Klanten binden met contentmarketing: 5 tips
Contentmarketing is een perfecte marketingmethode om klanten aan je te binden. Zodat het loyale, terugkerende klanten worden. Maar hoe zet je contentmarketing zo in dat je er klanten mee bindt? In deze blog geef ik 5 tips.
Als je aan contentmarketing doet, maak je waardevolle, relevante content die voorziet in de behoeften van je doelgroep. Daarmee probeer je ze niet direct iets te verkopen. In plaats daarvan probeer je een relatie op te bouwen met je doelgroep. Zodat ze jou gaan vertrouwen, jou als een autoriteit of expert gaan zien, of zich zelfs met jouw merk gaan identificeren. Als je die relatie eenmaal hebt opgebouwd kan je je doelgroep in tweede instantie tot klant maken, bijvoorbeeld via advertising of direct sales.
Vaak wordt contentmarketing aan de bovenkant van de zogeheten marketingfunnel ingezet. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor naamsbekendheid of branding om zo nieuwe mensen te bereiken en binnen te halen. Maar ook wanneer iemand de hele marketingfunnel heeft doorlopen (lees: ze zijn klant geworden), is contentmarketing van onschatbare waarde. Als jij na een aankoop nog steeds weet door te bouwen aan een duurzame relatie met je klanten komen ze terug, worden ze loyaal, en worden ze zelfs fans. Maar hoe doe je dat? Deze vijf tips helpen mij altijd:
1. Denk aan de behoeften van je doelgroep
De behoeften van je doelgroep moeten altijd centraal staan als je aan contentmarketing doet. Het is dus belangrijk om te begrijpen wat de behoeften van jouw doelgroep zijn nadat ze tot een aankoop zijn overgegaan. Op dit punt in de klantreis zijn de behoeften natuurlijk heel anders dan wanneer iemand nog twijfelt over een aankoop.
Een voorbeeld: klanten die net een nieuwe computer hebben gekocht, hoef je niks meer te vertellen over de voor- en nadelen van die specifieke computer. Of over de verschillen tussen een computer en een laptop. Maar je kan hen wel wat vertellen over hoe ze hun nieuwe computer correct installeren. Hoe ze hun computer virusvrij houden. of hoe ze het meeste uit hun nieuwe apparaat halen.
Veel ondernemingen communiceren dit soort informatie nu nog op hele droge en saaie manieren. Soms is dat juridisch verplicht. Maar dat betekent niet dat je daarnaast geen gave content kan maken. Je kan die droge informatie ook in een gave video, een infographic, een goed geschreven blog of een podcast communiceren. Door voor waardevolle, relevante content te gaan – in plaats van voor een saai instructieboekje – zorg je voor binding met je klanten.
Goed voorbeeld: duurzaam kledingmerk Patagonia vertelt op hun website hoe klanten hun eigen kleding kunnen repareren. Typisch zo’n behoefte van een klant die al een aankoop heeft gedaan, ook al was die aankoop al lang geleden.
2. Leer je klanten goed kennen
Als jij de behoeften van je klanten echt wilt doorgronden én wilt weten hoe je daar het beste op kunt inspelen, is het belangrijk om je klanten goed te kennen. Ga dus op onderzoek uit: wie zijn je klanten? Wat voor mensen zijn dat? Hoe ziet hun leven eruit? Hoe kijken zij naar de wereld? Wat zijn hun normen en waarden?
Ik hoop dat het vanzelf spreekt, maar voor de zekerheid: doe geen inbreuk op de privacy van je klanten. Je kunt ook veel informatie vergaren op een nette manier. Stuur een enquête rond onder je klantenbestand. Maak nog even een praatje met ze wanneer ze hun aankoop doen (als dat mogelijk is). Of nodig eens een aantal klanten uit voor een gezellig groepsgesprek. Jouw klanten voelen zich gehoord en gerespecteerd. En jij kunt waardevolle informatie ophalen.
Je zult merken dat hoe beter jij je klanten leert kennen, hoe beter jouw content wordt. Je hoeft namelijk niet meer op je onderbuikgevoel af te gaan wanneer je nadenkt over onderwerpen of vormen voor content. In plaats daarvan kan je antwoord geven op vragen waarvan je zeker weet dat ze leven onder je doelgroep. Op de tijd, plek en manier waarop jij zeker weet dat (in elk geval een deel) van je doelgroep er op zit te wachten.
