Linkbuilding strategie: hoe bemachtig ik een sterk lintprofiel?

Linkbuilding is een vrij technisch vakgebied. Zonder kennis van de laatste updates omtrent SEO kan het gevaarlijk zijn. Er zijn namelijk gevallen bekend van websites die door verkeerd linkbuilden bestraft werden met een zogenaamde penalty. Toch adviseren we bedrijven om linkbuilding actief in te zetten. Hou daarbij wel rekening met onderstaande tips. Zo zul je alleen de vele positieve effecten van linkbuilding ervaren.

linkbuilding strategy hulc

Google vs. online marketeers

Google en online marketeers zijn constant in een kat-en-muisspel. Google probeert namelijk de zoekresultaten niet beïnvloedbaar te maken. En marketeers proberen juist de trucjes te achterhalen om de zoekresultaten wel te beïnvloeden. Met nieuwe updates in het algoritme sluit de zoekmachine-gigant de nieuwste SEO-technieken uit. Marketeers blijven echter nieuwe updates uitpluizen en komen zo steeds tot nieuwe manieren om SEO toe te passen.

Hoe kan ik scoren in Google?

Kwaliteit backlink

Allereerst is het belangrijk om te weten dat Google de backlinks analyseert op de mate van natuurlijkheid. Bijvoorbeeld, een startpagina die speciaal is ingericht om backlinks te plaatsen is onnatuurlijk en erg doorzichtig. Het is veel beter om een échte blogger te benaderen die een recensie schrijft over jouw product. Zo zal Google er eerder vanuitgaan dat de blogger een aanbeveling doet aan zijn publiek. En dat de backlink dus niet voornamelijk bedoeld is om de zoekresultaten te beïnvloeden. Om met bloggers in contact te komen, kun je vrijblijvend een campagne aanmaken op Hulc!

Google penalty

Google werkt continu aan het algoritme en tracht te herkennen hoe goed en relevant de content is. Op dit moment is het algoritme al zo slim dat goede content een must is, zowel on-page als off-page. Is dit niet het geval? Dan kun je zomaar bestraft worden met een penalty. Door zo’n penalty wordt je website niet meer weergegeven in de zoekresultaten, dus dat dien je zeker te voorkomen!

SEO plan opstellen

Campagne doelen bepalen

Voorafgaand aan het starten met linkbuilding, is het verstandig om je af te vragen wat de doelen zijn van je campagne. Daarbij is het aan te raden om de haalbaarheid in kaart te brengen. Mogelijke doelen die behaald kunnen worden met linkbuilding zijn:

  1. Beter gevonden worden op keyword X
  2. Hogere (sub)domein autoriteit verkrijgen
  3. Direct verkeer genereren vanaf het linkende domein
  4. Exposure verkrijgen bij een bepaalde doelgroep.

 

Waarde van backlink

Nadat je de campagnedoelen hebt vastgesteld, is het belangrijk om vast te stellen welke SEO-waarden hieraan bijdragen. Het is van belang dat je hierbij een realistische score geeft per variabele. Hierdoor kun je een waardering geven aan mogelijke backlinks en zodoende de beste kiezen. Stel, ik wil doel 1 behalen: beter gevonden worden op keyword X.

Dan kies ik uit de volgende waarden de grootste beïnvloedingsfactoren:

  1. Domain authority
  2. Page authority
  3. Trust Flow
  4. Citation flow
  5. Anchor tekst
  6. Verkeer
  7. Relevantie content
  8. (No-)follow link

Uitleg waarden backlink

Domein autoriteit:

Domein autoriteit voorspelt hoe goed een website het zal doen in de zoekresultaten. De score ligt tussen 0-100.

Pagina autoriteit:

Pagina autoriteit voorspelt hoe goed een webpagina rankt in de zoekresultaten. De score ligt tussen 0-100.

Trust flow:

Trust flow is een score tussen 0-100 die laat zien hoe betrouwbaar de website is. Het is gebaseerd op de kwaliteit van backlinks van een domein. Met gezaghebbende en betrouwbare backlinks naar een site, zal de trust flow toenemen.

Citation flow:

Citation flow is een score tussen 0-100 die de Link Equity (of Link Juice) meet van een domein. Dit is afhankelijk van de verwijzende links. Met meer verwijzende domeinen naar een site, zal deze meer invloed hebben.

Anchor tekst:

Anchor tekst, ook wel ankertekst, is de zichtbare tekst van een verwijzende link.

Verkeer:

Het verkeer van een website duidt op het aantal websitebezoekers.

Relevantie content:

De relevantie van de content bepaalt in hoeverre de content aansluit bij jouw website en doelen.

(No-)follow link:

Een follow link geeft aan dat Google de link meeneemt in het toekennen van SEO-waarden aan een website. Bij betaalde links, in al zijn vormen, is het aan te raden om deze no-follow te maken. Met betaalde follow link is het namelijk mogelijk dat je in aanmerking komt voor een penalty.

 

“Effective link building strategies require research, timing, location, public relation & great content.”

 

Belangrijke link waarden bepalen

We gaan terug naar ons voorbeeld. Mijn voornaamste doel is dat mijn website op een bepaald keyword beter gevonden wordt. Daarom hecht ik de grootste waarde aan: domain authority, trust flow, anchor teksten en follow links. In dit voorbeeld is het dus belangrijk dat ik invloed kan uitoefenen op de content van de plaatsende partij. Wanneer ik met Linkbait zou werken, kan de relevante factor anchor tekst niet worden beïnvloed. Om deze reden ga ik op zoek naar relevante samenwerkingen om een optimaal resultaat te behalen uit linkbuilding.

Linkbuilding toepassen

Na het opstellen van de doelen en strategie kun je van start. Maak alleen, of met collega’s, een spreadsheet aan waarin je alle interessante samenwerkingen op een rijtje zet. Vergeet hierbij niet een score te geven aan de samenwerkingen die het meest met jouw doel overeenkomen. Zodra dit document gevuld is, kun je kiezen voor de interessantste backlinks. Op deze manier zal linkbuilding in 2021 zijn vruchten afwerpen.

Samenvatting

Om linkbuilding effectief toe te passen, is het verstandig om goed na te denken over je strategie. Zorg dat je duidelijke doelen voor ogen hebt, en geef iedere link een KPI die je kunt beoordelen. Zorg voor een kritische blik en kies alleen de beste samenwerkingen om een link te plaatsen. Op deze manier maak je een sterk en toekomstbestendig linkprofiel!

Heeft jouw bedrijf al een goede linkbuilding strategie? Of loop je nog tegen bepaalde zaken aan? Laat het weten in de reacties hieronder!

Meer weten over influencermarketing?

Download het Hulc whitepaper!