Hoe maak je een goede contentstrategie? [stappenplan]

Succesvolle contentmarketing kan niet zonder contentstrategie. Maar hoe maak je een goede contentstrategie? In deze blog leg ik het uit in 9 stappen. 

Als je vaker Hulc blogs leest, weet je dat succesvolle marketing valt of staat met de strategie. Dat geldt voor influencermarketing, SEO-marketing, en ja, ook voor contentmarketing. In een contentstrategie omschrijf je wat je marketingdoelen zijn en hoe je die doelen gaat behalen met content. 

Misschien sta je op het punt om je eerste contentstrategie ooit op te stellen. Of misschien hebben je vorige strategieën nooit het gewenste effect gehad. Hoe dan ook, in deze blog geef ik je een stappenplan waarmee jij in 9 stappen tot een super contentstrategie komt:

1. Bepaal je doelen 

Een contentstrategie stel je op omdat je bepaalde doelen wil bereiken. Vaak zijn dit marketingdoelen, zoals meer inhoudelijke merkbekendheid, meer websitebezoekers, of thought leadership. Maar je kan ook niet-marketingdoelen hebben, zoals mensen aan het denken zetten over maatschappelijke onderwerpen, of mensen vermaken. Dit soort doelen zijn vaak weggelegd voor culturele organisaties, zoals musea en artiesten. 

Wat je doelen ook zijn: formuleer deze zo duidelijk, compleet en concreet mogelijk. Een goede vuistregel is om doelstellingen SMART te formuleren: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch, en Tijdsgebonden. Zorg daarnaast voor een heldere formulering voor wanneer jij jouw content als succesvol ziet. Dus niet: “als het veel klanten oplevert”. Maar wel: “Als het in Q4 minimaal 25 nieuwe klanten oplevert”. 

Als je je doelen eenmaal hebt geformuleerd, kijk er dan nog eens kritisch naar. Is contentmarketing de beste manier om deze doelen te behalen? Zo ja: dan kan je door met de volgende stappen. Zo nee: onderzoek dan welke marketingvormen je nog meer kan gebruiken, zoals influencermarketing of advertising. 

2. Denk na over je eigen kennis en krachten 

Vervolgens is het tijd om naar jezelf als bedrijf of organisatie te kijken. Een interne analyse, noemen we dat. Waar sta jij voor? Wat heb jij je doelgroep en de wereld te bieden? Wat maakt jou uniek? Wat doe jij beter dan je concurrentie? En op welk gebied ben jij de onbetwiste expert? 

Door over dit soort vragen na te denken, krijg je een beter zelfbeeld. Dat helpt je om een authentiek verhaal te vertellen dat indruk maakt vanuit de inhoud. En om dat verhaal te vertellen met content die jouw organisatie past als een jas. 

3. Bepaal over welke onderwerpen je content wilt maken 

Als je eenmaal weet wie jij bent en wat je te zeggen hebt, kan je bepalen over welke onderwerpen jij content wil maken. Sommige adviseurs zouden je aanraden om hiervoor eerst naar je doelgroep te gaan om te kijken welke onderwerpen hen aanspreken. Ik zeg: begin bij jezelf. 

De inhoud van je content moet namelijk naadloos aansluiten bij jou als organisatie. Het moet herkenbaar en logisch zijn (wat niet hetzelfde is als voor de hand liggend). Het zou gek zijn als Nike opeens content maakt over keukenapparatuur. Dat ze content maken over discriminatie in de sportwereld, past veel beter bij hun merk. 

Selecteer dus een paar onderwerpen waar jij écht wat over te zeggen hebt. Bijvoorbeeld onderwerpen die aansluiten bij de kernwaarden van jouw organisatie, of die aansluiten bij jouw branche, diensten of producten. 

4. Leer je doelgroep kennen 

Dan is het nu (eindelijk) tijd om naar de doelgroep te kijken. Hoe belangrijk het ook is om je eigen identiteit te kunnen omschrijven in je contentstrategie, het is minstens zo belangrijk om de identiteit, belevingswereld en behoeften van je doelgroep te kunnen omschrijven. 

Daarvoor zal je wat onderzoek moeten doen. Begin met grondig literatuuronderzoek. Wat is er allemaal al onderzocht over jouw doelgroep? Vul dat aan met kwantitatief veldonderzoek, bijvoorbeeld door een vragenlijst te verspreiden onder zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep, of een data-analyse uit te voeren.

Tenslotte ga je met je doelgroep in gesprek. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van interviews, groepsgesprekken, of observaties. Maar ook in de vorm van een informeel praatje onder het genot van een bakje koffie. In deze fase kan je de belangrijkste informatie ophalen. Wat zijn de drijfveren van de doelgroep? De angsten, doelen en dromen? De pijnpunten en frustraties? En vooral: de behoeften? 

Pas als je je doelgroep goed kent, kan je content maken die écht impact maakt.  

5. Vind een verhaal om te vertellen 

Over die content gesproken. Die komt nu steeds dichterbij. Maar eerst moet je nog bepalen welk verhaal je precies gaat vertellen. Wat wordt de boodschap die al je content aan elkaar verbindt? Die eenduidigheid is belangrijk als je effectieve en herkenbare content wil maken. 

