Hoe combineer je influencermarketing met linkbuilding?

De samenwerking tussen influencermarketing en linkbuilding is ijzersterk. Wanneer je zelf aan de slag gaat met deze marketingstrategieën merk je al snel dat door gebruik te maken van influencermarketing je direct ook profiteert tijdens je linkbuildingcampagne. Of je nou met je website binnen Nederland blijft of de stap richting het buitenland maakt.

Hoe werkt influencermarketing?

Om deze influencermarketing toe te passen werk je samen met populaire social media gebruikers of bloggers die jouw product gebruiken of promoten. Belangrijk is daarbij wel dat het product zinvol moet zijn voor de doelgroep. Bijvoorbeeld: je bedrijf produceert keukenmessen. Je spreekt met een invloedrijke foodblogger af dat hij jouw keukenmes gebruikt in een van zijn recepten. Van hem weet je dat zijn kookblog duizenden unieke bezoekers per week trekt. Die bezoekers zullen doorgaans mensen zijn die graag koken en dus ook geïnteresseerd in keukenmessen. De kans dat zij je website bezoeken is groot als jouw merk genoemd wordt door een foodblogger waar zij enthousiast over zijn.

In dit voorbeeld zien duizenden unieke bezoekers jouw product voorbijkomen in de handen van de foodblogger waar ze fan van zijn. Dat is influencermarketing: iemand met invloed in een bepaald vakgebied laat een product zien of maakt er gebruik van.

Hoe kan influencermarketing bijdragen aan linkbuilding?

Maak jij gebruik van influencers op je eigen blog dan is er een grotere kans op social shares en een natuurlijke vorm van linkbuilding (op diverse websites). We kennen allemaal de diverse varianten van linkbuilding, waaronder normale links (gevarieerd op diverse websites) en artikelmarketing. De onderliggende blauwdruk, waaronder je ip-adressen en subnetten maken onderdeel uit van jouw natuurlijke structuur.

Dankzij influencermarketing beïnvloed je de onderliggende natuurlijke structuur waardoor je voorkomt dat er patronen ontstaan. Tevens krijg je dankzij de variatie en hoeveelheid links van sterke domeinen een boost van je eigen domeinwaarde. Een verhoogde domeinwaarde zorgt met een correcte inner-linkingstructuur voor een verbetering van al je posities op een veel breder en hoger niveau!

Ook links vanuit het buitenland dragen bij aan de kracht van je domeinnaam. Wanneer jij kiest voor een campagne gericht op de hele wereld dan is een bekende influencer (uit het buitenland) een uitstekende optie voor je campagne. Let op! Indien je gebruik maakt van een influencer dienen de vervolgstappen consequent en professioneel aan te sluiten. Website teksten en de inrichting van je pagina’s zijn een belangrijk onderdeel van je succes! Laat je website teksten vertalen door een professional, zoals Fairlingo.

Deze gastblog is geschreven door Jeroen van den Engel van Forresult.nl