10 manieren om meer bezoekers naar je blog te krijgen
Veel bloggers zullen het probleem herkennen. Je steekt veel tijd en moeite in het onderhouden van je weblog, maar krijgt er relatief weinig bezoekers of reacties voor terug. Gelukkig zijn er verschillende manieren om meer bezoekers naar je blog te lokken.
In dit artikel delen we een aantal tips en strategieën die helpen bij het genereren van meer traffic. Met de juiste aanpak zet je jouw weblog namelijk in een rap tempo prominent op de online kaart!
1. Definieer de doelgroep van je blog
Succesvol bloggen begint met het identificeren en kennen van je doelgroep. Denk goed na over de thema’s en ontwikkelingen die jouw potentiële doelpubliek aanspreken en bezighouden. Dat werkt vooral goed als je over veel expertise binnen een bepaald vakgebied beschikt.
Blog bovendien altijd met passie én focus. Dat lukt het beste als je onderwerpen kiest waarover je echt graag schrijft. Door goed te visualiseren wat je lezers precies wilt meegeven en daar ook de focus op te leggen, wordt een blog echt interessant om te lezen.
Het is ook een goed idee om een contentkalender of lijst met onderwerpen aan te maken. Zo heb je ook op de middellange termijn altijd wat achter de hand. Een contentkalender geeft aan wanneer, voor wie en in welke vorm een item wordt gepubliceerd. Zo’n praktisch format zorgt voor structuur, duidelijkheid en efficiëntie bij het bloggen.
2. Ben behulpzaam in je blogs
Blog je alleen om bekendheid te vergaren of ook om je lezerspubliek complete informatie of hulp aan te bieden? Met die laatste instelling bouw je meestal een groter lezerspubliek op. Blogs die oplossingen voor concrete problemen aanreiken of nieuwe trends en ontwikkelingen beschrijven, vallen daarom vaak het meest in de smaak. Houd hier rekening mee door je blog een praktische inslag mee te geven.
3. Bedenk een goede blogtitel voor meer verkeer
Dit is zowel een van de belangrijkste als lastigste onderdelen van elke blogtekst. De titel bepaalt namelijk grotendeels of een blogpost wel of niet wordt gelezen. Zonder aansprekende titel is de kans groot dat lezers jouw blog overslaan. Hoewel er niet één gouden regel voor een toptitel is, scoren bepaalde titelvormen en onderwerpregels wel aantoonbaar beter dan gemiddeld. Voorbeelden zijn:
- Titels in de vorm van een vraag. Vragen zetten de lezer aan het denken. Bovendien roepen vraagstellingen vaak een gevoel van herkenning op en zijn ze de voorbode van een antwoord dat, als het goed is, verderop in de tekst volgt.
- Titels met het woord hoe. Dergelijke formuleringen prikkelen de nieuwsgierigheid en bereiden het lezersbrein tegelijkertijd voor op een concrete oplossing.
- Getallen in de titel. Vergelijkende tests tonen dat titels met cijfers wat betreft click through rates vaak tientallen procenten beter scoren dan koppen zonder getallen. Je kunt dit effect nog versterken door cijfers te koppelen aan concrete tips, feiten of strategieën.
- Zorg dat belangrijke zoekwoorden ook terugkomen in de titel en/of tussenkopjes.Dit verbetert de SEO-rankings van blogteksten aanzienlijk.
4. Kwaliteit boven kwantiteit voor meer bezoekers
Kwaliteitscontent is de norm in het huidige bloglandschap. Hoewel het zaak is om regelmatig met nieuwe blogbijdragen te komen, is de frequentie uiteindelijk minder belangrijker dan het niveau van de content. Het is dus beter om twee keer in de maand een toptekst te schrijven dan meerdere keren per week matige of oppervlakkige bijdragen te posten.
Ook Google beloont kwaliteit. Inhoudelijk sterke en langere teksten staan doorgaans hoger in de zoekresultaten dan summiere blogposts die weinig toevoegen aan de grijze massa. Unieke kwaliteitscontent met een hoog originaliteitsgehalte zorgt doorgaans ook voor meer interactie met de lezer.
Jouw blog is waardevoller met 10 mensen die alles lezen (trouwe volgers dus), actie ondernemen en misschien zelfs een reactie of een mail sturen, dan met 100 mensen die een of twee pagina’s bekijken en vervolgens meteen weer wegklikken.
5. Breng variatie aan in je blog content
Probeer je blog extra interessant te houden door de bijdragen te voorzien van variabele content. Het kan geen kwaad om in plaats van goede teksten en dito foto’s ook af en toe video’s, vlogs of infographics te gebruiken.
