Geen clickbait, wél kliks: zo doe je dat

Wil jij meer clicks op je content? Dan kan het verleidelijk zijn om de clickbait-kant op te gaan. Maar daar zijn de meeste mensen geen fan van. Het komt niet betrouwbaar over. En laten we eerlijk zijn: wil jij echt zo’n clickbait-site zijn? Ik denk het niet. Gelukkig kan het ook anders! Lees hier hoe.

“Hij dumpte zijn vriendin. Haar geniale reactie ging de wereld over”. “Dokters staan versteld door onverklaarbaar wondermiddel tegen kaalheid”. “Door één slimme financiële truc verdien ik nu €50.000 per week. Je hebt nog 24 uur om hetzelfde te doen!”. 

Het internet staat vol met dit soort clickbait-koppen. Ze proberen mensen te verleiden met misleidende titels en valse beloften. Maar er zijn nog meer manieren om mensen te verleiden met een goede kop. Manieren die de behoeften van de doelgroep centraal zetten. Manieren die netter, betrouwbaarder én effectiever zijn. Vandaag introduceer ik graag 4 van die manieren:

Beïnvloedingsprincipes

De psychologie heeft door de jaren heen een aantal trucjes ontdekt waarmee je mensen in een bepaalde richting kan sturen. Met deze zogeheten beïnvloedingsprincipes kan je mensen bijvoorbeeld richting een bepaalde politieke partij sturen. Of richting een aankoop of lidmaatschap. Of in ons geval: richting een klik op een link.

De bekendste beïnvloedingsprincipes zijn in 1984 door Robert Cialdini gedefinieerd. De 7 zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn:

  • Wederkerigheid – als je iets krijgt, geef je graag iets terug
    Voorbeeld: “Kinderen opvoeden: ik geef 5 gratis tips” 
  • Toewijding en consistentie – je blijft graag consistent in je acties en overtuigingen
    Voorbeeld: “Als jij om de aarde geeft, kun je deze kledingmerken beter laten liggen” 
  • Sociale bevestiging – als andere mensen iets doen, zal dat wel goed zijn
    Voorbeeld: “Waarom al 800.000 mensen overstapten op amandelmelk” 
  • Sympathie – mensen/dingen die je sympathiek vindt, gun je iets
    Voorbeeld: “Help weeskinderen in Oekraïne: teken de petitie” 
  • Autoriteit – als een expert iets zegt, dan zal het wel waar zijn
    Voorbeeld: “Hoogleraar opvoedkunde: spelletjes spelen maakt kinderen slimmer” 
  • Schaarste – als er maar beperkte plek/tijd/voorraad is, ga je sneller over tot actie
    Voorbeeld: “Heb jij je belastingaangifte al gedaan? Je hebt nog 4 dagen” 
  • Eenheid – als mensen zoals jij iets doen, dan zal dat ook goed voor jou zijn
    Voorbeeld: “6 vitaliteitstips voor thuiswerkers” 

Beïnvloedingsprincipes zijn bewezen effectief. Daarom gebruiken mensen deze principes ook graag in clickbait-koppen. Kijk maar welke principes van Cialdini je herkent in de voorbeelden van clickbait aan het begin van dit artikel. 

Wat is dan nog het verschil tussen clickbait en een goede titel?

Inspelen op behoeften 

Als je het mij vraagt zit dat verschil erin dat een goede titel inspeelt op de behoeften van de doelgroep, terwijl clickbait alleen maar gericht is op het binnenhalen van een klik. Om op een nette manier kliks te krijgen moet je dus weten wat de behoeften van je doelgroep zijn en daar op inspelen. 

Taakgericht lezen

De behoeften van een doelgroep zijn vaak te vertalen naar taken. Bijvoorbeeld: een goede bestemming voor een huwelijksreis vinden, de vaatwasser optimaal inruimen, of een duurzamer leven leiden. Als mensen online informatie zoeken, zoeken ze dus vaak taakgericht. Daar kan je rekening mee houden als je titels schrijft. 