3. Bereik je klanten direct
Klanten die al een aankoop hebben gedaan bereik je via andere kanalen dan mensen in jouw doelgroep die nog geen aankoop hebben gedaan of jou nog geen eens kennen. Vraag bijvoorbeeld of klanten zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief. Nodig ze uit om je te volgen op social media. Of biedt ze een gratis relatiemagazine aan. Als je zo’n connectie hebt, kun je je klanten ook in de toekomst direct bereiken. Via hun mailbox, tijdlijn, of brievenbus.
Dit zijn de kanalen waardoor je klanten aan je bindt. Het voelt persoonlijker. En de kans is een stuk groter dat jouw content ook echt bij je klanten aankomt. Je bent dan namelijk niet meer afhankelijk van de algoritmes van Google en social media die bepalen wat mensen online te zien krijgen. Nee, jij verschijnt gegarandeerd in hun mailbox en op hun deurmat. Daardoor wordt jouw content niet te missen.
Goed voorbeeld hiervan: Futurum Mag, het magazine van fietsenwinkel Futurumshop. Daarin vinden klanten niet alleen aanbiedingen en nieuwe producten. Maar ook interviews met wielrenners, mooie foto’s, tips en reportages. Waardevolle, relevante content dus!
4. Zorg dat je klanten zich speciaal voelen
Het maakt niet uit om wat voor relatie het gaat, er is één ingrediënt dat voor een sterke relatie zorgt: zorg dat de ander zich speciaal voelt. Doe een stapje extra, wees attent, wees persoonlijk, en verras elkaar! (Ja, dit mag je ook meenemen als advies voor een goed huwelijk).
Probeer dat speciale gevoel dan ook te geven via de content die je voor je klanten maakt. Hoe doe je dat? Het zit ‘m al in de kleine dingetjes. Een persoonlijke aanhef bovenaan de nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of een fysiek kaartje tijdens de feestdagen. Maar je kan het ook grootser aanpakken. Maak bijvoorbeeld een gaaf contentplatform exclusief voor je betalende klanten. Of stuur klanten een gepersonaliseerde video op hun verjaardag.
Het klinkt misschien wat sullig. Maar je zult versteld staan van de bindende kracht van dit soort kleine of grote gebaren. Klanten voelen zich gezien, gehoord en gerespecteerd. Ze zijn niet zomaar een nummer maar doen er écht toe. En voor jou is het natuurlijk een fijne manier om top-of-mind te blijven en die klanten nog eens in je webshop te krijgen voor een nieuwe aankoop.
5. Zet in op user generated content
Alle bovenstaande tips zorgen er als het goed is voor dat jij je klanten aan je weet te binden. Daardoor ontstaat er een soort groepsgevoel, een community. En de kracht van zo’n community kan jij weer goed inzetten voor je eigen contentmarketing. Dat doe je door in te zetten op user generated content.
Zoals de naam al doet vermoeden zorgt bij user generated content de klant voor de content. Jij hoeft die content vervolgens alleen nog maar een spotlight te geven. Bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of op je social media kanalen.
Dit heeft een zelfversterkende werking: klanten sturen content in omdat ze zich verbonden voelen met jou. Vervolgens voelen zij zich nog sterker verbonden als ze zien dat jij hen een podium biedt. Vervolgens zien andere mensen weer dat onbekende klanten een podium krijgen, waardoor zij ook klant willen worden zodat zij ook dat podium kunnen krijgen. Zo vorm je een clubje waar steeds meer mensen bij willen horen.
Goed voorbeeld hiervan: de Instagram Stories van Santafixie. Dit fietsenmerk (ja, ik houd van fietsen, laat mij lekker) nodigt klanten uit om gave foto’s van hun fietsen te maken en deelt de mooiste foto’s op hun Verhaal dat door tienduizenden mensen gezien wordt. Dat zorgt wel voor binding!
Zet bloggers en influencers in voor contentmarketing
In alle stappen van de klantreis kunnen bloggers en influencers jou helpen je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen. Je kunt gebruik maken van hun grote en trouwe publiek. Zij kunnen mensen naar jouw website krijgen via backlinks in hun eigen content. En zij kunnen jou helpen met het maken van hoogwaardige content die jouw doelgroep écht aanspreekt.
Daarvoor moet je wel de juiste bloggers en influencers vinden om mee samen te werken. Dat doe je via Hulc. Wij hebben een database met meer dan 9500 influencers, bloggers en ander publishers die klaar staan om jou te helpen met gave content. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl