Intern & extern linken: waarom belangrijk en hoe doe ik dit?
Wil je dat Google je website hoger vertoont in de zoekresultaten? Wil je een SEO-boost, zodat je meer bezoekers krijgt op je website? Dan is het tijd om het heft in eigen handen te nemen en je SEO-waarden te verbeteren. Een belangrijke factor in SEO is linken: zowel intern (naar eigen website), als extern (naar of op andere websites). In deze blog leggen we je uit hoe je dit aanpakt en wat de voordelen zijn.
Intern linken
Wat is intern linken?
Intern linken is een SEO-techniek die je zelf kunt toepassen door je website eens goed door te spitten. Intern linken betekent dat je vanuit een webpagina linkt naar een andere webpagina op jouw website. Dit kan in het menu, in de footer, in webteksten, etc.
Intern linken: hoe doe ik dat?
Bezoekers navigeren middels interne links door je website. Zorg er dus voor dat de interne links relevant zijn en bijdragen aan het gebruiksgemak van jouw website. Vanuit de homepage kun je bijvoorbeeld linken naar de categoriepagina’s. Vanuit de categoriepagina’s link je naar de productpagina’s. Van de blogs link je naar je productpagina’s. Vanuit de informatiepagina’s link je naar de contactpagina. (dit is de meest gangbare manier)
Bedenk van tevoren welke pagina het belangrijkst is op jouw website. Zorg ervoor dat naar deze pagina het meest wordt gelinkt.
TIP: Probeer geen link aan de tekst ‘Klik hier’ te hangen, maar schrijf een relevante ankertekst (tekst waar een hyperlink aan wordt geplakt).
Waarom is intern linken belangrijk?
- Het helpt bij navigatie op jouw website
- Het laat de structuur en opbouw van de website zien aan Google voor indexering
- Het verspreidt jouw autoriteit en ranking over de verschillende webpagina’s
Extern linken
Wat is extern linken?
Extern linken kent 2 betekenissen. De eerste is een link plaatsen naar een externe website, zoals bijvoorbeeld naar jouw Facebookpagina. Dit kun je zelf doen op jouw website.
Daarnaast kun je er ook voor zorgen dat externe websites naar jouw website verwijzen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.
Linkbuilding
Linkbuilding kan ook door externen worden gedaan. Dit betekent dat bloggers, influencers of andere websites jouw link plaatsen op hun pagina. Linkbuilding is nog altijd booming business. Met externe content en backlinks krijgt jouw pagina een hogere waardering van Google.
Het feit dat een andere website naar jouw pagina verwijst, geeft aan dat anderen over jou praten. Je bent als het ware “bekend” of “populair”. Voor Google is dit een teken om jouw website in de zoekresultaten aan te bevelen aan bezoekers.
“Google only loves you when everyone else loves you first.”
Waarom is extern linken belangrijk?
- Google weet beter waar jouw website over gaat
- Meer bezoekers naar je website
- Boost voor je SEO-waarden en vindbaarheid
Linkbuilding: hoe doe je dat?
Hoe zorg je dat een link naar jouw website op een andere webpagina komt? Het is belangrijk om eerst goed onderzoek te doen naar de websites die je wilt benaderen. Kies websites die een autoritaire positie hebben binnen jouw branche. Jouw link op een pagina met hetzelfde onderwerp zorgt namelijk voor een hogere waardering van Google. Je komt dan dus hoger in de zoekresultaten.
Het is natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar het bereik van de pagina. Een link plaatsen op een blog met 10 volgers zorgt voor minder traffic naar jouw pagina dan een link op een blog met 1000 volgers.
Je kunt op Hulc eenvoudig een campagne aanmaken, waarop je voorstellen ontvangt van relevante websites in jouw branche.
Pas jij intern en extern linken al toe voor jouw website? Laat het weten in de reacties.