Zo doe je een goed keyword onderzoek!
Keyword onderzoek
Een goed keyword onderzoek is in de moderne SEO-tijd enorm belangrijk. In dit artikel leg ik uit waarom.
In de beginjaren van de zoekmachines was het achterhalen van de juiste keywords vrij eenvoudig. Online marketeers bedachten voor hun concept een lijst van keywords en maakten voor ieder keyword een pagina. Een pagina werd helemaal rondom één keyword ingericht.
Tegenwoordig is het bepalen van de juiste keywords veel complexer. Met de komst van de Hummingbird update is achtergrondinformatie belangrijker geworden; het zogenaamde “contextuele zoeken”. Dit betekent dat er niet zo zeer meer in keywords gedacht moet worden, maar in onderwerpen.
Mensen zoeken op verschillende manieren. We maken onderscheid tussen short tail en long tail zoekopdrachten. Short tail zoekopdrachten zijn losse woorden. Hier wordt het meest op gezocht en de concurrentie hierop is dan ook hevig. Long tail keywords omvatten langere specifiekere zoekopdrachten. Er zijn meer combinaties mogelijk, maar het verkeer per zoekopdracht is lager. In plaats van te zoeken op “schoenen”, zou een long tail zoekopdracht kunnen zijn “bruine geox heren schoenen”. Het aantal bezoekers vanuit deze specifieke zoekopdracht zal minder zijn, maar het verkeer dát binnenkomt komt op jouw website is veel gerichter. Zij zullen sneller geneigd zijn te kopen.
Contextueel zoeken
Google “kledingmerk met de drie strepen”. De Wikipediapagina over Adidas staat bovenaan.
Google “film met asociaal gezin”. De Wikipediapagina over Flodder staat bovenaan.
Wat er bij bovenstaande zoekresultaten gebeurt is dat de Wikipedia pagina’s naar boven komen. Google begrijpt aan de hand van de omschrijvingen op de Wikipediapagina’s dat deze pagina’s waarschijnlijk de vragen beantwoorden, ondanks dat deze keywords niet exact daarin voorkomen. Dit zogenaamde contextuele zoeken gaat een steeds grotere rol spelen aangezien de zoekmachines steeds slimmer worden en meer zullen gaan begrijpen van de inhoud van pagina’s.
Toch betekent dit zeker niet dat je nu geen rekening meer hoeft te houden met keywords. Mensen zullen vooral blijven zoeken op “adidas” en “flodder”. Zorg dus dat je het de zoekmachines makkelijk maakt door effectief keywords te gebruiken. Dit opent nieuwe deuren voor online ondernemers om hun bereik te vergroten en in contact te komen met nieuwe gebruikers die op andere manieren terecht komen op de website. Dit wordt ook wel Latent Semantic Indexing genoemd, of LSI keywords.
Not Provided in Google Analytics en wat kun je er tegen doen
Blind geworden
Een ingrijpende verandering die Google doorvoerde in de wereld van SEO en keywords is het beleid rondom het vrijgeven via welke keywords bezoekers binnen zijn gekomen.
Tot 2011 was het 100% inzichtelijk welke keywords verantwoordelijk waren voor het totale verkeer naar jouw website. Langzaamaan begon Google steeds minder vrij te geven. Een gemiddeld Analytics account geeft slechts inzage in 15% van het organische verkeer, dit houdt in dat 85% afgeschermd (Not Provided) is. Google wil hiermee bereiken dat men een Google AdWords account gaat gebruiken, aangezien het via advertenties wel inzichtelijk is hoe men te binnen gekomen is.
Hoe om te gaan met Not Provided?
Als SEO-expert is het van groot belang te achterhalen hoe je keywords scoren. Gelukkig is er een omweg door gebruik te maken van Google Webmaster Tools.
De Webmaster Tools van Google is ontwikkeld om meer technische informatie vrij te geven over hoe Google naar je site kijkt. Het geeft inzicht in onder andere het aantal goede en foute links, hoe je site momenteel geïndexeerd wordt en hoe vaak je website wordt bezocht door de bots van Google; het zogenaamde “crawlen”.
Als je eenmaal de Google Webmaster Tools hebt ingeschakeld (Google geeft goede handleidingen hierbij, of -tja- “Google” het even) kun je inzicht krijgen via Zoekverkeer -> Zoekopdrachten. Jammer genoeg werkt dit niet zo accuraat en snel als Google Analytics, maar het geeft een kijkje in de keuken van het organische verkeer zodat je dit kunt optimaliseren.
Een aanvullende goede tip bij dit onderwerp is het achterhalen van de bestemmingspagina’s van je website. Dit is wel volledig inzichtelijk in Google Analytics. Ga hiervoor naar Gedrag -> Site-inhoud -> Bestemmingspagina’s. Op deze manier kun je er achter komen welke pagina’s het meeste verkeer opleveren.
Mythes rondom keywords
Over keywords wordt veel geroepen en geschreven, maar veel is niet waar. Hier de top 5 van mythes rondom keywords:
Keyword density: Dit geeft aan hoe vaak het betreffende zoekwoord genoemd wordt in de tekst (zoekwoord dichtheid). Een hoge keyword density wás ooit gunstig, maar tegenwoordig is dit zeker niet het geval. Er is veel onderzoek gedaan naar wat het ideale percentage keywords in je tekst zou moeten zijn, uiteenlopend van 4% tot 10%, maar er is geen goed voor de hand liggende formule waarmee je de zoekmachines zo gunstig mogelijk laat weten waar jouw pagina over gaat. Het is zaak op een natuurlijke manier te schrijven en zeker niet te overdrijven met het aantal keywords. Maar zorg er wel voor dat je keywords aanwezig zijn en vooral in titles als H1 en H2. Immers, met de komst van contextueel zoeken is de zoekwoord dichtheid niet meer van belang.
