Hoeveel is een backlink in een blog waard?
Een backlink in een blog kan extra autoriteit en een hogere SEO score opleveren voor de site waar de link naar verwijst. Dat is wel wat geld waard. Maar hoeveel betaal je ongeveer voor zo’n link? En als je zelf een blogger bent: hoeveel kan je dan vragen voor een backlink in jouw content? Jeroen Postma, eigenaar van Hulc, geeft antwoord.
Bedrijven en organisaties willen gevonden worden in Google. Daarom doen ze hun best hun website en content te optimaliseren voor zoekmachines. Dat noemen we SEO (Search Engine Optimization). Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Hoe meer linkjes er online bestaan die naar een webpagina verwijzen, hoe hoger die website in Google kan komen. Eén manier om aan die linkjes te komen, is door bloggers, influencers en publishers te vinden die content kunnen maken met daarin een link naar je website.
Aan de andere kant zijn er online veel bloggers, influencers en publishers die hun autoriteit, expertise en populariteit beschikbaar willen stellen voor andere websites. In ruil voor geld of een wederdienst (barterdeal) plaatsen zij backlinks in hun content om de SEO score van andere websites te verhogen.
Hulc brengt deze twee werelden samen. Op ons platform kunnen bloggers, influencers en andere publishers hun diensten aanbieden. Dat doen er nu al meer dan 9.500. In onze database kunnen bedrijven en organisaties de publishers vinden die bij hun passen en een backlink kopen. Maar soms is het niet direct duidelijk hoeveel een link nu precies waard is.
Jeroen, waardoor wordt de prijs van een backlink eigenlijk bepaald?
“De prijs van een backlink is sterk afhankelijk van de autoriteit en populariteit die een blog al heeft opgebouwd. Een link in een blog die tienduizend keer gelezen wordt, is natuurlijk meer waard dan een link in een blog die maar honderd keer gelezen wordt. Net zoals dat een billboard naast de A2 tussen Amsterdam en Utrecht meer kost dan naast de N366 tussen Stadskanaal en Ter Apel. Meer bereik betekent meer waarde.
Er zijn nog meer factoren die meespelen. Een blogger die weet dat veel van haar lezers op links klikken, kan meer vragen dan een blogger waarbij bijna niemand doorklikt. En iemand die een specifieke niche bereikt kan meer vragen dan iemand die een heel algemeen publiek bereikt. Bovendien speelt hier ook nog de wet van vraag en aanbod mee. Een blogger die veel aanvragen krijgt van mensen die een backlink willen kopen, kan de prijs natuurlijk verhogen.”
Hoeveel kost een backlink in een blog ongeveer?
“Omdat de prijs door veel factoren beïnvloed kan worden, kan de prijs sterk verschillen. €50,- is meestal de ondergrens. Als een blogger een link voor minder verkoopt, doet zij zichzelf eigenlijk tekort. Maar een backlink in een AAA-blog die ook nog eens een specifieke niche bereikt is natuurlijk een stuk duurder. Het gaat wel eens over de €1000,- heen.”
Waar komt die ondergrens van €50,- vandaan?
“In elke blog zit werk. Ook blogs die niet gelezen worden, hebben geld gekost om te schrijven. Bovendien moet een blogger ook voorzien in het onderhoud van haar eigen website, denk aan de kosten van een domeinnaam. Als je het minimale werk dat in een fatsoenlijke blog gaat zitten terugrekent naar het uurtarief van een freelance blogger of schrijver, kan je het eigenlijk niet goedkoper doen dan voor €50,-.
En onthoud: vaak zit er meer werk in een blog dan het minimaal nodige. Bloggers bloggen vaak vanuit een passie, dat is wat hen zo populair maakt. Vanwege die passie gaan bloggers vaak net een stapje verder als het gaat om het perfectioneren van hun content dan een freelance schrijver die uit is op winstmaximalisatie.”
En zo’n backlink van meer dan €100, is dat het geld wel waard?
“Of een link het geld waard is, wordt uiteindelijk bepaald door de beleving van degene die de link koopt. Wat is zijn doel? Wanneer is dat doel bereikt? En hoeveel geld verwacht hij daarvoor te moeten uitgeven? Mijn ervaring is dat als een koper achteraf vindt dat een backlink het geld niet waard is, dat dat vaker ligt aan de verwachtingen van de koper dan aan de prijsstelling van de blogger.
Een hoge prijs komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Die hogere prijs reflecteert vaak dat een blog een groot bereik en veel autoriteit heeft. Dat betekent dat een link in zo’n blog een nog betere SEO score en nog meer bezoekers kan opleveren voor de website waar de link naar verwijst. Dat is natuurlijk meer geld waard.”
Als je een link koopt in een blog die al geschreven is, dan zit daar praktisch geen extra werk meer in. Maakt dat nog verschil?
“Het klopt dat een backlink in een bestaande blog plaatsen minder werk kost dan het schrijven van een compleet nieuwe blog om daar vervolgens een link in te plaatsen. Vaak kan een blogger een linkje binnen een paar minuten al toevoegen. Maar je betaalt natuurlijk niet alleen maar voor de arbeid. Je betaalt ook voor de waarde van die link.
Om weer het voorbeeld van het billboard langs de snelweg te gebruiken: dat bord staat er al. Jouw boodschap op dat bord krijgen kost dan ook niet zoveel geld. Maar je betaalt niet voor de arbeid die nodig is om dat bord te plaatsen. Je betaalt voor al die automobilisten die je bereikt.
Als we die logica doortrekken naar online content, kan een link in een al bestaande blogpost zelfs meer waard zijn dan een link in een blog die nog geschreven moet worden. De bestaande blogpost heeft zich misschien al bewezen, een bepaalde autoriteit opgebouwd, en een hoge positie in Google bemachtigd. Het verkeer dat dat oplevert – de online ‘automobilisten’ – is vaak een stuk hoger dan het verkeer van een nieuwe blog.”
Kan je onderhandelen over de prijs van een backlink?
“Dat ligt er maar net aan met wie je te maken krijgt. Sommige bloggers hanteren een vast tarief voor backlinks en wijken daar niet vanaf. Hetzelfde geldt voor bedrijven en organisaties die de link willen kopen. Sommige hebben een strak budget en willen daar niet van afwijken. Maar er zijn ook genoeg partijen die wel openstaan voor onderhandelingen.
Soms is er wel wat speelruimte in de prijs, bijvoorbeeld bij het kopen van meerdere links tegelijk. Je ziet wel eens dat een grote ‘bestelling’ beloond wordt met wat korting. Dan worden 10 backlinks van normaal gesproken €65,- per stuk verkocht voor €600,- in totaal.
Heb je nog tips voor mensen die nog steeds twijfelen over de waarde van een backlink in een blog?
“Oriënteer je. Vraag eens rond bij andere mensen in de branche. Wat betalen zij voor hun backlinks? Of als blogger: wat vragen je collega-bloggers voor een backlink? Als je een beetje inzicht krijgt in de markt waarin je opereert, wordt het een stuk makkelijker om te bepalen hoeveel een backlink waard is.”
Aan de slag met Hulc
Nu je een beter idee hebt van hoeveel een backlink in een blog waard is, kun je aan de slag met Hulc. Wij brengen vraag en aanbod op het gebied van influencersmarketing en linkbuilding samen. Meld je aan als blogger, influencer of publisher en vind bedrijven en organisaties die jouw content goed kunnen gebruiken. Of meld je aan als bedrijf of organisatie en ga op zoek naar de perfecte blogger of influencer voor jouw campagne.
Aanmelden kan direct via Hulc.nl.