Schrijf een scanbare tekst in 7 stappen

Schrijf een scanbare tekst in 7 stappen

Als je online teksten schrijft, is het belangrijk dat je je teksten scanbaar maakt. Dit is prettig voor je lezers, die snel op zoek zijn naar een antwoord. En voor Google, die daardoor precies weet waar jouw tekst over gaat. Met dit stappenplan maak jij jouw teksten super scanbaar!

Online lezen mensen anders dan op papier. Uit onderzoek blijkt dat bijna 80% van de online lezers teksten scant, in plaats van ze volledig te lezen. Dat komt omdat mensen online bijna nooit voor de lol een tekst lezen. Vaak hebben ze een duidelijk doel. Ze willen bijvoorbeeld weten welke auto ze moeten kopen, welke verzekering het beste bij hun past, of wie het WK voetbal van 2010 heeft gewonnen. Ze willen gewoon even Googelen en zo snel mogelijk het antwoord hebben. 

Op dit leesgedrag kan jij inspelen. Hoe? Door te zorgen dat jouw teksten scanbaar zijn! Een scanbare tekst is prettig voor jouw bezoekers, want zo vinden ze snel het antwoord op hun vraag en kunnen ze hun taak volbrengen. En het is ook nog eens goed voor je SEO. Ook Google ‘scant’ teksten om te bepalen welke bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Wil jij boven in Google staan? Dan moet je tekst dus scanbaar zijn.

Met dit handige stappenplan zorgt je dat jouw scanbare tekst scoort bij mensen én zoekmachines: 

Stap 1: bepaal het doel van je tekst 

Een scanbare tekst heeft altijd een duidelijk doel. Je wilt mensen activeren, overtuigen, aan het denken zetten of aan het lachen maken. Het doel van je tekst bepaalt niet alleen de inhoud, maar ook de vorm. Denk aan de lengte van een tekst, de tone of voice, de afbeeldingen, en de tussenkoppen. Die dingen zijn allemaal van belang als je een tekst scanbaar wilt maken. Bepaal dus eerst wat het doel van je tekst is en begin dan pas met schrijven. 

Stap 2: maak een (oprolbaar) skelet van je tekst 

Een heldere structuur is essentieel voor een scanbare tekst. Als je structuur wilt aanbrengen in je tekst is het slim om niet meteen hele alinea’s te schrijven. Begin in plaats daarvan met een ‘skelet’. Schrijf in een paar zinnen of bulletpoints op wat je in tekst wilt vertellen. Zorg er vervolgens voor dat dit skelet ‘oprolbaar’ is. Dat wil zeggen: de belangrijkste informatie komt eerst. Als iemand dan halverwege weer wegklikt, hebben ze de kernboodschap in elk geval gelezen. 

Stap 3: schrijf informatieve tussenkoppen 

Op basis van je skelet schrijf je je tussenkoppen. Deze moeten informatief zijn. Daarmee bedoel ik dat ze de kern van de komende alinea goed samenvatten. Soms zal je je tussenkoppen moeten aanscherpen nadat je alinea’s hebt geschreven. Maar dat maakt niet uit. 

Je tussenkoppen vormen uiteindelijk een samenvatting van je tekst. Mensen kunnen daardoor snel het stukje tekst vinden waar ze naar op zoek zijn. En ook Google maak je hier blij mee. De zoekmachine kijkt namelijk ook naar de tussenkoppen van een tekst om te bepalen hoe hoog de tekst in Google eindigt. 

Stap 4: schrijf de kern van elke alinea in één zin op 

Onder elke tussenkop schrijf je kern van de alinea in één zin op. Verstop het punt dat je wilt maken niet in de tweede of derde zin, maar val elke alinea direct met de deur in huis. De volgorde moet altijd zijn: punt – uitleg, en niet uitleg – punt. Maak je meer dan één punt per alinea? Splits de alinea dan in tweeën. Elke alinea moet één boodschap hebben. Niet meer en niet minder. 

