Hoe gebruik je Search Console om je blog te verbeteren?
Hoe goed je blogs op je website ook zijn, het blijft belangrijk om je pagina’s te verbeteren. Vaak denkt men een goede blog te plaatsen, maar staan er stiekem behoorlijk veel fouten op de pagina. Dit gaat ten koste van het resultaat en de ranking in Google en dat is zonde.
Er zijn meerdere manier om je website te verbeteren. De meest gebruikte tool hiervoor is Google Analytics. Google Analytics is ook zeker een goede tool om je website te monitoren. Alleen is het tegenwoordig lastig geworden om je SEO-inspanningen te meten door alle updates. De tools die dit wel goed kunnen doen zijn helaas duur geworden. Een goede tool om je SEO-inspanningen te meten die wel gratis is, is de Google Search Console (ook wel Google Webmaster genoemd). Wij laten je hier zien hoe je Search Console gebruikt om je blog en pagina’s te verbeteren.
Wat is Search Console?
We leggen eerst uit wat Search Console is, zodat je beter begrijpt hoe het werkt en wat het nut ervan is.
De Google Search Console is de opvolger van de Google Webmaster Hulpprogramma’s. Het wordt tegenwoordig gewoon Google Search Console of Google Webmaster genoemd. Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten en over de aspecten die dit beïnvloeden zoals backlinks en errors. Met de Search Console zie je hoe Google naar jouw pagina’s kijkt en wat je kunt verbeteren.
Waarom Search Console gebruiken?
- Beter indexeerbaar worden voor Google. Je kunt gemakkelijk fouten opsporen die zorgen dat pagina’s niet indexeerbaar zijn en deze punten verbeteren.
- Zoekopmaak verbeteren in de zoekresultaten. Je kunt per deel van de zoekopmaak analyseren wat de kwaliteit is, zoals de snippet en de URL.
-
- Inzichten van het zoekgedrag. Van de afgelopen 90 dagen kun je terugvinden op welke zoekterm je bent gevonden, wat de doorklikratio is en wat de gemiddelde ranking in de zoekresultaten is. Deze inzichten in het organische zoekverkeer is bij Google Analytics niet meer beschikbaar gesteld.
- Het linkverkeer naar je website inzien. Je zult je verbazen over het linkverkeer van je website. Je krijgt een overzicht met sites te zien die naar jouw pagina linken en via welke site ze bij jou terecht komen. Je kunt ook bijhouden welke recente links erbij zijn gekomen of naar welke pagina het meest wordt gelinkt.
- Handmatige webspam acties inzien. Als je wordt getroffen door handmatige penalty’s kun je dit zien bij het kopje ‘handmatige acties’.
- Crawlen. Welke pagina’s zijn onlangs gecrawld en hoe zijn ze beoordeeld? Je krijgt ook een overzicht te zien met fouten bij het crawlen.
- Specifieke gegevens markeren. Dit is een nieuwe functie in de Search Console. Je kunt instellen dat bepaalde informatie wordt gemarkeerd met de data highlighter.
Account in de Search Console
Je kunt hier je eigen Google Search Console vinden in je Google account. Als je nog geen account hebt, kun je deze stappen voor de Search Console volgen.
Als je bent ingelogd in Google kun je je website in de tool invoeren. Vervolgens verifieer je je account op de manier die jij het prettigst vindt. Verificatie met je Google Analytics account is het gemakkelijkst. Nadat jouw account is aangemaakt kun je aan de slag om je blog te verbeteren!
Nieuwe gebruiker toevoegen in Google Search Console
Op deze manier kun je een beheerder toevoegen in Google Webmster Tools:
1) In het overzicht van je Search Console vind je rechts de optie om je property te beheren. Hier kun je de optie kiezen Gebruikers toevoegen of verwijderen.
2) Kies hier de rode knop rechtsbovenin om iemand toe te voegen.
3) Nodig iemand uit per email. Het mailadres moet wel aan een Google account gekoppeld zijn. Voor Contany.nl hebben we volledige rechten nodig.
Een alternatieve methode is om via Google Analytics uitgenodigd te worden. Hier lees je hoe dat moet: Een beheerder aanstellen voor mijn Google Analytics. Zorg er dan wel voor dat de rechten op Beheerder zijn ingesteld. Dit is nodig om de koppeling tussen Google Analytics en Google Webmaster Tools tot stand te brengen.
Functies van de Search Console
Search Appearance
Onder het item Search Appearance zie je hoe de zoekopmaak in de zoekresultaten eruit ziet. Je kunt de zoekopmaak per deel verbeteren.
Structured data
Onder het item Structured data vind je het aantal pagina’s die een soort gestructureerd data eraan verbonden hebben. Dit betekent dat er data op de pagina staat die aan de zoekmachines duidelijk maken waar de pagina over gaat, zoals het woord ‘product’ dat aantoont dat er een product wordt vernoemd.
Als de datastructuur niet goed is opgezet geeft de Search Console dit aan met een rode lijn genaamd ‘Items with errors’. Door op de een lijn in de tabel te klikken zie je welke pagina(s) errors bevatten. Van deze errors kun je een to do list maken voor je site.
Rich Cards
Google probeert om het antwoord op een vraag meteen in de zoekresultaten te laten zien. Dit doen ze door een Rich Card te laten zien. Dit kan bijvoorbeeld een tijd, een restaurant of een speciale datum zijn. Als je website goed is opgebouwd en het bevat gestructureerde data dan is het een optie om deze Rich Cards te gebruiken. De errors in de data voor de Rich Cards zijn terug te vinden onder Search Appearance.
Data Highlighter
De Data Highlighter maakt het oplossen van de gevonden problemen in de datastructuur een stuk gemakkelijker. Je kunt in een paar klikken een URL met een error vervangen door de gewenste URL.
HTML Improvements
Met HTML Improvements checkt je meta beschrijvingen, title tags en content die niet indexeerbaar zijn. Als er een te korte, te lange of gedupliceerde meta beschrijving is gevonden, worden er pagina’s hoger dan 0 getoond met een klikbare link. Als je op de link klikt, verschijnt er een lijst met fouten. Zo gaat dit ook met de title tags en content.
Fetchen als Google
Je kunt met deze tool de pagina vanuit de ogen van Google bekijken door de URL in te voeren. Zo kun je vergelijken of de pagina er anders uitziet dan in je browser. Als er veel verschil is kan het verstandig zijn dieper in je techniek te duiken. Met de fetch functie kun je ook een aanvraag indienen om een pagina of alle pagina’s van je website opnieuw te indexeren. Ideaal als je een nieuwe pagina hebt of je pagina’s hebt geoptimaliseerd en je niet wilt wachten tot het vanzelf wordt geïndexeerd. Er zit wel een maximum aan het aantal pagina’s per maand die je kunt aanvragen om geïndexeerd te worden.
Accerelated Mobile Pages
Accerelated Mobile Pages (AMP) maken het mogelijk op mobiel de pagina’s goed te laten laden, ook bij een lage internetsnelheid. De AMP is als het ware de light versie van je gewone pagina. Search Console maakt ook hier een overzicht van errors in deze pagina’s.
Met de resultaten van de analyse van je pagina’s kun je inspelen op de bevindingen, waardevolle to do lists maken en deze punten verbeteren. Je zult niet meteen hoger ranken in de zoekresultaten, maar wel meer clicks en pagina bezoekers krijgen en Google kan je de volgende keer beter indexeren. Een beetje moeite is het succes waard vinden wij!