Hoe bepaalt Google de relevantie en kwaliteit van je content?
Welke kwaliteit heeft jouw content en is deze relevant genoeg? Google heeft zo zijn manieren om daarachter te komen. Met algoritmes bepalen zij wie het hoogst scoort in de zoekmachine op een bepaald keyword. Met welke factoren deze algoritmes rekening houden, is natuurlijk strikt geheim. Toch geeft Google een tip van de sluier. Wat moet jij als ondernemer of marketeer doen voor online vindbaarheid van jouw bedrijf?
Gebruik keywords
Simpel gezegd zijn keywords gewoon zoekwoorden. Zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken om een relevante website te vinden in zoekmachines. Bepaal welke keywords voor jou belangrijk zijn en waarop je hoog wilt scoren middels een keyword onderzoek. Het is belangrijk dat je deze keywords terug laat komen in je webteksten, kopteksten en meta tags.
Synoniemen voor keywords
Potentiële klanten zoeken niet altijd in jouw precieze woorden. Hoe handig is het dus dat Google op zoek gaat naar synoniemen van jouw keywords? Bedenk dus ook welke woorden overeenkomen met jouw keyword. Hoe meer overeenkomende keywords je gebruikt, hoe beter Google jouw pagina kan indexeren.
Gelijknamige onderwerpen
Welke woorden worden vaak in combinatie gebruikt met de keywords? Denk aan woorden die een associatie hebben met jouw keyword. Google toont de zoeker resultaten met overeenkomende en gerelateerde termen en zinsdelen. De zoekopdracht hoeft dus niet volledig uit jouw geformuleerde zin te bestaan. De zoekmachine gaat op zoek naar enigszins overeenkomende zinnen over gelijknamige onderwerpen.
Kort maar krachtig
Keywords zijn niet de enige factor waar Google rekening mee houdt. De lengte van je content speelt een belangrijke rol. Daarnaast moet de tekst volledig zijn en kijkt Google naar het leesniveau van de tekst. Wat wordt hiermee bedoeld? Eigenlijk heel simpel: zorg voor variatie in zinslengte en de lengte van je alinea’s. De leesbaarheid van je tekst zorgt er ook voor dat de boodschap daadwerkelijk bij de ontvanger aankomt. Steeds vaker worden pagina’s met mobiele apparaten bekeken. Dit betekent dat men snel informatie wil vinden en dus pagina’s snel scant. Ellenlange zinnen maken het er niet makkelijker op voor jouw lezers!
Zinnen en zinstructuur
Voor de leesbaarheid van jouw teksten is het belangrijk om goede zinnen te formuleren. Let op de zinstructuur in jouw teksten. Zorg voor een logische opbouw in je tekst. Het is aan te raden om met name in de eerste alinea van jouw teksten de keywords te laten terugkomen. Zo weet Google zeker dat ze de juiste pagina te pakken heeft. Nog belangrijker is dat je je tekst niet afstemt op de wensen van Google, maar op die van je lezer. Een onlogische zinstructuur zorgt ervoor dat jouw lezer snel afhaakt.
Jouw merknaam
Als je gezien wilt worden, moet je jouw merknaam natuurlijk benoemen. Komt jouw merknaam vaak voor op andere websites? Dan denkt Google dat jij ontzettend populair bent en kom je dus sneller naar voren in de zoekopdrachten. Denk hier ook aan bij het schrijven van een blog en het vullen van je website met content.
Beeld en geluid
Tekst is de makkelijkste manier om hoog in de rankings te komen. Toch moet je beeld en geluid niet vergeten. Achter elke afbeelding of foto op je website hangt een ALT-attribuut. Deze zorgt ervoor dat jouw afbeelding vindbaar is op internet en geeft een omschrijving van wat er op de foto te zien is. Zorg dus voor een logische omschrijving. Je resultaten worden dan ook onder Google Afbeeldingen getoond waar naar jouw pagina wordt gelinkt.
Spreek je de waarheid?
Google hecht grote waarde aan waarheid. Zo vergelijkt de zoekmachine de informatie die jij weergeeft op je website met andere websites. Komt de informatie die jij op de website toont niet overeen met andere websites? Dan is Google streng en zal je minder hoog in de rankings eindigen. Zorg dus altijd dat jouw informatie klopt: wees nauwkeurig en spreek de waarheid. Je moet er wel even voor gaan zitten om deze zaken op orde te krijgen. Het voordeel is dat alle genoemde opties geheel gratis zijn. Het is alleen een kwestie van tijd investeren. Heb je hier toch moeite mee? Wij helpen je graag middels onze Contentstrategie of Blogservice!