Stap 5: geef 3 tot 4 zinnen toelichting bij elke alinea 

Als je je belangrijkste punt hebt gemaakt, kun je nog een paar zinnen toelichting geven. Geef bijvoorbeeld een argument, een voorbeeld, of een bronvermelding die het punt in je eerste alinea ondersteund. Of gebruik de rest van je alinea om uit te leggen wat je precies met die eerste zin bedoeld. 

Geef niet te veel uitleg. Vijf regels is wel ongeveer de maximale lengte van een alinea in een online tekst. Anders wordt de tekst minder begrijpelijk, leesbaar en scanbaar. Houd ook je zinnen kort. En gebruik begrijpelijke taal. Een leesbare tekst is namelijk makkelijker te scannen dat een tekst vol jargon en ingewikkelde zinsconstructies. 

Stap 6: voeg extra’s toe (afbeeldingen, kaders, lijstjes) 

Moet je toch heel veel uitleggen? Verzin dan een creatieve oplossing. Niet alles hoeft in een alinea opgeschreven te worden. Je kunt ook gebruik maken van:

  • Foto’s
  • (Animatie) video’s
  • Schema’s
  • Grafieken
  • Illustraties
  • Linkjes
  • Kaders
  • Lijstjes

Dat maakt je tekst vaak veel beter scanbaar.

Stap 7: vat de kern van je tekst samen en sluit goed af 

De laatste alinea van je tekst bewaar je voor een samenvatting. Mensen die je tekst scannen kunnen dan in één alinea lezen wat de kern van je tekst is. Net als in de eerste alinea dus. En voor het kleine groepje mensen dat je tekst wel helemaal heeft gelezen is het ook fijn om de kernboodschap nog een keer te horen. 

Daarnaast gebruik je de laatste alinea van je tekst om het doel van jouw tekst tot uiting te laten komen. Wil je dat mensen een product kopen? Voeg een linkje naar de product pagina toe. Wil je dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Voeg een inschrijfformulier toe? Wil je mensen aan het denken zetten? Sluit af met een uitdagende vraag. Enzovoort. Dan sluit jij jouw tekst goed af!

Best practice: Axios

Dat mensen online scannend lezen is geen geheim. Toch zijn er maar weinig websites die hier écht goed op inspelen. Een website die wél heeft begrepen hoe het moet, is de Amerikaanse nieuwsblog Axios. Pak dit artikel er eens bij als voorbeeld. Niet de meest boeiende tekst, maar het gaat nu alleen maar om de scanbaarheid. Laten we het stappenplan er eens naast leggen:

  1. De tekst heeft een duidelijk doel: informeren en context bieden
  2. De tekst is oprolbaar: de kern van het nieuwsbericht is in de eerste zin samengevat
  3. De tussenkoppen zijn informatief: ‘why it matters’, ‘the bottom line’, etc. Je weet precies welke informatie waar staat
  4. Elke alinea is maar één zin: lekker duidelijk dus
  5. Geen een alinea is dus te lang
  6. Extra toelichting wordt gegeven met bulletpoints
  7. De laatste zin vat de kern nog eens samen

De structuur van Axios zal niet voor elk soort tekst goed werken. Maar het is wel een goed voorbeeld van hoe je een tekst ultiem scanbaar maakt. Ik zou zeggen: liever goed gestolen dan slecht bedacht. 

Samenwerken met influencers via Hulc

Nu weet je precies hoe jij een scanbare tekst schrijft. Een duidelijk doel, een oprolbaar skelet, informatieve tussenkoppen, kernachtige eerste zinnen, een paar zinnen toelichting, handige extra’s en een samenvattende afsluiting. Daarmee maak jij je scannende lezers en Google blij. 

Je hoeft geen ster in schrijven te zijn om goede content te maken. Er zijn genoeg bloggers, influencers en andere publishers die jou graag helpen met het schrijven van een goede tekst. Die publiceren ze op hun eigen kanalen, zodat je hun publiek bereikt. Goed voor je SEO, naamsbekendheid en autoriteit. In de database van Hulc vind je meer dan 9.500 influencers om mee samen te werken. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl!

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x