Hoe meet je het succes van influencermarketing?

Maak jij al gebruik van influencermarketing? Dan wil je weten wat het jou oplevert. Maar hoe meet je het succes van influencermarketing? Op welke metrics moet je letten? Waar vind je de relevante data? En hoe kan je de effectiviteit van individuele influencers meten? In deze blog help ik je op weg. 

Bepaal het succes van influencermarketing 

Ik snap het, jij wilt snel door naar de praktische tips om het succes van influencermarketing te meten. Daarvoor kan je nu doorscrollen. Maar als je slim bent, wacht je daar nog even mee. Je moet namelijk eerst bepalen wat succesvolle influencermarketing voor jou betekent.  

Pas wanneer je scherp hebt wat jouw doel is, kan je succes meten. Dus wat is het doel van jouw influencermarketing? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Een bepaalde niche aanspreken, extra social volgers fixen, of je bereik vergroten? Of gaat het jou gewoon om keiharde centen en een knallende Return On Investment

Wat jouw doel ook is, zorg dat je het zo specifiek en helder mogelijk definieert. Dat gaat je helpen met het meten van je succes, het bijsturen van je campagne, en het maximaliseren van jouw ROI. 

En dan is het nu tijd voor de praktische tips. 

Succes van influencermarketing meten: 4 methodes

Want nu jij weet wat succes voor jou betekend, kan je het gaan meten. Daarvoor wil ik vier methodes met je delen. Met elke methode kan je het succes van jouw influencermarketingactiviteiten beter en specifieker meten. 

1. Analyseer social media metrics

Ik begin lekker algemeen. En misschien wel met een open deur. Als je het succes van influencermarketing wilt meten, zijn de social media metrics een goede plek om te beginnen. De likes, reacties, deelacties en (nieuwe) volgers zijn een eerste indicatie van succes. 

Hoe goed je deze metrics kan analyseren, verschilt per platform. Sommige social media geven je heel veel data. Andere platforms geven je een stuk minder info. Mijn advies: duik eens in de analytics-tools van de social media die jij wilt inzetten. Klik wat rond, open wat menu’s en kijk wat er allemaal te meten en analyseren is. 

Kijk uit voor ‘vanity metrcis’

Maar let op: bij het analyseren van social media metrics is het verleidelijk om in de valkuil van ‘vanity metrics’ te trappen. Vanity metrics zijn metrics die heel veel lijken te zeggen, maar in werkelijkheid weinig waarde hebben. Likes, volgers en reacties betekenen weinig als ze geen extra bereik, bekendheid of conversies opleveren. 

Met andere woorden: social media metrics zijn bijna altijd een middel en bijna nooit een doel op zich. Onthoud dat.

2. Meet het verkeer vanaf social media

Interessanter wordt het als je mensen vanaf social media (of andere kanalen) naar jouw eigen kanalen weet te krijgen. Bijvoorbeeld naar jouw eigen socialmediakanalen. Of nog beter: jouw eigen website, nieuwsbrief of evenement. 

In veel analyseprogramma’s kan je zien hoeveel mensen er via social media of andere kanalen binnenkomen. In Google Analytics vind je die data via ‘Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen’. In de tabel die je te zien krijgt kan je vervolgens weer op ‘Social’ klikken om te zien vanaf welk kanaal je het meeste verkeer krijgt. 

Deze data kan heel waardevol zijn. Zo kan je bijvoorbeeld het verkeer vanuit Instagram na een influencermarketingcampagne vergelijken met het verkeer dat je voor die campagne binnenkreeg. Is dit een waterdicht systeem? Nee. Vertelt deze data alles wat je wilt weten? Nee. Maar het is een handige manier om het succes van je influencermarketing snel inzichtelijk te maken. 

3. Gebruik unieke links en landingspagina’s 

Wil het succes van influencermarketing echt meten? Dan wil je niet alleen weten wat je campagne in het algemeen oplevert, maar ook wat het succes is van individuele influencers en posts. Daarvoor zal je iets technischer moeten worden. Je zal namelijk aan de slag moeten met unieke links en landingspagina’s.

Maak bijvoorbeeld voor elke influencer een aparte landingspagina. Vraag elke influencer hun eigen unieke link te delen in hun berichten, posts en bio’s. Hierdoor kan je het verkeer en de conversies op deze unieke pagina’s meten, analyseren en vergelijken. Zo zie je precies hoeveel bezoekers en conversies elke influencer oplevert. Je kan zelfs een unieke link aanmaken voor elke post, zodat je het directe effect van elk bericht kan meten. 

Onthoud wel dat je hiermee alleen direct resultaat meet. Als iemand op maandag een post van een influencer ziet en vrijdag een aankoop op je website doet, is dit een stuk lastiger te meten. Zeker wanneer influencermarketingsucces voor jou gelijk staat aan naamsbekendheid, inhoudelijke merkbekendheid of merkvoorkeur, is dit lastig te meten. 

4. Zet promotiecodes in

Een lichte – maar razend populaire – variatie op de vorige methode is de promotiecode (ook vaak ‘promocode’ genoemd). Hiervoor geef je influencers geen unieke links, maar een unieke code mee om te delen. Hun volgers kunnen deze code invullen op jouw website. Bijvoorbeeld als ze een aankoop doen, of abonnee van jouw nieuwsbrief worden. 

Om extra mensen te trekken, verbind je een leuk voordeel aan de promocode. Denk bijvoorbeeld aan korting, exclusieve content, of een gratis sample van jouw product of dienst. Aangezien jij kan zien hoeveel mensen de code van een influencer invullen, kan je meten hoeveel direct succes die influencer heeft opgeleverd. 

Haal meer succes uit influencermarketing met Hulc

Nu weet je hoe je het succes van influencermarketing meet. En natuurlijk wil jij zo veel mogelijk succes meten. Als je er eenmaal aan begint, wil je het meeste uit influencermarketing halen. Hulc kan je daarbij helpen. 

Zoek naar de beste influencers en bloggers in onze bomvolle database. Laat onze experts jouw campagne opzetten en managen. Of neem contact met ons op voor gratis advies. Samen zorgen we ervoor dat jij blij wordt als je het succes van je influencermarketing meet!

4 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x