Hoe verbeter ik de conversie van mijn website?

Hoe verbeter ik de conversie van mijn website?

Conversie optimalisatie in het algemeen

Over conversie optimaliseren wordt vaak te makkelijk gedacht. Je kunt nog zoveel bezoekers op je website hebben, uiteindelijk gaat het erom wat je daar vervolgens mee doet. Dit is waar conversie optimalisatie in beeld komt.

Conversiepercentage

Een conversie op je website is het behalen van een doel. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Het doen van een transactie bij het kopen van je product
  • Inschrijven voor je nieuwsbrief
  • Afspraak maken in je digitale agenda
  • Reactie op je blog
  • Downloaden van je e-book
  • Aanvraag offerte

Het conversiepercentage (vaak versimpeld tot conversie) is de eenheid waarin dit wordt gemeten: aantal conversies (doelen) / aantal bezoekers (sessies). Hoe hoog jouw conversie moet zijn hangt van veel factoren af.

In de e-commerce (webshops) is een conversie tussen de 1% en 2% schappelijk. Maar hier hangt het ook af van factoren zoals de prijs van het product. Men is sneller geneigd via een webshop een portemonnee te kopen dan een bankstel of bed. De conversie van onze offertevergelijkingssite De Groene Bron ligt rond de 6%. Dit is veel hoger dan een webshop omdat men hier niets koopt, maar een formulier invult waarmee ze aangeven offertes te willen ontvangen. Er is dus geen daadwerkelijke transactie.

Hoe conversie precies gemeten wordt door Google en hoe zwaar dit weegt blijft een raadsel, maar het staat vast dat Google meekijkt met de bezoeker.

Google Analytics

Er zijn verscheidene online tools om allerlei data rondom jouw website inzichtelijk te krijgen. De populairste tool voor het analyseren van bezoekers op je website is Google Analytics. Dit is een must-have tool voor iedere website-eigenaar.

Allereerst is het belangrijk te weten wat je met je website wilt bereiken en hoe je dat wilt meten. Ontwikkel een zogenaamde datastrategie.
Stel dat je gefocust bent op het laten groeien van je klantenbestand, dan kan het nuttig zijn aan te sturen op het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief of het aantal keren dat je e-book is gedownload. Ook social media meetwaarden kunnen hier van belang zijn. In het geval van naamsbekendheid kun je bijvoorbeeld meten hoeveel mensen op social media het over jou hebben. Of – waar het uiteindelijk om draait – hoeveel bezoekers trek ik, hoeveel converteren (plaatsen een bestelling) daarvan en wat verdien ik hierop?

Als je niet oppast kom je om in de data waar je eigenlijk niets aan hebt. Voorkom de nice-to-knows en vraag je af wat je nou echt wilt weten. Data moet informatie worden waar vervolgens een actie op volgt.

Google Analytics bevat een ton aan data en je kunt dan ook gemakkelijk uren analyseren zonder nuttige conclusie. Daarom maak ik altijd gebruik van standaard dashboards. Deze vooraf ingestelde dashboards zijn per onderwerp afgesteld en bevatten vaak precies de informatie die je nodig hebt. Dashboard Junkie is mijn favoriete site, maar je kunt ook in de galerij van Google zelf zoeken.

Testen

Aangezien conversie optimalisatie altijd maatwerk is, is het uitvoeren van tests cruciaal. De meest gebruikte methode om een aanpassing te testen is door middel van A/B-testen.

A/B-testen voeren experimenten uit waarbij de huidige situatie (A) wordt vergeleken met een nieuwe situatie (B). De kunst is een hypothese op kleine verbeteringen te testen. Dit kan zijn het verbeteren van een titel die voor meer kliks moet zorgen, een button in een andere (fellere) kleur die voor meer aanvragen moet zorgen of een hele andere indeling. Je zorgt ervoor dat beide evenveel worden bezocht en legt de resultaten naast elkaar.

Voorwaarde is dat de website wel voldoende bezoekers heeft om een statistisch betrouwbare test te kunnen doen.

Een voorbeeld van een conclusie kan zijn dat op de huidige blauwe buttonmomenteel 16% van de lezers klikt, terwijl op een nieuwe oranje button het percentage rond 20% ligt.

Mijn favoriete tool voor het A/B-testen is Optimizely. Dit is niet geheel gratis, maar is in mijn opinie een must-have voor de serieuze website met meer dan 5000 bezoekers per maand.

Conversie optimalisatie

Bij Conversie optimalisatie gaat het om kleine verbeteringen, die bij voldoende bezoekers voor grote verschillen in het behalen van je doelen kunnen zorgen. Deze manier van testen kan op allerlei contentvormen worden toegepast. Denk aan het optimaliseren van nieuwsbrieven (Mailchimp heeft hier een mooie functie voor) of het schrijven van twee verschillende titels voor je blog.

