Introductie tot SEO

Introductie SEO

Google is de baas

Wereldwijd heeft Google een gigantisch groot markt-aandeel. Vooral in Nederland zijn we gek op Google. Op sites in mijn beheer komt zo’n 99% van het organische verkeer vanuit de zoekresultaten van Google. Met organisch verkeer worden bezoekers bedoeld die vanuit de zoekresultaten geklikt hebben op de link naar jouw site, maar niet via een advertentie. Dit zijn dus gewilde bezoekers doordat je hiervoor geen geld kwijt bent aan advertenties en ze al aangegeven hebben op zoek te zijn naar hetgeen jij op je website aanbiedt.

Het verandert… snel

Feit is dat er de laatste jaren ontzettend veel veranderd is en miljoenen bedrijven graag goed gevonden willen worden. Een goede SEO-strategie helpt bedrijven hierbij.

Een goede SEO-strategie kost echter wel veel tijd. Shortcuts met sluwe tactieken waarin men Google te slim af wilde zijn leken tot voor kort nog te werken, zijn nu ten dode opgeschreven. Om me heen heb ik websites penalty’s zien krijgen waardoor zij tientallen plekken kelderden, of zelfs helemaal niet meer vindbaar waren. De reden dat zij van de ene op de andere dag niet meer voorkwamen in de zoekresultaten? Een update van Google traceerde dit “valsspelen”, met een penalty tot gevolg.

Zoekmachines begrijpen

Als we willen begrijpen hoe we Google (en andere zoekmachines voor wat het waard is) tevreden kunnen stellen moeten we begrijpen hoe ze werken.

We zijn inmiddels ruim de één miljard websites op het internet gepasseerd (http://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/). Ieder denkbaar onderwerp heeft zijn eigen websites, forums, tools en alles wat daar bij komt kijken. Mensen hebben dus overzicht nodig. Een korte lijst met de voor hun op dat moment meest bruikbare informatie. Dit is wat zoekmachines ons proberen te leveren. Zij zijn de intermediairs van de online wereld, met aan de ene kant de zoeker en aan de andere kant de content van websites.

Het doel van een zoekmachine is zo relevant mogelijke informatie eenvoudig toegankelijk maken. Het verdienmodel is advertenties, in het geval van Google de zogenaamde Sponsored Links bovenaan de pagina en aan de rechter zijkant. Als iemand hier op klikt dan moet de adverteerder al snel € 0,50 tot enkele euro’saan Google betalen. En dat geldt dus voor elk denkbare zoekopdracht, momenteel bijna 6 biljoen keer per dag.

Keywords

Het communicatiemiddel van de zoekmachines zijn keywords. Middels keywords vertelt de gebruiker wat hij zoekt. De allereerste zoekmachines werkten puur en alleen op deze manier. Inmiddels bevatten de algoritmes van Google zo’n 200 factoren waarvan er ongeveer 150 bekend zijn, allen weer met een eigen weging, variërend van de technische opbouw van een website tot het aantal binnenkomende links. Deze algoritmes (het zijn er meerdere) van Google zijn extreem complex en veranderen ook eens in de zoveel tijd. Commerciële initiatieven zoals MOZ.com zijn constant bezig met onderzoek en tests met als doel te achterhalen hoe de algoritmes werken. De algoritmes van Google worden ook niet voor niets bestempeld als een van de meest waardevolle codes ter wereld.

Het is dus extra belangrijk om te beseffen dat de zoekmachines van tegenwoordig – en Google in het bijzonder – slim genoeg zijn om door trucs of shortcuts heen te prikken. Schrijf teksten voor je lezers en niet voor Google, maar houdt wel in je achterhoofd dat Google het ook moet kunnen lezen.

Kanalen

Hier focussen we ons op SEO, oftewel Search Engine Optimization. We richten websites dermate handig in dat de zoekmachines het als een goede site waarderen en je automatisch hoog in de zoekresultaten scoort. En dat alles gratis. Het kost wat bloed, zweet en tranen, maar in tegenstelling tot SEA kost het geen geld.

Paid vs Organic

We onderscheiden vijf kanalen:

  • Organisch: Dit zijn gratis bezoekers die op een resultaat van de zoekmachines hebben geklikt. Volgens een recent onderzoek van SEO-specialist Chitika klikt 32% op de nummer 1 van de organische resultaten, 18% op de nummer 2 en slechts 11% op de nummer 3. Nog schokkender is dat maar 10% van alle zoekers verder dan pagina 1 kijkt.
  • Betaald: Dit omvat banners en PPC (Pay-Per-Click) ads zoals de advertenties van Google AdWords.
  • Referral: Bezoekers die op een link van een website geklikt hebben. Dit zijn de bijkomende voordelen van linkbuilding. Een voorbeeld is een nieuwsitem over jouw dienst met onderaan het item een link. Lezers die nieuwsgierig zijn geworden klikken hierop.
  • Social media: Bezoekers die op een link in een post geklikt hebben op Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn of Google+. Vergeet dus niet een link te plaatsen in al je posts naar de betreffende pagina. 
Tip: gebruik de tool bit.ly voor het aanmaken van je links. Hierin kun je eenvoudig nagaan hoe vaak er op je link is geklikt.
  • Direct verkeer: Bezoekers die de URL direct in de browser ingetypt hebben, bijvoorbeeld na het via-via horen van je merk of door offline reclame.