Optimaliseren voor één keyword per pagina: Tegenwoordig kan op vele manieren verkeer op je website afkomen. Schrijf een pagina per onderwerp. Dat kan dus betekenen dat er meerdere keywords naar deze pagina leiden. Een pagina van De Groene Bron over zonnepanelen is hier een voorbeeld van. Deze pagina gaat over de verschillen en het vergelijken van aanbieders van zonnepanelen. Het keyword “zonnepanelen” is te competitief en hiermee staat deze site dan ook niet op de eerste tien pagina’s in Google. Dit hoeft geen probleem te zijn, omdat er verkeer binnenkomt op gerelateerde zoekwoorden zoals “omvormers voor zonnepanelen”, “zonnepanelen aanbieders”, “zonnepanelen offertes”, etc. Voorwaarde is natuurlijk wel dat deze pagina dan unieke en vooral waardevolle content bevat.
Stuffing: Deze verouderde techniek behelst het overmatig gebruik van keywords op je pagina’s. Dit met als doel extra goed te laten weten aan Google waar je pagina over gaat. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van je keyword in je paginatitel. Voor het voorbeeld van De Groene Bron over zonnepanelen zou stuffing er zo uitzien: “Zonnepanelen vergelijken, beste Zonnepanelen, Zonnepanelen aanbieders”. Het moge duidelijk zijn dat dit niet “natuurlijk” geschreven is en het zeker niet lekker leest. Een nog extremer voorbeeld wat in de beginjaren van Google een slimme truc bleek te zijn, was het toepassen van stuffing in de footer (onderaan de pagina). Doordat het keyword tientallen keren in de achtergrondkleur was gezet, zag de lezer het niet staan, maar Google wel.
Keyword in je domeinnaam: De waarde van keywords in je URL neemt steeds meer af, als dit er al überhaupt nog toe doet. De trend verschuift naar autoriteit middels waardevolle content en een herkenbare merknaam.
Keywords doen er niet meer toe: Het andere uiterste van het spectrum is de geluiden die beweren dat keywords er in zijn geheel niet meer toe doen. Het zou verouderd zijn en zoekmachines prikken hier doorheen. Dit is niet waar. Het gebruik van keywords verandert namelijk. Zoekmachines worden inderdaad steeds slimmer, maar keywords zijn nog steeds de basis voor de algoritmes.
Een gedegen keyword onderzoek is de fundering voor het bouwen van je website en de promotie ervan. Dit zal ook niet veranderen, dus zorg er voor dat je dit goed beheerst!
Google Keyword Planner Tool
Een van de beste tools voor je keyword onderzoek is de gratis tool Google Keyword Planner wat een onderdeel is van AdWords.
In je AdWords account vind je onder Hulpprogramma’s de Zoekwoordplanner. Je krijgt vier opties, waarvan de bovenste geschikt is voor het ophalen van keyword ideeën (“Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken”).
Aan de hand van een brainstorm vul je hier alle zoekwoorden in die je hebt bedacht. De rest kun je leeg laten en klik vervolgens op “Ideeën opvragen”.
Je krijgt in eerste instantie de door Google geadviseerde Advertentiegroepen te zien. Hier kun je gegroepeerde zoekwoorden inzien. Klik op een groep om de individuele zoekwoorden hierin te bekijken. In het tweede tabblad, genaamd “Zoekwoordideeën”, vind je de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten in Google van jouw opgegeven zoekwoorden. Ook is hier te vinden hoe hevig de concurrentie is (op een schaal van laag-gemiddeld-hoog) en hoe hoog het voorgestelde bod bedraagt voor een text ad in AdWords.
Door hiermee te gaan experimenteren kun je op keywords komen waar je nog niet eerder aan hebt gedacht, of kun je besluiten een ander keyword te gaan gebruiken als daar meer op wordt gezocht of een lagere concurrentie heeft.
In deze keyword tool van AdWords is ook direct te zien wat het voorgestelde bod is voor een AdWords campagne. Tegenwoordig zijn advertenties in Google explosief in prijs gestegen. De gemiddelde prijs per klik van een klant (CPC) ligt momenteel rond de € 1. Dit betekent dat voor iedere klik op jouw advertentie, je € 1 aan Google betaalt. Wil je 100 bezoekers op je website trekken, dan kost dit je dus gemiddeld € 100.
Andere tools voor keyword onderzoek
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een uitgebreide keyword analyse is. Het succes van je content hangt hier grotendeels vanaf. Gebruik daarom naast Google Keyword Planner ook een alternatief. Sommige zijn gratis en voor andere dien je een kleine vergoeding per maand te betalen. Voor de regelmatige schrijver is dit over het algemeen zeker de moeite waard. Bijna alle tools kun je eerst gratis uitproberen. Mijn advies is om minstens twee tools te raadplegen – waarvan Google Keyword Planner er één is – voor een compleet overzicht.
Als het gaat om het vinden van synoniemen of vergelijkbare keywords is Übersuggest mijn favoriet. Kijk vervolgens in Google Keyword Planner hoe vaak er gezocht wordt naar je favoriete keywords.
Bij Hulc gebruiken we meerdere tools. Je kan eenmalig gratis je website laten testen op keywords. Dat kan door hier een aanvraag keyword onderzoek te doen.