Overzicht Toolie Tuesday – Alle online marketing tools op een rij
Tools! Online marketeers zijn er gek op. Het is niet voor niets dat wij hier bij Contany iedere dinsdag de Toolie Tuesday organiseren om een tool te bespreken. Tools zijn iets waar wij echt heel. Erg. Goed op gaan.
En op delen trouwens ook. In deze blog delen we met jou alle tools die zijn besproken tijdens onze wekelijkse Toolie Tuesday. Hopelijk heb je er iets aan!
Albacross
Wat: genereren van leads uit bezoekers van je website en deze dan gericht retargeten.
Voor Wie: B2B, bedrijven van 50 – 200 werknemers (gericht retargeten); interessant voor bedrijven met een lang salestraject met meerdere touchpoints.
Voordelen:
- inzicht in de bedrijven die je bezoeken (gratis), bij alternatieve tools kost dit geld
- je kunt heel gericht retargeten op specifieke bedrijven (bedrijven die niet tot de doelgroep behoren, filter je er gemakkelijk uit)
Nadelen:
- het retargeten werkt niet als bedrijven Adblocker hebben aangezet
- het retargeten van specifieke bedrijven is duur
Kosten: leadgeneratie (gratis), retargeting (€20 – €50 per maand per bedrijf).
Rating: **** (4/5)
Outgrow
Wat: Tool voor het maken van calculators en quizes om leads te genereren.
Voor wie: B2C (voornamelijk quizes) en B2B (vooral calculators).
Voordelen:
- werkt gemakkelijk en snel
- je hebt geen development power nodig om quizes en calculators zelf te ontwikkelen
Nadelen:
- erg duur.
Kosten: Duur (ook voor online marketing agencies), er zijn meerdere goedkopere alternatieven beschikbaar.
Rating: ** (2/5)
Piktochart
Wat: tool voor het snel maken van infographics, posters, flyers en presentaties op basis van templates.
Voor wie: online marketeers en freelancers die het vaak gebruiken kunnen raadplegen voor meerdere type klanten.
Voordelen:
- werkt fijn voor het snel maken van infographics via bestaande templates
Nadelen:
- bieden niet heel veel extra’s dan de gratis tools die al bestaan
Kosten: €28 per maand
Rating: ** (2/5)
Sniply
Wat: Call-to-Actions toevoegen op elke link die je deelt (ook al is de content niet van jezelf).
Voor wie: interessant voor bedrijven / personen die veel actief zijn op social media en die zelf niet veel content creëren.
Voordelen:
- interessante manier om bezoekers via andermans content naar je website te krijgen
- kost weinig tijd en werkt makkelijk
Nadelen:
- is niet geschikt voor elk type content wat je deelt
Kosten: gratis
Rating: **** (4/5)
Toggl
Wat: Eenvoudig je tijd meten voor projecten of losse taken.
Voor wie: Handig voor het inzichtelijk maken van facturabele uren voor klanten en interne projecten. Daarnaast interessant voor bedrijven / personen die meer inzicht willen krijgen in hun productiviteit
Voordelen:
- Inzicht in benodigde tijd voor werkzaamheden
- Mobiele app is gratis te gebruiken (individueel en dus niet voor teams)
Nadelen:
- De abonnementen lopen qua kosten snel op
Kosten: gratis
Rating: **** (4/5)
Mailmunch
Wat: Code voor het installeren en aanbieden van een nieuwsbrief op je website (leadgeneratie).
Voor wie: Iedere website die graag inschrijvingen voor nieuwsbrieven willen ophalen
Voordelen:
- Compatible voor alle CMS’en
Nadelen:
- Heel erg gericht op nieuwsbrieven, minder voor alle andere call-to-actions
Kosten: gratis, daarna $15 voor 3 websites
Rating: *** (3/5)
Alternatieven zijn: Optinmonster of zelf CTA’s maken (bijvoorbeeld met Adobe Elements)
Kahoot!
Wat: Game-based learning en trivia platform voor quizzez. Handig voor onboarding (gamification), workshops (interactiever maken). Maar kan ook gebruik worden voor enquêtes voor bijvoorbeeld marktonderzoek.
Voor wie: Bedrijven die veel aan events (interactie met bezoekers) doen, maar kan ook worden ingezet voor interne kennisdeling en recruitment van nieuw personeel.
Voordelen:
- Gebruiksvriendelijk; het is heel gemakkelijk om een quiz in elkaar te zetten
Nadelen:
- –
Kosten: gratis, daarna €10 per maand
Rating: *** (3/5)
Hoversignal
Wat: Leads verzamelen via pop-ups voor webshops en websites (korting krijgen, coupon giveaway). Vergelijkbaar met wat Booking.com bijvoorbeeld doet met: “X mensen gingen je voor” (social proof).
Voor wie: BWebshops (B2C), in mindere mate B2B (call-to-actions toevoegen)
Voordelen:Gemakkelijk extra call-to-actions inzetten of social proof toevoegen
Nadelen:
- Niet tot weinig API-koppelingen
Kosten: gratis tot 10 leads per maand, $19 voor 100 leads per maand.
Rating: ***(*) (3,5/5)
Beacon
Wat: Een makkelijke manier om een e-book te maken. Op basis van je geschreven blogs maakt beacon automatisch een e-book. Het design is gemakkelijk zelf aan te passen vie pre-made templates.
Voor wie: Voor bedrijven die leads willen ophalen zonder daar al teveel budget voor te hebben. Een voorwaarde is wel dat de content al voor handen is.
Voordelen: Inzage in Analytics, call-to-actions voor op je website, er is een WordPress plugin
Nadelen:
- Het bundelen van blogs voor het maken van een e-book of whitepaper is niet altijd de juiste (volgende) stap in een customer journey
Kosten: Gratis, $49 per maand wanneer je zelf templates wilt maken en toegang wilt krijgen tot de complete template bibliotheek.
Rating: *** (3/5)
Svgator
Wat: Gemakkelijk online vectorbestanden (.svg, klein formaat en altijd scherp) animeren
Voor wie: Voor branding van bedrijven
Voordelen: Het animeren van afbeeldingen van hoge kwaliteit terwijl het formaat heel klein blijft
Nadelen:
- Redelijk hoge prijs voor iets wat hoogstwaarschijnlijk niet vaak gebruikt zal worden
Kosten: $50 per maand
Rating: *** (3/5)
Headtalker
Wat: Tool om berichten op social media viral te laten gaan. Via de app vraag je jouw omgeving (of vreemden) om eenmalige ’toegang’ tot hun social media accounts. Hiermee kun je het gewenste bericht tegelijkertijd op heel veel accounts delen voor het boost effect.
Voor wie: Geschikt voor bedrijven die doen aan crowdfunding, nieuwe productreleases, personeel, PR, etc.
Voordelen: Veel PR-waarde op 1 moment wat voor een groot bereikt zorgt
Nadelen:
- Mensen uitnodigen kost veel tijd en zijn ook niet altijd bereid om hier aan mee te doen
Kosten: Gratis
Rating: ** (2/5)
SimilarWeb (van Ahrefs)
Wat: Tool om bezoekersaantallen van websites in te schatten
Voor wie: Geschikt voor concurrentie-analyse en marktonderzoek
Voordelen: Met beperkte informatie een goede inschatting krijgen
Nadelen:
- Je verzint het niet… Maar inschattingen kunnen natuurlijk sterk afwijken van de realiteit
Kosten: Gratis en een Custom optie (prijs op aanvraag)
Rating:
Subscribers.com
Wat: Tool om bezoekers zich te laten inschrijven om browsernotificaties te krijgen van jouw website.
Voor wie: Geschikt voor websites die een achterban hebben of deze willen opbouwen
Voordelen: Gebruikers die Chrome of Safari openen kunnen, ondanks dat ze op dat moment niet op de website zitten, toch benaderd worden
Nadelen:
- Werkt niet op de mobiele app van Safari
Kosten: Gratis
Rating: *** (3/5)
AndersPink
Wat: Hand picked top content voor iedere branche
Voor wie: Handig voor contentmarketeers voor het krijgen van content ideeën. De blogs krijg je echt niet te zien.
Voordelen: Beste content wordt handmatig gefilterd door experts, slechte content krijg je dus niet te zien
Nadelen:
- Alleen Engelstalige content
Kosten: Gratis tot $99 per maand
Rating: ***** (5/5)
Animoto
Wat: Simpel en snel video’s maken o.b.v. foto’s en tekst.
Voor wie: Handig om videocontent te maken van bijvoorbeeld blogs of andere contentvormen.
Voordelen: In tegenstelling tot Lumen5 is Animoto voor meerdere soorten content geschikt.
Nadelen:
- –
Kosten: $30 per maand
Rating: **** (4/5)
SEO Writing Assistant (van Semrush)
Wat: Schrijfassistent voor Google Docs die let op flesh easing score, het aantal woorden, keywords, etc.
Voor wie: Handig voor tekstschrijvers / copywriters om tijdens het schrijven bij te houden of de tekst aan een de SEO-richtlijnen voldoet
Voordelen:
- Geeft realtime aan hoe de score van je tekst is
- De add-on geeft keyword suggesties
Nadelen:
- –
Kosten: 1 template (document) is gratis, daarna valt het binnen een Semrush abonnement (vanaf $100 p/m)
Rating: **** (4/5)
Intercom
Wat: Leadgeneratie voor op je website d.m.v. geautomatiseerde chats, pop-ups en een eigen CRM waarin alle data wordt opgeslagen. O.a. geschikt voor onboarding, FAQ, chat.
Voor wie: Voor de wat grotere bedrijven met veel websitebezoekers
Voordelen:
- API met Pipedrive, Salesforce, etc.
Nadelen:
- Prijzig
Kosten: Hangt af van welke features je afneemt
Rating: ***** (5/5)
Hubspot
Wat: Een software tool voor CRM, Sales, Service, Marketing. Eigenlijk alles dus.
Voor wie: Voor B2B sales, marketing teams die veel doen met hun website
Voordelen:
- Het beste van het beste in 1 tool
Nadelen:
- Door de prijs is Hubspot echt alleen weggelegd voor de grotere bedrijven
- Afhankelijk van één partij doordat zij echt in alles voorzien
Kosten: heel veel €kkies
Rating: *****(*) (6/5)
Outbrain
Wat: Op je eigen website (betaald) voorgestelde artikelen van externe website tonen.
Voor wie: vooral interessant voor grote websites (nieuws / media) voor een extra verdienmodel. En om als extra kanaal in te zetten om je doelgroep te bereiken (alleen interessant bij een internationale doelgroep).
Voordelen:
- Een extra advertentiemodel voor grote websites die veel bezoekers trekken (bijv. nieuwssites).
Nadelen:
- Met adblockers werkt het niet
- Eigenlijk niet geschikt voor de Nederlandse markt
Kosten: Niet bekend, je betaald in elk geval per klik (CPC)
Rating: *** (3/5)