Linkbuilding anno 2022: do’s and don’ts

Linkbuilding anno 2022 is meer een kwestie van kwaliteit dan van kwantiteit. Content lnikbuilding heeft veel meer impact dan startpagina’s tegenwoordig. 

Over het onderwerp linkbuilding wordt veel geschreven en gepubliceerd. Zo zijn er verschillende websites die beweren dat Google linkbuilding bestraft, of dat het niet meer effectief is. Wij zoeken voor je uit hoe linkbuilding eruit zal zien in 2022!

puzzel linkbuilding hulc

Wat is linkbuilding?

Geschiedenis zoekmachines

Om goed uit te kunnen leggen wat linkbuilding is, neem ik je even mee in de geschiedenis van zoekmachines. Bij het ontstaan van de verschillende zoekmachines werd er gekeken naar de content op een website. Hierbij telden de zoekmachines het aantal keer dat een woord op een pagina voorkwam en toonde aan de hand van dit cijfer de beste pagina.

Google kwam daarentegen met een unieke aanpak. Deze aanpak heeft dit bedrijf marktleider gemaakt. Google telde namelijk niet hoe vaak een zoekwoord werd getoond op een website, maar hoe vaak er vanuit andere websites werd gelinkt (backlink) naar een pagina. Het woord dat linkt naar een andere pagina (anchortekst) werd gezien als het zoekwoord. Door deze aanpak was Google in staat om meer relevante pagina’s te tonen dan de concurrenten.

Wat is een backlink?

In principe is een backlink, afkomstig van een externe pagina, een stem in de ogen van Google. Zoals in een goede democratie geldt: hoe meer stemmen een website ontvangt, hoe hoger een website vertoond zal worden in de zoekmachine resultaten. Door recente updates is naast het aantal ‘stemmen’ ook de kwaliteit van de stemmen een sterk meewegende factor. Wanneer een website met hoge autoriteit verwijst naar jouw website telt deze stem zwaarder mee dan wanneer een middelmatige website naar jouw website verwijst. Ook wordt de relevantie tussen de zender en ontvanger steeds belangrijker.

Wat is het voordeel van linkbuilding?

Hoger in zoekresultaten

Sinds het ontstaan van Google zijn er enorme veranderingen geweest in het algoritme en zijn er al enkele grote updates doorgevoerd. Momenteel zijn er meer dan 200 aspecten in Google’s algoritme die bepalen wat de meest relevante pagina’s zijn om weer te geven. Verschillende experts geven aan dat in de huidige situatie Google de zoekresultaten voornamelijk ordent op basis van de kwaliteit van de content, kwaliteit van de backlinks en rankbrain.

Linkprofiel onderhouden

Wanneer de content op de pagina en de on-page SEO in orde zijn, kan het voor websites van grote toegevoegde waarde zijn om het linkprofiel goed te onderhouden. Linkbuilden kan websites vaak nog een extra boost te geven op het moment dat marketeers vastlopen. Het is wel van belang dat je een gezond en geloofwaardig linkprofiel opbouwt.

“The objective is not to make your links appear natural; the objective is that your links are natural.”

Linkbuilding anno 2022

Kwaliteit linkprofiel

Zoals eerder in dit artikel al aangegeven gaat het bij linkbuilding anno 2022 vooral om het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Hierbij draait het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Linkbuilding anno 2022 draait niet meer om het vergaren van backlinks, maar om het genereren van positieve signalen en interacties met de doelgroep voor jouw merk. Klanten hebben namelijk lang voordat zij overgaan tot aankoop een mening over het merk gevormd. Deze mening kan door middel van externe content positief worden beïnvloed. Denk hierbij aan product reviews en positieve associaties met het merk. Hierbij zijn de backlinks, brand mentions en positieve reviews eerder een gevolg van de inspanningen dan het doel.

Snel waardevolle externe content voor jouw website?

Op Hulc vind je de beste influencers en bloggers in jouw branche. Start gratis jouw campagne en geef direct een boost aan je SEO en naamsbekendheid!

Relevantie backlinks

Ook vanuit Google is het algoritme zo ingericht dat er vanuit een dergelijk perspectief wordt gedacht. Google beoordeelt de inkomende links op basis van kwaliteit en relevantie. Aan de hand van deze factoren wordt er een oordeel gemaakt van de relevantie van jouw webpagina in de getoonde zoekresultaten.

Gezond linkprofiel

Naast het feit dat er sterke inkomende backlinks moeten zijn om je pagina te laten scoren, is het zeer belangrijk om een geloofwaardig linkprofiel op te bouwen. Dit bestaat uit zowel follow links als no-follow links van zowel websites met een hoge autoriteit als met een lagere autoriteit. In de ogen van Google moet het profiel er zo natuurlijk mogelijk uitzien. Zorg dus voor voldoende diversiteit.

Conclusie

Ook in 2022 kan linkbuilding nog van grote toegevoegde waarde zijn. Hierbij staan een gezond linkprofiel met kwalitatief hoogwaardige backlinks en diversiteit centraal. Zolang het in de ogen van Google natuurlijk is, kan linkbuilding websites net het laatste zetje geven om bovenaan in de zoekresultaten te worden vertoond. Neem gerust een kijkje op Hulc.nl. Op ons online platform kies je zelf welke websites jouw externe content en backlinks verzorgen, en publishers kiezen voor jou. Dus dat is geheel linkbuilding 2022 proof!

Heb je nog interessante aanvullingen op dit artikel? Laat het ons weten in de reacties!