Hoe maak je een goede contentplanning? [Checklist]

stp 12 scaled

Met een contentplanning zorg je voor structuur en duidelijkheid in je contentproces. Maar hoe maak je een goede contentplanning? En wat maakt een goede contentplanning goed? In deze blog leg ik het uit. Inclusief handige checklist! 

Met contentmarketing speel je in op de behoeften van je doelgroep met relevante en waardevolle content. Daarbij is het belangrijk dat je strategisch te werk gaat. Je maakt niet zomaar content, maar gaat heel planmatig en doelgericht te werk. 

Je onderzoekt wat de behoeften van je doelgroepen zijn. Wat jouw marketingdoelen zijn. Welke content daar het beste bij past. En waar en wanneer je die content het beste kunt publiceren. Dat alles komt samen in een contentplanning. Hierin maak je namelijk precies duidelijk welke content op welk moment gepubliceerd moet worden. 

Contentplanning checklist

Waarom een contentplanning zo belangrijk is en wat een contentplanning goed maakt, vertel ik later in deze blog. Ik wil namelijk beginnen met datgene waar jij waarschijnlijk voor komt: een handige, praktische checklist voor het maken van een contentplanning. 

Wat je exact nodig hebt voor een goede contentplanning hangt heel erg af van jouw situatie. De contentplanning voor een maandblad ziet er heel anders uit dan de contentplanning voor een blog. Maar met deze checklist ben je in bijna alle gevallen op de goede weg:

  • Zorg voor duidelijke randvoorwaarden gebaseerd op je contentstrategie en budget.
  • Bepaal voor welke periode je de planning maakt.
  • Breng in kaart welke contentitems je concreet gaat maken.
    • Denk aan de inhoud – waar gaat de content over?
    • Denk aan de vorm – wordt het tekst, beeld, audio, etc.?
    • Denk aan het volume – hoe groot (in uren & budget) is het item? 
    • Denk aan de frequentie – hoeveel items wil je maken?
  • Breng in kaart wie je nodig hebt om deze content te maken, bijvoorbeeld:
    • Schrijvers;
    • Fotografen;
    • Vormgevers;
    • Videografen;
    • Producers.
  • Breng iedereen die je nodig hebt samen om de globale planning concreet te maken en het meest realistische scenario vast te stellen.
  • Als iedereen akkoord is, maak je de daadwerkelijke planning. Verwerk daarin in elk geval per item:
    • Welke content je gaat maken;
    • Wanneer de content af moet zijn;
    • Wanneer de eventuele tussentijdse deadlines zijn;
    • Wanneer en waar de content gepubliceerd moet worden;
    • Wie verantwoordelijk is voor welke stap in het proces;
  • Leg de conceptplanning voor aan alle partijen en bereik een definitief akkoord. 
  • Kies de juiste tool om de content planning in bij te houden en bepaal wie welke rechten krijgt.
  • Stel een hoofdredacteur aan.
  • Rammen met die planning!

Handige tools om te gebruiken

Met deze checklist kan je een geweldige contentplanning maken. Ik doe dat vaak gewoon in Excel. Lekker makkelijk en overzichtelijk. Maar voor het bijhouden en/of bewaken van de planning gebruik ik vaak een online tool. 

Zo’n tool biedt extra mogelijkheden. Denk aan het toevoegen van opmerkingen aan een contentitem. Of het versturen van een notificatie als een deadline dichterbij komt. Bovendien geeft een online tool iedereen de kans om de actuele planning te bekijken, op de planning te reageren, en aan te geven wanneer ze hun werk af hebben. 

Er zijn veel tools om uit te kiezen. De twee die ik het vaakst gebruik zijn Notion en Trello. Beiden werken met zogenaamde ‘kaarten’. Van elk contentitem maak je een kaart waar je alle verantwoordelijke partijen aan koppelt. Vervolgens kun je reacties achterlaten op die kaart en de kaart verschuiven tussen verschillende fasen in het proces. Superhandig, want daarmee houd je altijd het overzicht. 

Waarom heb je een contentplanning nodig?

Je weet nu hoe je een goede contentplanning maakt. Maar waarom zou je al die moeite doen? Er zijn veel redenen om een contentplanning te maken en bij te houden. Laat me de belangrijkste noemen. 

Overzicht 

Ten eerste geeft het jou – en iedereen in je contentteam – overzicht. Je weet op elk moment waar je aan toe bent en wat er van je wordt verwacht. En je blijft het grote plaatje zien, in plaats van dat je in de waan van de dag verzeild raakt. Hoe groter je team en productie wordt, hoe belangrijker dit overzicht is!

Accountability

Ten tweede zorgt een contentplanning voor accountability. Dat werkt twee kanten op. Aan de ene kant moet je een contentplanning kunnen verantwoorden. Er moet een plan, reden en strategie achter zitten. Waarom publiceren we deze blog in de zomer en niet in de winter? Waarom publiceren we deze foto op Instagram en niet op Twitter? Waarom maak je de keuzes die je maakt? Een contentplanning dwingt je daar kritisch over na te denken. 

Aan de andere kant kun je anderen verantwoordelijk houden op basis van de contentplanning. Als iedereen weet wat wanneer van hen verwacht wordt, is er geen excuus meer om taken voor je uit te schuiven. 

Consistentie

Dit alles zorgt voor consistentie. Je komt in een vast ritme van contentproductie en -publicatie. Dat is fijn voor jou en je team. En je wordt er voor beloond door de algoritmes van Google en social media. Die houden namelijk van voorspelbaarheid en consistentie. 

Als jij elke vrijdag een vlog post, is de kans groot dat je meer kijkers krijgt dan wanneer je elke dag op een ander dag post. Omdat de algoritmes jouw content gaan pushen. En omdat je doelgroep dan weet wat ze kunnen verwachten. 

Wat maakt een contentplanning goed?

Een goede contentplanning zorgt dus voor overzicht, accountability en consistentie in je contentproces. Maar wat maakt een contentplanning precies goed? Voor een deel hangt dat af van de soort content die je maakt, de grootte van je team, en nog veel meer factoren. Maar er zijn een paar dingen die altijd belangrijk zijn.

Ruimte voor tegenslag

Een goede contentplanning gaat uit van het meest realistische scenario, niet het best case scenario. Ik zie vaak contentmakers en bureau’s met een rete-strakke planning. Waarbij de fotograaf bijvoorbeeld op maandag de foto’s moet aanleveren voor een artikel dat op dinsdag online moet. 

Het gevolg? Zodra er ook maar een beetje tegenslag is – de fotograaf is ziek – ligt de hele planning overhoop. Dat zorgt voor overbodige stress en frustratie. Nergens voor nodig. Bouw wat ruimte in voor tegenslag, dan kan het alleen nog maar meevallen. 

Gemaakt in overleg…

Je kan alleen weten wat het meest realistische scenario is, als je overlegt met alle teamleden. Misschien werk je samen met een extern contentbureau, een freelance schrijver, of een influencer. Ken jij hun proces? Weet jij hoe hun agenda eruit ziet? Ik denk het niet. Zonder hun inbreng kan je dus lastig een realistische planning maken.

Ga daarom altijd met elkaar om tafel zitten voordat je een planning maakt of wanneer je een eerste concept-planning hebt. Leg de agenda’s naast elkaar en kijk wat realistisch is – rekening houdend met tegenslag. Zo maak je iedereen verantwoordelijk voor het samenstellen én naleven van de planning. 

… Bewaakt door één strenge hoofdredacteur

Als de planning er eenmaal ligt, heb je één strenge redacteur nodig die de planning bewaakt. Dit is de hoofdredacteur. Deze persoon moet daadkrachtig zijn. Als iemand een deadline mist, moet de hoofdredacteur vragen waarom en de planning waar nodig aanpassen. En als er iets flink mis gaat, moet de hoofdredacteur – en alleen de hoofdredacteur – de planning kunnen omgooien. 

Zo voorkom je dat iedereen zomaar de planning verandert. Of dat mensen de planning steeds verder loslaten. Daar maak je geen vrienden mee. Maar wel goede content. 

Content maken met influencers via Hulc

Soms maak je content in je eentje. Maar vaak werk je samen met andere partijen, zoals schrijvers, fotografen of vormgevers. Daarnaast kun je samenwerken met influencers of andere publishers. Zij kunnen content voor jou maken, of naar jouw content verwijzen vanaf hun populaire kanalen. 

Daarbij is het belangrijk dat je met een influencer samenwerkt die perfect aansluit bij jouw doelgroep en niche. Maar waar vind je zo’n influencer? That’s where we come in. Hulc heeft een database met meer dan 9.500 influencers, blogger, vloggers en andere publischers die graag met jou samenwerken. Kijk op Hulc.nl voor meer informatie. 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x