Linkbuilding is nog steeds een cruciale factor voor je ranking!

links

Linkbuilding is door de jaren heen enorm veranderd. Het aantal en de kwaliteit van backlinks (links naar jouw site) zijn al sinds de opkomst van Google, eind jaren ’90, één van de belangrijkste factoren in SEO.

PageRank

Google is de populairste zoekmachine geworden door in begin jaren negentig één ding anders te doen dan alle andere zoekmachines: het indexeren van links. De gedachte van de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, was dat de kwaliteit van een website te meten zou zijn aan de hand van hoeveel andere websites naar een site verwijzen. Dit is vergelijkbaar met citaties (aanhalingen) bij wetenschappelijke artikelen. De kwaliteit van een website werd uitgedrukt in de PageRank en kende een schaal van 0 tot 10. De PageRank wordt nog steeds gehanteerd, al is deze manier van meten wel enigszins gedateerd geraakt doordat er steeds meer factoren van invloed zijn op de beoordeling van een website.

Linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste aspecten binnen de SEO. Linkbuilding is het creëren van hyperlinks van andere websites naar jouw site met als doel lezers te introduceren bij jouw website content. Niet alleen het aantal binnenkomende links, maar vooral de kwaliteit ervan is tegenwoordig een enorm belangrijke factor in de organische zoekresultaten.

Linkstrategieën maken steeds vaker deel uit van de contentstrategie. Bij Hulc.nl zijn we ons ook heel bewust van welke links we aanleggen. Het kan zijn dat je ongevraagd een niet-gerelateerde links krijgt die schade toebrengen aan je linkprofiel. Maatregelen zijn dan nodig om deze links handmatig te verwijderen of een verzoek indienen bij Google via de Disavow tool.

In een video uit februari 2014 vertelt Matt Cutts, hoofd van Google Webmasters, uit hoe belangrijk backlinks vandaag de dag nog steeds zijn. Intern heeft Google geëxperimenteerd met algoritmes zonder backlinks en de resultaten waren schokkend slecht. Wel worden de algoritmes van Google steeds strenger als het op links aankomt. Voorheen kon er veel valsgespeeld worden bij het verkrijgen van backlinks, bijvoorbeeld door middel van een linkfarm. Een voorbeeld van een Black Hat SEO techniek. Tegenwoordig hecht Google steeds meer waarde aan eerlijk verkregen en kwalitatief goede links, door middel van White Hat SEO technieken.

Linkbuilding verandert constant

De Panda update van Google heeft veel veranderd in de wereld van linkbuilding. Waar voorheen de focus lag op kwantiteit is nu vooral de kwaliteit van de link van belang geworden. De waarde van de site waar de link op staat en de relatie met deze site zijn factoren die een grote rol zijn gaan spelen.

Google is erop gericht te achterhalen of een link eerlijk is verworven of dat er een “slimme” truc is uitgehaald. En Google wordt steeds slimmer, dus technieken die nu nog lijken te werken zullen zeer waarschijnlijk binnen de kortste keren getackled worden met een penalty in de zoekresultaten tot gevolg.

De laatste jaren is de trend dus verschoven van linkbuilding naar link earning. In plaats van puur te focussen op het aanleggen van links, bijvoorbeeld door middel van linkfarms, wordt het natuurlijk verkrijgen van links op jouw content steeds belangrijker. Linkstrategieën maken dan ook steeds vaker deel uit van de contentstrategie, vandaar dat we de Blogservice nu kunnen combineren met de Linkservice. Een linkstrategie is, zoals het woord al zegt, het opstellen van een strategie met als doel om zoveel mogelijk kwalitatief goede links te verkrijgen.

Technieken die voorheen cruciaal leken, lijken nu niet meer te werken. Sterker nog; niet-gerelateerde links kunnen voor een daling in je ranking zorgen! Het uitwisselen van links, link wheels en comment linking zijn technieken die nu echt uit den boze zijn. Dit zin voorbeelden van Black Hat SEO technieken, die Google genadeloos afstraft met een penalty. Toch wordt dit op platforms zoals fiverr.com nog volop aangeboden en staan deze zelfs bij de bestverkochte items. Kijk hier dus voor uit!

linkbuilding 1

Natuurlijke links aanmaken doe je zo!

De vraag blijft of er dan helemaal niets meer te doen is aan linkbuilding? Dat is ook niet het geval. Alleen moet er, zoals eerder gezegd, met een nieuwe blik naar links worden gekeken. Het gaat tegenwoordig om links verdienen in plaats van deze kunstmatig aan te maken. Hoe doe je dat? Hieronder drie tips:

  •  Content, content, content

Toegevoegde waarde leveren middels informatie waar de bezoeker naar op zoek is wordt steeds beter gewaardeerd. Dit kan in allerlei vormen, zoals artikelen, productuitleg, onderzoeksresultaten, video’s met uitleg, etc.

  • Promoot je content

Het is zaak de content onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met genoeg invloed om verzekerd te zijn van promotie. Heb je bijvoorbeeld een nieuwsitem geschreven, twitter dit dan rechtstreeks naar journalisten. Of heb je een review geschreven over een smartphone, breng dan de fabrikant op de hoogte (middels meerdere social media kanalen en natuurlijk per email) en post dit op forums over dit toestel.

  • Bouw relaties

Het plaatsen van een (pers)bericht is een vertrouwenskwestie en dus moet je investeren in relaties. Houd een perslijst bij of maak gebruik van BuzzSumo om bij te houden wie je wat gestuurd heb en wat de reacties waren.

Met welke websites kun je wel een link aangaan?

Nu heb zelf een kwalitatief goede content gecreëerd, waar links mee verworven kunnen worden. De volgende vraag is met welke websites je een samenwerkingsverband van links aan wilt gaan? Het beste advies hierbij is om te proberen jezelf te verplaatsen in een bezoeker van de website waar jij een link van wilt ontvangen. Het is de kunst te achterhalen of de backlink waarde zal hebben. Vraag je daarom de volgende dingen af bij de afweging voor het plaatsen van een link:

  • Heeft de website bestaansrecht zonder gesponsorde links?

Het beantwoorden van deze vraag filtert startpagina’s en slechte websites eruit die puur opgezet zijn om links te verschaffen: de zogenaamde linkfarms.

  • Hoe is de verhouding van gesponsorde posts ten opzichte van het totaal aantal posts?

Wanneer een website teveel en te opzichtig veel gesponsorde content zal hebben, zal dit de bezoeker – maar zeker ook Google – gaan opvallen en dan loop je het gevaar een averechts effect te bewerkstelligen doordat de website als spam gemarkeerd is. Onderzoek dus of het aantal “gewone” posts minstens de helft is.

  • Hoe hoog is de Domain Authority (DA)?

De DA is een indicator ontwikkeld door Moz.com en dit geeft op een schaal van 1 tot 100 heel goed weer of een domein waarde heeft of niet. Hoe hoger de DA, hoe meer autoriteit deze website heeft, en dus zal een link van een dergelijke website jou een hogere ranking oplevereren. Nieuwe websites zullen een lage DA hebben van onder de 10. Wij adviseren geen links te accepteren van websites met een dergelijk lage DA. Vanaf 10 is écht het minimaal, maar zoek bij voorkeur websites met een DA van 20 of hoger. Hier kun je gratis de DA controleren van een website: Open Site Explorer.

  • Is er raakvlak qua onderwerp?

Het is belangrijk dat de onderwerpen van de website overeenkomen met jouw onderwerpen. Hoe relevanter hoe beter. Een voorbeeld: Stel je hebt een pagina over honden. Dan zal een backlink ontvangen van een website dat over sporten gaat, veel minder effect hebben op de ranking van jouw website, dan een backlink ontvangen van een andere website die ook over honden publiceert.
Door bovenstaande vragen beantwoord te hebben, zul je uitkomen bij gerelateerde effectieve websites. Nu kun je deze zelf gaan zoeken en aanschrijven, maar dit is tijdrovend en frustrerend. Omdat bijna niemand hiertoe bereid is, hebben wij de Linkservice opgezet.

Versnel het proces met de Linkservice

Wij hebben een voorselectie gemaakt van geschikte Publishers. Dit zijn websites die op bijna alle bovenstaande vragen een positief antwoord kunnen geven. Wanneer je met onze linkservice een vrijblijvende aanvraag doet, kun je ook de categorieën te selecteren. Hierdoor zorg je er voor dat alleen relevante Publishers aangeschreven worden. Wij screenen je aanvraag en sturen deze door naar de meest geschikte Publishers voor jouw categorie. Deze Publishers mogen een prijsvoorstel doen. Een gebruikelijk voorstel is een blogpost met één of twee links erin voor een prijs die varieert van €50 tot €150. Jij ontvangt alle voorstellen en oordeelt of dit waardevol is voor jouw website en of je het de prijs waard vindt. Je bent tot niets verplicht en er zitten geen kosten aan vast mocht je niet tevreden zijn over de voorstellen.

Als je akkoord bent met één of meerdere voorstellen dan wordt het proces in gang gezet en ontvang jij de allerbeste kwaliteit backlinks.
Ons verdienmodel is gebaseerd op een commissie van de Publishers, waardoor er voor jou geen extra kosten bij komen. Klik voor meer informatie op onderstaande button.