Inzicht in je kanalen

Afhankelijk van je strategie zal de verdeling van bovenstaande verkeerskanalen ontstaan. Ter illustratie, van een webshop met een organische strategie ziet de verdeling van verkeerskanalen er zo uit:

kanalen1

Heel anders is het bij een nieuwe site, zoals bij De Groene Bron. Dit is een relatief nieuwe site met nog weinig organisch verkeer:

kanalen2

Van origine omvat SEO alleen het organische deel, maar tegenwoordig lopen de kanalen deels in elkaar over en versterken ze elkaar. Zo zorgt veel verkeer uit je social media accounts voor een betere waardering en dus voor een betere organische ranking. Ook zorgt kwalitatieve content voor een betere waardering en dus meer organisch verkeer, maar dit heeft ook tot gevolg dat je in AdWordsminder per klik hoeft te betalen omdat je relevant bent.

Het is van groot belang te zorgen voor inzichtelijkheid in je verkeerskanalen. De meestgebruikte tool hiervoor is Google Analytics.

SEO technieken

White Hat SEO is zoals Google het ooit bedoeld heeft. Je houdt je níet bezig met op slinkse wijze de zoekmachines voor de gek te houden, maar je schrijft nuttige unieke content die op een natuurlijke wijze links verwerven doordat andere sites naar jouw content verwijzen.

Black Hat SEO is het toepassen van tactieken met als doel de rankings te manipuleren, zonder de content kwaliteit voor de bezoeker te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Links ruilen
  • Links kopen
  • Content kopiëren; “duplicated content”

Grey Hat SEO lijkt erg veel op Black Hat SEO, echter ze zijn zo nog niet gedefinieerd. Dit zijn technieken die je ook beter kunt vermijden op je website, want zodra Google dergelijke technieken als Black Hat gaat bestempelen kan dat een ongunstige uitwerking op je ranking hebben.

Met de updates van Google worden steeds meer sites ontrafeld die van bovenstaande tactieken gebruik gemaakt hebben. Lange tijd leek het te kunnen, maar met de nieuwste updates van de Search Engine Algoritmes van Google is het haast niet meer vol te houden, zeker niet op de lange termijn.

Update Panda

In februari 2011 kwam Google met een update genaamd Panda. Google is hiermee de weg van de beste content ingeslagen. Sites die in-depth artikelen toonden kregen een voorkeur boven sites met weinig kwalitatieve content. Sinds Panda is content marketing populairder geworden met de focus op bloggen, on-site content (nuttige info op de site) en off-site content (nuttige info op externe sites die naar jouw site verwijzen).

Off-site content behelst alle content op andere sites die naar jou verwijzen. In het pre-Panda tijdperk droeg iedere link naar jouw site bij aan je ranking. Inmiddels is dat wel anders. Het is van belang te weten of de link relevant is. Een niet relevant link zal niet bijdragen, sterker nog, dit kan je ranking zelfs negatief beïnvloeden. Google gaat ervan uit dat natuurlijk verworven links altijd relevant zullen zijn.

Update Penguin

De volgende grote update na Panda heette Penguin en had als doel Black Hat SEO te traceren en aan te pakken. Toen deze update in april 2012 werd uitgerold had dit op veel sites directe invloed. Sites met manipulatieve link building tactieken werden in grote hoeveelheden aangepakt. Zogenaamde Link Schemes omvatte het kopen van links, het bouwen van kleine websites puur met het doel links daarop te plaatsen naar je hoofdsite, links ruilen, reageren op forums met een link in je antwoord, enzovoorts. Met de komst van Penguin is op een natuurlijke wijze links verwerven nóg belangrijker geworden.

Update Hummingbird

De meest recente Google update, genaamd Hummingbird, is gericht op het optimaliseren van websites voor mobiel gebruik. Responsive websites krijgen in veel gevallen een streepje voor. Zorg er dus voor dat je website op alle devices prettig leest. Het tweede aandachtspunt van de Hummingbird update was dat context een rol ging spelen bij de zoekresultaten. Het thema van de website en de reeds behandelde onderwerpen begonnen impact te hebben op zoekresultaten van gerelateerde keywords.

De toekomst van Search

Google wordt steeds slimmer en dus wordt het manipuleren van je ranking steeds moeilijker. Sites die écht toegevoegde waarde leveren zullen boven komen drijven. Black Hat SEO wordt steeds moeilijker en zelfs websites die goed ranken door middel van tactieken die op de grens verkeren, zogenaamde Grey Hat SEO, zullen op den duur gepakt worden door Google en verdwijnen uit de zoekresultaten.

Online ondernemers die een technisch goede site hebben, enthousiast waardevolle content publiceren en promoten en bewust omgaan met hun links, zullen overwinnen! Dit zijn de drie pijlers van SEO!