HTML headings, wat zijn het en hoe gebruik je ze?

Ontwerp zonder titel scaled

In de wereld van online marketing kom je nogal eens termen tegen die je wenkbrauwen doen fronsen. Vaak klinken ze vrij ingewikkeld, maar in praktijk blijkt dit vaak behoorlijk mee te vallen. Een goede uitleg doet wonderen kunnen we wel stellen. Een onderwerp wat veel voorbijkomt is SEO optimalisatie, en onder die vlag wordt ook de inzet van HTML headings gebruikt. Wat dit zijn en hoe je deze optimaal inzet voor jouw website? Wij leggen het uit. 

HTML headings uitgelegd

We hebben allemaal wel eens een boek gelezen. Een boek is altijd voorzien van een titel, hoofdstukken en (soms) sub-paragrafen. Soms worden deze vergezeld door een inhoudsopgave, maar dit is geen voorwaarde. De genoemde middelen worden gebruikt om een tekststructuur aan te geven. Zonder deze titels en sub-kopjes is het voor de lezer onduidelijk hoe de tekst in elkaar steekt. Bij een tekst op een website is dit niet anders. Om structuur in een tekst aan te geven is het ook online belangrijk om kopjes en sub-kopjes te gebruiken. In het Engels noemen we dit headings. Daarmee hebben we de eerste helft van de term ‘HTML headings’ al verklaard.

Maar er is meer. Naast dat kopjes in een online tekst structuur aanbrengt, kunnen ze ook de vindbaarheid van de tekst en daarmee de vindbaarheid van de website verbeteren. Dit proces noemen we het verbeteren van de SEO, wat staat voor search engine optimization. Of in het Nederlands, zoekmachineoptimalisatie. De SEO van een website bevorderen bestaat uit vele facetten, waarvan de exacte invloed in veel gevallen nog steeds gissen blijft. Waar een zoekmachine als Google de vindbaarheid exact op baseert, dat blijft een vraagteken. Wel weten we wanneer je de headings omtovert tot zogenaamd HTML headings, dit je vindbaarheid ten goede komt. 

HTML uitgelegd

HTML headings zijn er in zes varianten, ook wel niveaus genoemd. Deze zogenaamde headings HTML tags, die gebruikt worden voor tussenkopjes, kennen dus in totaal zes niveaus: H1 tot en met H6. Ze zijn te herkennen aan de HTML tags <h1>title</h1>, <h2>title</h2> et cetera. Headings zijn hiërarchisch en kun je daarmee vergelijken met de structuur van een boek zoals eerder aangegeven. Zo is de H1 heading het belangrijkste en wordt getoond als titel van de tekst, net zoals elk boek dus een titel heeft. De H2 heading is een tussenkop en daarmee te vergelijken met een hoofdstuk in een boek, de H3 heading is dan weer een ondertitel/subkopje en ga zo maar verder.

De juiste H1 heading

De belangrijkste HTML heading van je tekst is de H1. Om deze goed in te zetten zijn er een aantal aanvullende trucjes. Zo is het belangrijk dat je per tekst maar één H1 heading inzet. Deze moet niet te lang zijn, maar ook weer niet te kort. Het liefste een korte, pakkende zin waar het onderwerp van de tekst in genoemd wordt. Zo vergroot je de kans dat jouw tekst en site op die specifieke term wordt gevonden in de zoekmachine. Ideaal is een H1 HTML heading die de context krachtig samenvat. Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat de HTML H1 heading wordt gebruikt als paginatitel in Google, wanneer je deze niet al apart hebt ingevoerd in bijvoorbeeld de plug-in Yoast.

En H2 dan?

De H2 heading zien we ook in bijna iedere tekst wel terug. Ook in kortere blogs is deze aan te raden om te gebruiken. Het bevordert de leesbaarheid van een tekst, maar daarnaast is het dus ook nog goed voor de SEO. Ook hier geldt dat het niet te lang maar ook niet te kort moet zijn en daarnaast loont het ook hier af en toe het onderwerp van de blog of tekst eronder te benoemen. Wat ook goed werkt voor de SEO is het stellen van een ‘vraag’ als titel. Denk aan; ‘hoeveel appels moeten in recept X?’ Er niet een concreet maximum aan het aantal H2 headings die je mag gebruiken, maar zorg ervoor dat het overzichtelijk blijft en schakel anders over naar een niveautje lager. 

H3 tot en met H6

Alle daaropvolgende HTML Headings zijn echt afhankelijk van de tekst, de inhoud en de lengte ervan. Schroom niet om een niveau H3 en H4 in te zetten, maar alles daarna kan juist weer verwarring verzorgen. Wanneer je echt veel heading-niveaus inzet omdat het een lijvig stuk is, dan is het aan te raden een inhoudsopgave te maken. Dit brengt meteen meer structuur voor de lezer aan en daar kunnen ze vervolgens ook weer op teruggrijpen. Ohja en zo’n inhoudsopgave? Daar houdt Google ook weer van!

Hoe implementeer ik HTML Headings?

Om de HTML headings te kunnen inzetten zul je die moeten implementeren. Dit kun je doen in vrijwel ieder CMS systeem (zoals WordPress) door middel van het selecteren van de editor. Wanneer je geen goede editor hebt, kun je dit ook handmatig invoeren via de HTML code. De code is vrij eenvoudig, de tag bestaat uit het volgende: <h1>Hier komt je titel.</h1>.

Nog een paar tips over HTML headings

Nu je weet wat HTML headings zijn en hoe je ze implementeert nog een paar laatste tips. Het is belangrijk om de headings in te zetten, maar wel met mate. Een overkill wordt ook door zoekmachines niet gewaardeerd, en kan zelfs een averechts effect hebben. Daarnaast is het goed om altijd de HTML headings in te zetten om de leesbaarheid van een tekst te bevorderen. Wanneer je teksten te veel richting SEO schrijft, zal de populariteit dalen en het aantal bezoekers meenemen. Zie het als een dienst richting de bezoeker, met een mooi bijeffect. Wat dat moet centraal blijven staan, je schrijft een tekst voor de bezoeker en niet voor een robot van Google.

HTML headings checken

Er zijn meerdere manier om de HTML headings van websites te checken, maar de meest gemakkelijke manier is met de Google Chrome extensie SEO Meta in 1 Click. Hiermee kun je zeer snel zien wat de verschillende HTML headings zijn (H1,H2 etc.) zijn. Dit kun je natuurlijk ook gebruiken voor je eigen site! Zo check jij of je headings goed in elkaar zitten.

Kortom, een strakke titel verzinnen is niet alleen belangrijk voor schrijvers om hun boek aan de man te brengen, maar ook voor online marketeers om hun site te laten vinden. Aangezien de invloed van HTML headings op SEO er zeker is -maar ook weer van beperkte omvang-, is de focus leggen binnen een tekst op de structuur en leesbaarheid nog altijd het belangrijkste. Wanneer je het goed doet creëer je echter wel een win-win situatie! En wie wil dat nou niet?

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x