Is bloggen nog wel van deze tijd?

De ontwikkelingen in de media en technologie staan niet stil. Video’s en podcasts zijn volledig geïntegreerd in het informatielandschap. En innovatie communicatievormen zoals AR en VR bonzen op de deur. Is er in deze tijd nog wel een plek voor bloggen? Als je het mij vraagt wel. 

Tussen alle innovatieve communicatievormen die je tegenwoordig tot je beschikking hebt, lijkt de ouderwetse blog soms op een dinosaurus. De eerste blog komt al uit 1994! Logisch dus dat steeds meer mensen zich afvragen of bloggen nog wel van deze tijd is. Heeft de blog – of om nog een stap verder te gaan: de tekst – zijn beste tijd niet gehad? 

Vandaag wil ik graag een lans breken voor de blog. En dat doe ik in – jawel – een blog. Lees dus snel verder om te leren waarom jij ook nu nog moet gaan bloggen! 

Nieuwe en oude media 

Laten we eerst even een hardnekkige denkfout onderuit halen: het is niet zo dat nieuwe media altijd bestaande media vervangen. In plaats daarvan bestaan nieuwe en oude media bijna altijd naast elkaar. Komt er een nieuw medium bij? Dan betekent dat dus niet per se dat oude media verdwijnen. Het betekent dat het media-ecosysteem wordt uitgebreid. 

De eerste videoclip die ooit werd uitgezonden op MTV was ‘Video Killed the Radio Star’ van The Buggles. Maar de komst van videoclips betekende niet het einde van de radio. De dood van de gedrukte pers wordt al sinds de komst van het internet voorspeld. Maar de krantenoplages zijn na een initiële daling al jaren stabiel. En ondanks de sterke opkomst van TikTok, blijven Instagram en Facebook razend populair. 

Natuurlijk zijn er ook media waar we wel afscheid van hebben moeten nemen. Cassettebandjes, Hyves en het polygoonjournaal hebben we definitief uitgezwaaid. Maar ik bedoel maar te zeggen: de opkomst van videos, podcasting, livestreaming, AR en VR hoeft niet de dood van bloggen te betekenen. De cijfers liegen er in elk geval niet om: elke dag worden er nog meer dan 4 miljoen blogs gepubliceerd. En alleen al WordPress blogs worden maandelijks nog steeds door meer dan 400 miljoen mensen gelezen.

De voordelen van bloggen 

Bloggen is dus nog steeds van waarde. Maar waarom? Wat is het bestaansrecht van de blog? En wat maakt het nog steeds relevant in 2022? Ik zet vier voordelen van bloggen op een rij die volgens mij bijdragen aan het onverminderde belang van bloggen. 

Goed voor SEO

Ondanks de ambitie van Google om video’s en podcasts vaker op te nemen in de zoekresultaten, zijn het nog steeds blogs die de zoekmachine domineren. En dat is best logisch. Tekst is voor de crawlers van Google nog steeds makkelijker om te analyseren dan beeld en audio. Daardoor weet de zoekmachine blogs makkelijker te koppelen aan een zoekwoord. 

Bovendien is het in een blog makkelijker om interne en externe links te plaatsen. En ook deze kan Google makkelijker herkennen dan een url waar je in een podcast naar verwijst. Met blogs bouw je dus gemakkelijk een stevig linknetwerk op. En dat maakt je weer beter vindbaar in Google. Wil jij je SEO een boost geven? Dan moet je de komende jaren dus gewoon blijven bloggen.

Makkelijke conversie 

Blogs zorgen niet alleen maar voor een betere vindbaarheid, ze kunnen ook vrij gemakkelijk tot conversie leiden. Voor jou als blogger is het een kleine moeite om een call to action en een backlink toe te voegen aan een blog. Bijvoorbeeld naar een contactformulier of een productpagina. 

En ook voor je lezers is het gemakkelijker om een link te volgen in een blog. Ze blijven namelijk in dezelfde online omgeving. Bij een call to action in een video of podcast daarentegen, moet je doelgroep altijd de video of podcast verlaten om naar jouw website te gaan. Of ze moeten toevallig een tweede scherm bij de hand hebben. Dat kost meer moeite dan een simpele klik op een link in een blog. En hoe minder moeite het mensen kost om te converteren, hoe groter de kans wordt dat ze dat ook echt doen. 

Minder afhankelijk van andere platformen

Ten derde ben je met bloggen een stuk minder afhankelijk van andere platformen dan met bijvoorbeeld vloggen, podcasten, of social media marketing. Bij die vormen van marketing loop je altijd het risico dat je content (zo goed als) onvindbaar wordt. Bijvoorbeeld omdat het algoritme verandert. Of omdat de zoekfuncties binnen platformen zoals Apple podcasts nog niet zo goed werken als de zoekfunctie van Google. Bovendien moet je je altijd aan de regels en richtlijnen van deze platformen houden. Een blog publiceer je daarentegen vaak op je eigen website of contentplatform. Daar bepaal jij de regels. Dat is wel zo fijn, toch? 

Relatief goedkoop

Door te bloggen maak jij jezelf dus onafhankelijker, geef je je SEO een boost, en wordt conversie een kleine moeite. Het laatste grote voordeel van bloggen dat ik je mee wil geven: het is relatief goedkoop. Om te bloggen heb je geen dure apparatuur of ingewikkelde software nodig. En vaak heb je aan één persoon al genoeg voor het onderzoeken, schrijven en publiceren van een blog. Geen grote teams, geen dure externe bureaus, en geen legertje aan freelancers. Bloggen kan heel simpel, klein en dus goedkoop zijn. En toch grootse resultaten opleveren.

Wel of niet bloggen? Denk aan de doelgroep

Met deze voordelen in je achterhoofd lijkt bloggen een no-brainer. Maar hier wil ik wel nog even een nuance aanbrengen: bloggen is niet voor iedereen. Het uitgebreide media-ecosysteem waar we in leven biedt veel voordelen. Het zou zonde zijn als jij jezelf zou beperken tot bloggen. 

Dus moet je nu wel of niet bloggen? Dat moet je eigenlijk niet aan mij vragen, maar aan je doelgroep. Onderzoek waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. En ga samen met hun in gesprek over welke contentvormen hen aanspreken. 

Misschien dat blogs wel perfect aansluiten bij hun behoeften. Maar het zou ook kunnen dat zij liever video’s kijken, of informatie krijgen via social media. Of een mix van verschillende vormen en kanalen. Dan moet je daar ook op kunnen inspelen. Content maak je immers niet voor jezelf. Content maak je voor je doelgroep.

Blogs uitbesteden aan specialisten

Bloggen is dus echt nog wel van deze tijd, zolang jouw doelgroep er maar behoefte aan heeft. Is dat het geval, maar ben jij geen held in het schrijven van blogs? Dan kun je het bloggen altijd nog uitbesteden aan specialisten. In onze database vind je meer dan 9500 bloggers, influencers en publishers die blogs voor jou kunnen schrijven met daarin een link naar jouw website of content. Dat is goed voor je SEO!

Liever blogs op je eigen website? Dan kan onze partner CopyRobin je helpen. Daar bestel je snel, makkelijk en betaalbaar blogs van hoge kwaliteit. Dan weet je zeker dat je profiteert van alle voordelen die bloggen te bieden heeft. 

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x