Die laatste vorm van content leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor het uitleggen en visualiseren van complexe informatie of het helder beschrijven van processen en stappenplannen.
Mocht je geen inspiratie hebben voor content? Plaats dan eens gesponsorde content waar jij volledig achterstaat! Op Hulc kun je je aanmelden als blogger. Hier krijg je inzicht in alle relevante campagnes voor jouw website, waarop jij je voorstel kunt uitbrengen. Een eenvoudige manier om content te creëren én geld te verdienen met je blog!
6. Maak content makkelijk deelbaar voor je volgers
Zorg er altijd voor dat blogcontent makkelijk deelbaar is. Plaats de buttons voor sociale media als Facebook en Twitter bij voorkeur binnen handbereik. Zo kunnen bezoekers er gelijk op klikken. De meeste internetgebruikers hebben namelijk geen zin om uitgebreid links te kopiëren en daar zelf een begeleidende tekst bij te plaatsen.
Het is ook een goed idee om sociale media af te speuren om te kijken welke thema’s en soorten content veel worden gedeeld. Zo doe je inspiratie op en wordt het een stuk gemakkelijker om snel en handig in te spelen op trending topics.
7. Samenwerking met andere blogs en bloggers
Interactie zoeken met andere bloggers heeft vaak ook een gunstig effect op je bezoekersaantallen. In het bloggerswereldje kennen veel schrijvers elkaar. Dat geldt zeker voor de mensen die schrijven over gelijksoortige onderwerpen. Samenwerken met andere blogs of bloggers kan op verschillende manieren.
- Reacties achterlaten op andere blogs. Zorg er wel voor dat je nauwgezet aandacht besteedt aan het doel en de inhoud van je commentaar. Een ideale reactie prikkelt de lezer en maakt hem of haar nieuwsgierig naar jouw blog.
- Door te linken naar andere blogs of links naar jouw blog op andere blogplatforms te plaatsen, vergroot je de kans op nieuwe bezoekers. Als je geluk hebt wordt er misschien naar het betreffende artikel gelinkt via de sociale media.
- Gastblogs zijn ook een populair medium. Hierdoor wint een blog aan veelzijdigheid en brengt de schrijver waarschijnlijk extra publiek mee dat nog niet bekend was met jouw blog. Probeer vooral gastbloggers op te voeren die gelden als een autoriteit binnen hun vakgebied. Dat zorgt voor extra exposure en kwaliteit.
8. Goede zoekwoorden vinden voor je blog
De juiste zoekwoorden zijn natuurlijk enorm belangrijk voor de SEO-vriendelijkheid van een blog. Maar hoe vind je die optimale zoekwoorden? Je kunt allereerst zelf onderzoek doen en lijsten maken met woorden en termen die relevant zijn voor de doelgroep waar de blog op mikt.
Facebookpagina’s (bijvoorbeeld van tijdschriften) en reacties van lezers voorspellen vaak al welke zoekwoorden mensen op Google intikken. De zoekmachinegigant biedt zelf trouwens ook een helpende hand.
Tools als Google Trends en de Google AdWords Zoekplanner tonen welke zoekwoorden in de praktijk veel worden gebruikt. De juiste woorden in (de titels van) artikelen maken een blog heel relevant voor de specifieke doelgroep waar jij op mikt. Profiteer daarom optimaal van de zoekalgoritmen van Google.
9. Minder algemene zoekwoorden gebruiken in je blogs
Ook wat minder algemeen voorkomende zoekwoorden kunnen extra bezoekers opleveren. Zeker als je over specialistische onderwerpen schrijft, wordt de kans groter dat jouw onderwerp hoog in Google komt te staan als je wat minder alledaagse en zeer doelgerichte keywords gebruikt.
Bovendien vergroot een wat specifieker, minder massaal gebruikt zoekwoord de kans dat je gevonden wordt door mensen die middenin de gewenste doelgroep zitten. De perfecte lezers voor het artikel dus!
10. Volhouden en geduldig blijven
Last but not least: geduld is ook bij het bloggen een schone zaak. Geef dus niet te snel op. Het is logisch dat je als fris gestarte blogger nog niet gelijk duizenden bezoekers per week trekt. Een blog moet groeien.
Door te experimenteren en te variëren, de juiste zoekwoorden en titels te gebruiken, samen te werken met andere bloggers of experts binnen jouw vakgebied en bovenal op continue basis goede content te leveren, bouw je gestaag autoriteit en een trouwe schare lezers op. Die inspanningen zullen zich op den duur ook vertalen naar hogere bezoekersaantallen!
Wil je geld verdienen met je blog? Meld je aan op Hulc als publisher.