verzinnen van titels, intro’s en social media posts. 

Neem een tekst nooit helemaal één op één over, zeker niet voordat je deze grondig hebt gelezen. Dit komt doordat er snel taalkundige fouten in sluipen, en de bronnen van een AI tekst nooit helder zijn. Daarnaast is goede en pakkende teksten schrijven echt een ambacht waar de nodige kennis, ervaring en gevoel bij komt kijken. De ervaren lezer herkent en erkent dit en is bereid hiervoor te betalen. Daarmee kunnen wij concluderen dat het werk van de tekstschrijver blijft, maar wellicht iets gemakkelijker wordt gemaakt. 

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x