Hoe influencermarketing ‘gewone’ marketing heeft overgenomen

Influencermarketing heeft de marketingwereld op z’n kop gezet. Je zou zelfs kunnen zeggen dat influencermarketing ‘gewone’ marketing op sommige punten heeft overgenomen. Hoe kan dat? Je leest het in deze blog. 

Volgens Rachel David, CEO van infuencermarketingbureau Hashtag Communications, leven we in een revolutie. Na de industriële revolutie en de massamedia-revolutie, zitten we nu midden in de digitale revolutie. Een onderdeel van die revolutie: influencers die de marketingwereld transformeren.

Van advertentie naar aanbeveling

Sta je op het punt iets te kopen? Dan laat je je waarschijnlijk eerder beïnvloeden door een influencer dan door een traditionele advertentie. En misschien heb je het niet eens door. Influencers bepalen hoe wij over producten denken. Door de producten te gebruiken, te reviewen, of ze letterlijk aan te bevelen. 

En het werkt. Volgens onderzoeksbureau Kantar liet 26% van de mensen zich in 2020 beïnvloeden door een influencer bij een aankoop. Onder Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) was dit zelfs 44%! 

Professionele vrienden

Eigenlijk is dat ook niet zo gek. Het advies van onze vrienden, collega’s en familie heeft altijd zwaarder meegewogen dan de invloed van advertenties. Opel kan prachtige reclames hebben, maar als je vader altijd klaagt over Opel, kies je waarschijnlijk toch voor de Volkswagen. 

Het grote verschil met vroeger: tegenwoordig hebben we ‘professionele vrienden’, die hun geld verdienen met dit soort aanbevelingen. Influencers, dus. En de komst van die influencers zorgt voor een ware transformatie van het marketinglandschap.

Transformatie naar influencermarketing

Bedrijven, organisaties en zelfs de overheid hebben namelijk donders goed door dat influencers razend effectief kunnen zijn. Daarom wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van influencermarketing. In Amerika deed meer dan de helft van de bedrijven met meer dan 100 medewerkers aan influencermarketing. De verwachting is dat in 2022 bijna 75% dit doet!

Met influencermarketing betaal je influencers (in geld, publiciteit, of in ruil voor een product of dienst) om jouw merk of product te promoten onder hun volgers. Hoe de influencers dat doen? De mogelijkheden zijn eindeloos. En influencers weten vaak precies wat aanslaat bij hun volgers. Een review, een event, een foto, een winactie, een prijsvraag: het kan alle kanten op. 

Effectiever én goedkoper 

Influencermarketing is aantrekkelijk omdat het zo’n grote invloed op het koopgedrag heeft. Maar ook omdat er voor elk budget wel een oplossing te vinden is. Zelfs kleine bedrijven kunnen met nano- en micro-influencers hun doelgroep bereiken. Dat is een stuk goedkoper dan een old-school advertentie.

Influencermarketing is dus effectiever en (mogelijk) goedkoper dan ‘gewone’ marketing. Eigenlijk is het helemaal niet zo gek dat er een transformatie plaatsvindt. 

Van beroemdheden naar influencers

Nu vraag je je misschien af: wat is hier precies nieuw aan? Beroemdheden worden toch al jaren ingezet als influencers? George Clooney? Christiano Ronaldo? De Marlboro Man? Toch is er een groot verschil tussen een beroemdheid en een influencer:

Herkenbaarheid.

Beroemdheden kunnen ons van alles aanbevelen, maar we zien direct dat dat puur reclame is. Ik heb niet de illusie dat ik met een prachtige Italiaanse vrouw in bed beland als ik – net als George Clooney – een kopje Nespresso drink en zwoel “What else?” zeg. Ik herken mezelf niet in George Clooney. Helaas. 

Mensen zoals jij en ik

Sommige influencers zijn ook zo onbereikbaar. Denk aan de steenrijke Kim Kardashian. Maar de meeste influencers zijn mensen zoals jij en ik. Ze hebben een echt huis, een echt gezin en een echt leven. Het is allemaal een beetje opgepimpt en mooier gemaakt – dat weet iedereen. Maar het is geen filmset.

Juist die echtheid maakt influencers zo effectief. Want daardoor herkennen we onszelf in de influencers. Het worden onze ‘vrienden’, of ze nu experts in een niche zijn of niet. Hun mooie leven lijkt binnen handbereik. 

Als een influencer zegt dat de koffie van de Hema de beste koffie van Nederland is, dan is de kans een stuk groter dat mensen die koffie eens gaan proberen. Want als die influencer het lekker vind, misschien vind ik het dan ook wel lekker. En misschien dat mijn leven dan net zo mooi kan worden als dat van de influencer.

Dat heb je niet met een beroemdheid. 

Het Wilde Westen 

Influencermarketing is dus echt iets nieuws. Het is niet los te zien van de opkomst van social media. En die opkomst is razendsnel gegaan. Daardoor is de wereld van influencermarketing nu nog een digitaal Wilde Westen. 

Er zijn nog weinig regels en wetten wat betreft influencermarketing. Dat komt omdat influencers zich niet aan grenzen hoeven te houden. Als een Amerikaans merk samenwerkt met een Nederlandse influencer en daarmee Japanse mensen bereikt, aan welke regelgeving moeten de partijen zich dan houden? 

Ook over de beste manier om het effect van influencermarketing te meten, het te analyseren en het te optimaliseren is niet iedereen het eens. Hiermee wordt nog volop geëxperimenteerd. 

De toekomst van influencermarketing

Maar ook influencermarketing zal volwassen worden. Er wordt steeds meer nagedacht over regulatie, regelgeving en handhaving. Zowel door platformen zoals Facebook en Google, als door overheden. 

Naarmate de toekomst van influencermarketing steeds meer vorm krijgt, zal dat ook een effect hebben op de ‘gewone’ marketing. Misschien zal influencermarketing traditionele marketing compleet vervangen. Misschien kunnen beide vormen van marketing naast elkaar bestaan. 

Hoe dan ook: de toekomst van influencermarketing is de toekomst van marketing. 

Hulp bij influencermarketing van Hulc

Aangezien influencermarketing ‘gewone’ marketing heeft overgenomen, wil jij hier misschien ook iets mee. Maar hoe begin je? Waar vind je de juiste influencers? En hoe haal je het meeste uit influencermarketing? 

Hulc kan helpen! Wij hebben een database van ruim 3700 influencers en bloggers. En wij helpen je graag op weg met influencermarketing. Meer weten? Kijk op onze website, of neem contact met ons op.

4 1 stem
Artikelbeoordeling
1
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x