Haal het maximale uit influencermarketing in 2021: 8 tips

Influencersmarketing is in 2021 onverminderd populair. Steeds meer grote en kleine bedrijven zetten deze nieuwe marketingvorm in. Van die populariteit kun jij profiteren. Hoe haal jij het meeste uit influencermarketing in 2021? In deze blog geef ik je 8 tips. 

1. Stel concrete doelen (en meet de juiste metrics) 

Een goede influencermarketingstrategie begint altijd met een duidelijk doel. Wat wil jij bereiken? Meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Meer betalende klanten? Of meer naamsbekendheid? En hoe meet je dat?

Zorg voor een concreet doel en meet de metrics die daarbij horen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door je doel SMART te formuleren. En door aan die doelstelling één of meerdere KPI’s te hangen. Pas als je weet wat jij uit influencermarketing wilt halen, kun je hier vol op inzetten.

2. Vind de beste influencers 

Als je weet wat jij wilt bereiken met influencermarketing, kan je op zoek gaan naar de perfecte influencers. Wat maakt een influencers goed? Ten eerste moet de match tussen de influencer en jouw merk goed zijn. Het moet voor de volgers van de influencer (jouw doelgroep) logisch zijn dat jullie samenwerken. Zoek dus een influencer in jouw niche die jouw normen en waarden deelt.

Daarnaast moeten influencers een goede band hebben met hun volgers. Als een influencer jouw merk aanbeveelt, moeten de volgers daar vervolgens wel wat mee doen. Ze moeten bijvoorbeeld een link volgen, of een gratis sample van je product bestellen. Anders heb je er niks aan. Die goede band vind je vooral bij kleinere influencers die veel interactie met hun volgers hebben. Maar daarover straks meer. 

3. Betaal voor het resultaat van influencermarketing

Influencermarketing is leuk en hip, maar het moet wel resultaat opleveren. Daarom stel je duidelijke doelen en werk je alleen samen met de beste influencers. Waarom zou je dan betalen voordat je resultaten ziet? Zeker nu de concurrentie op het gebied van influencermarketing toeneemt, is het belangrijk om je budget efficiënt in te zetten.

Daarom zeg ik: betaal voor het resultaat van influencermarketing. Spreek bijvoorbeeld een vast bedrag af voor elke websitebezoeker die een influencer oplevert. Of voor elke bestelling die dankzij een influencer wordt geplaatst. Dan weet je zeker dat je je geld goed besteed. Het is wel zo netjes om deze betaling aan te vullen met een (relatief lage) flat rate. Een post is nou eenmaal niet gratis. 

4. Ga duurzame relaties aan met influencers 

De tijd van eenmalige samenwerkingen met influencers is in 2021 wel zo goed als voorbij. Als jij dit jaar echt het maximale uit influencermarketing wilt halen, moet je duurzame relaties opbouwen met je influencers. Hierdoor wordt je samenwerking geloofwaardiger en ga je steeds efficiënter samenwerken (omdat je elkaar beter leert kennen). Bovendien weet je zo bijna zeker dat je je doelgroep meerdere keren bereikt.

Bovendien kan het ook financieel interessant zijn om voor langere tijd samen te werken. Voorbeeld: waarom zou je tien verschillende influencers €200 euro betalen voor een post, als je ook een deal kan maken voor tien posts van één influencer voor €1500? 

5. Werk ook samen met kleinere influencers

Groter is niet altijd beter. Als het om influencers gaat, dan. Bij tip 2 vertelde ik je al dat kleinere influencers vaak een betere band hebben met hun volgers. Zo blijkt uit onderzoek dat influencers met minder dan 25.000 volgers een engagement rate van zo’n 7% hebben. Terwijl influencers 100.000 tot 250.000 volgers een engagement rate van nog geen 3% hebben.

Logisch dus, dat steeds meer bedrijven micro en nano influencers inzetten. Deze zijn goedkoper én zorgen meestal voor relatief meer resultaten. Het feit dat veel bedrijven in 2021 een kleiner marketingbudget hebben door de coronacrisis, heeft deze trend alleen maar in een stroomversnelling gebracht. 

6. Durf transparant te zijn 

Als we het dan toch over corona hebben: we leven in een gekke tijd. De klimaatverandering, het populisme, het racisme, de economische crisis én de coronacrisis vragen allemaal om harde woorden en acties. Volgers verwachten van influencers dat zij hier een mening over hebben. Dat ze stelling nemen en kleur bekennen. Oftewel: dat ze transparant zijn.

Ook voor bedrijven wordt transparantie steeds belangrijker. Mensen vinden het belangrijk dat bedrijven ‘goed bezig zijn’. Wat ‘goed’ is, hangt natuurlijk af van de normen en waarden van je doelgroep. Maar het is in 2021 in ieder geval belangrijk om transparant te zijn en te laten zien waar je voor staat.

Dat doe je ook door met influencers samen te werken die dezelfde normen en waarden delen. Dan is de match tussen jou en de influencer logischer en kan je nog betere resultaten verwachten.

7. Combineer influencermarketing en employee advocacy 

Bij influencermarketing denken we vaak aan professionele instagrammers, tiktokkers en bloggers. Maar jouw medewerkers kunnen ook geweldige influencers zijn. Steeds meer bedrijven zetten daarom het enthousiasme van hun eigen medewerkers in als marketingtool. Employee advocacy, heet dat. 

Als je dit combineert met ‘traditionele’ influencermarketing heb je een gouden combinatie in handen. De influencers bereiken hun eigen volgers. En jouw eigen medewerkers bereiken met hun social posts, blogs, vlogs en mond-tot-mond-reclame nóg meer mensen. Plus: content gemaakt door je eigen medewerkers is gewoon hartstikke leuk.

8. Gebruik de influencer marktplaats van Hulc

Als jij in 2021 het maximale uit influencermarketing wilt halen, zal je dus aan de bak moeten. Doelen stellen, influencers vinden, duurzame relaties opbouwen, en alle andere tips kosten tijd. Gelukkig kan mijn laatste tip jouw leven een stuk makkelijker maken: gebruik de influencer marktplaats van Hulc.

Wij hebben een database met meer dan 3700 bloggers en influencers die jouw dolgraag helpen om het maximale uit influencermarketing te halen. Benieuwd hoe dat werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Daar vertellen we je er graag meer over.