Een goed verhaal vind je op het snijvlak van de onderwerpen die je wilt behandelen, je eigen kennis en kracht, en de behoeften en belevingswereld van je doelgroep. Bijvoorbeeld: je wilt het onderwerp duurzaamheid behandelen, jij bent een expert op het gebied van autovakanties, en je doelgroep heeft de behoefte om na de coronaperiode een extra bijzondere reis te maken. Een goed verhaal kan dan zijn:

“Voor avontuur hoef je niet naar de andere kant van de wereld te vliegen. Ook in Europa zijn prachtige avonturen te beleven. Dat is nog een stuk duurzamer ook. Zeker als je met de auto gaat. Wij zijn dé expert als het gaat om autovakanties. Met onze kennis en ervaring staan wij overal in Europa voor je klaar. Zodat jij zorgeloos van het duurzame avontuur van je leven kan genieten.”

6. Denk na over formats 

Al je content moet direct of indirect bijdragen aan het vertellen van jouw grote verhaal. Als je slim bent, gebruik je daar formats voor. Formats zijn een soort content-templates die je telkens opnieuw kan gebruiken. Dat scheelt een hoop werk, en het draagt bij aan de eenduidigheid en helderheid van je verhaal. 

In het voorbeeld van de duurzame autovakanties zou je bijvoorbeeld een format zoals ‘de duurzaamste autoroutes in…’ kunnen gebruiken. Elke aflevering zoom je in op een ander land. Of wat dacht je van ‘Duurzame donderdag’, waarbij je elke donderdag een tip geeft om extra duurzaam op autovakantie te gaan. 

Denk ook na over de vorm waarin je je formats giet. Worden het video’s? Blogs? Podcasts? Social posts? Animaties? En hoe vullen al deze vormen elkaar aan? Als je goed onderzoek hebt gedaan naar je doelgroep weet je wat hun voorkeur is. Speel hier op in!

7. Denk na over distributie 

Met een duidelijk verhaal en een handvol ijzersterke formats is er nog één ding waar je over na moet denken: de distributie van je content. Waar, wanneer en hoe publiceer je je content? En hoe zorg je ervoor dat je je doelgroep bereikt? 

Ook hiervoor grijp ik vaak terug op mijn doelgroeponderzoek. Daaruit kan ik vaak wel opmaken of ik mijn content beter op LinkedIn of op Facebook kan pushen. En of ik dat beter ‘s ochtends of ‘s avonds kan doen. En of ik mijn content op mij eigen online platform plaats (en ik dus op SEO moet letten), of dat ik het beter in een magazine kan laten drukken (dan maakt SEO niet uit). Dat soort informatie is essentieel als je wilt dat je contentstrategie effect heeft.

Gefeliciteerd! Je contentstrategie is klaar! Nu kan je er een strik omheen doen en het wegstoppen in een bureaula om er nooit meer naar om te kijken. Oh, je wilt dat je team ook echt aan de slag gaat met je contentstrategie? In dat geval moet je de champagne weer even terug in de ijsemmer zetten. We hebben nog twee stappen te gaan. 

8. Maak een contentkalender 

Ten eerste moeten je nog een contentkalender maken. Dit is een overzicht van wanneer je welke content waar plaatst en wie daar verantwoordelijk voor is. Als je het goed doet, is de contentkalender het kloppende hart van je contentstrategie waarin alle bovenstaande stappen in de praktijk worden gebracht. 

9. Zet je contentstrategie op één A4’tje

Dan heb ik nog één laatste tip voor je. Een tip die als je het mij vraagt te vaak wordt overgeslagen: zet je contentstrategie op één A4’tje. Een contentstrategie kan al snel een monster van een document worden. En dat is op zich niet erg. Dat is alleen maar een teken dat je uitgebreid onderzoek hebt gedaan en je je strategie stevig kan onderbouwen.

Maar jouw team gaat niet die hele strategie lezen. Laat staan dat ze het volledig onthouden. Daarom moet je een goede contentstrategie ook op één A4’tje kunnen formuleren. Maak duidelijk wat de doelen zijn, hoe je die doelen gaat behalen, welke content je daarvoor nodig hebt, en aan welke eisen die content moet voldoen.

Dan hebben je marketeers een duidelijk en beknopt overzicht dat ze op hun bureau kunnen leggen (of boven hun bed kunnen hangen, I don’t care). Daarmee kunnen ze je strategie effectief en met succes in de praktijk brengen. En dán gaat al je werk pas z’n vruchten afwerpen.

Breid je contentstrategie uit met influencers via Hulc

Een contentstrategie is meestal gericht op de content die je zelf maakt en publiceert. Ook in deze blog heb ik het maken van een contentstrategie teruggebracht tot die basis. De waarheid is dat je contentstrategie vaak uitgebreid kan worden met content van anderen, zoals van de media (PR), van je doelgroep zelf (earned content), of van influencers

Wil jij je contentstrategie uitbreiden door samen te werken met influencers in jouw niche? Kijk dan eens in de database van Hulc. Wij hebben meer dan 6800 influencers en bloggers verzameld die graag helpen jouw contentstrategie tot een succes te maken. 

Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x