Tips voor een betere conversie

Er zijn een aantal aandachtsgebieden die in het algemeen de conversie zullen verbeteren.

  • Duidelijke call-to-action

    Je pagina heeft een doel. De call-to-action (CTA) moet ervoor zorgen dat jouw bezoeker dit nastreeft. De CTA kan een opvallende button zijn voor een inschrijving voor een nieuwsbrief of ervoor zorgt dat mensen een product in het winkelmandje doen. Zorg ervoor dat deze minstens twee keer (boven en beneden) op je pagina voorkomt. Het mag een opvallende kleur zijn en in contrast staan met de algemene kleuren van je site. De beste kleur voor een CTA blijkt oranje of felblauw te zijn.

  • Een belofte doen

    Beloftes doen het altijd goed. Zo is de belofte van veel webshops: “Vandaag besteld, morgen in huis.” De belofte van dit e-book: “Jouw website op #1 in Google.”

  • Geen afleiding

    Het bieden van veel ontsnappingsmogelijkheden zorgt logischerwijs voor een slechtere conversie. Dit geldt in het bijzonder voor landingspages, waar je je gebruiker wilt sturen naar je doel.

  • Belangrijke info boven de vouw

    “Boven de vouw” is het bovenste deel van de pagina dat je zonder te scrollen direct in beeld hebt. Het is logisch dat dit deel van de pagina het meest bekeken wordt. Ook Google houdt rekening met de vouw. Je belangrijkste boodschap plus je CTA moeten hier vindbaar zijn. Als je al gebruik maakt van advertenties, plaats deze liever niet boven de vouw.

    Test dit ook op telefoon en tablet. Met responsive designs verspringen onderdelen zodat je website goed leesbaar blijft. Wat wil je direct naar voren laten komen? Wil je zeker weten waar de vouw zich op jouw website bevindt, check dan deze tool: Where Is The Fold.com.

  • Beeldend vertellen

    Uitleggen aan de hand van afbeeldingen of een animatie zorgt ervoor dat bezoekers op je website veel beter begrijpen waar het over gaat. Een instructiefilmpje zorgt naast vertrouwen door een professionele uitstraling ook voor een positieve SEO-boost.

  • Usability

    Kunnen bezoekers op je website eenvoudig vinden waarvoor ze komen? Kunnen gebruikers snel afrekenen zonder ellenlange formulieren verplicht te moeten invullen? Dit zijn voorbeelden van usability (gebruikerservaring) vraagstukken.

    Iedere benodigde klik is een potentieel afhaakmoment. Meet eens hoeveel kliks het minimaal kost om vanaf je landingspagina (waarop je binnenkomt via Google) een conversie te voltooien (bijvoorbeeld het kopen van je product). Loop iedere klik nog eens na en onderzoek of dit echt noodzakelijk is of dat er simpelere/snellere alternatieven voor zijn. Een voorbeeld van een usability verbetering is het inloggen met je social accounts (Facebook-, Twitter- of Googleprofiel) om zo een formulier over te kunnen slaan.

  • Wat tevens onder usability valt is het gebruik van een responsive design. Het verkeer van mobile devices (telefoon en tablet) neemt ieder jaar toe en deze trend blijft zich voortzetten. Dus zorg voor een goed leesbare mobiele website.
  • Laatste tip met betrekking tot usability: geen ellenlange teksten. Tekst wordt überhaupt slecht gelezen online. Maak dus zeker niet te lange lappen tekst, maar houdt het simpel en overzichtelijk met korte alinea’s en grote regelafstand.
  • Veiligheid

    Is het eigenlijk wel veilig om iets op jouw site te bestellen? Een gevoel dat jouw website níet 100% veilig is, is een conversiekiller. Online draait alles om vertrouwen wekken.

    Als je de keuze hebt, is een SSL-certificaat een aanrader. Dit zorgt voor een versleutelde verbinding (https:// in plaats van http://) waardoor je persoonsgegevens veilig zijn. De kosten hiervan bedragen enkele tientallen tot honderden euro’s per jaar. Toch is dit het overwegen waard, zeker nu dit ook een factor blijkt te zijn in de algoritmes. Google stuurt haar zoekers het liefst naar een veilige online omgeving.

  • Social Proof

    Laat zien dat je al veel tevreden klanten hebt. Quote ze (met toestemming uiteraard) door hun ervaringen op jouw site te plaatsen. Zie hier een voorbeeld van social proof van Contany.nl:

Social proof

Tip

Wil je jouw conversie verbeteren? Vraag Contany.nl naar de mogelijkheden.