Zie een titel als een belofte waarmee je zegt “hier vind je het antwoord op je vragen” of “hier kan jij je taak volbrengen”. Dat maakt het verschil tussen een generieke, saaie kop zoals “Vier Griekse bestemmingen uitgelicht” en een verleidelijke kop zoals “De vier meest romantische plekjes in Griekenland voor een huwelijksreis”.

Zo’n taakgerichte titel is specifiek, concreet en duidelijk. Daardoor weten mensen precies wat ze na de klik kunnen verwachten. Dat maakt het verleidelijker om te klikken. Een belangrijke voorwaarde is natuurlijk wel dat je de belofte van je titel waarmaakt in de tekst. Anders maak je gewoon clickbait en klikken mensen net zo snel weer weg.  

Prikkelende invalshoeken

Een andere manier om de aandacht en nieuwsgierigheid van je doelgroep te krijgen, is door prikkelende invalshoeken te gebruiken. Een invalshoek is de manier waarop je een onderwerp benadert. De invalshoek bepaalt bijvoorbeeld welk deel van een onderwerp de meeste aandacht krijgt. Welk perspectief je kiest. Of wat je juist niet vertelt. 

Prikkelende invalshoeken verrassen mensen, ze zetten hun aan het denken, of maken hun nieuwsgierig. Hoe dan ook: ze zorgen ervoor dat mensen klikken. Met een creatieve geest kun je eindeloos veel prikkelende invalshoeken verzinnen. Hier een paar voorbeelden:

  • Uitersten: behandel één van de twee uitersten van een bepaald fenomeen.
    Voorbeeld: “Binnenkijken in het duurste huis van Amsterdam” 
  • Tegenstellingen: vergelijk de twee uitersten van een bepaald fenomeen.
    Voorbeeld: “Hema-ontbijtje vs. vijfsterrenontbijt: is het het geld waard?” 
  • Verrassend perspectief: behandel een onderwerp vanuit een ander perspectief.
    Voorbeeld: “Een dag in het leven van een NS-trein” 
  • Werelden komen samen: breng verrassende werelden of mensen samen.
    Voorbeeld: “In gesprek met mijn verkrachter: “ik wist niet wat ik deed””  
  • Inspiratie uit onverwachte hoek: deel lessen uit onverwachte hoek
    Voorbeeld: “Wat mijn loodgieter mij leerde over opvoeden”

Krachtwoorden

Of je nu gebruik maakt van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, inspeelt op de behoeften van je doelgroep, of prikkelende invalshoeken gebruikt: er is altijd een manier om nog wat extra kliks te krijgen. Krachtwoorden. 

Krachtwoorden zijn woorden die inspelen op de emotie van mensen. Wij zijn nou eenmaal emotionele wezens. Dus inspelen op emotie betekent vaak meer kliks. Het Belgische communicatiebureau MotionMill verzamelde 200 van die krachtwoorden. De hele lijst vind je hier. In deze blog noem ik een paar van mijn favorieten:

  • Gratis
  • Nieuw
  • Fantastisch
  • Mooi
  • Hilarisch
  • Verrassend
  • Verbazingwekkend
  • Innovatief
  • Urgent
  • Uniek
  • Succesvol
  • Vreemd
  • Interessant
  • De waarheid over
  • Raar 
  • Bewezen
  • Geheim
  • Het echte verhaal

Je merkt het misschien wel: dit soort woorden gebruik je bijna automatisch als je de andere drie tips voor goede koppen opvolgt. Zie dit dan ook meer als een laatste check dan als een uitgangspunt. Als je een mooie titel hebt: check of er een krachtwoord in staat. Zo ja: mooi, niks meer aan doen. Zo nee: probeer er nog een krachtwoord in te verwerken.

Een laatste tip: één krachtwoord per titel is genoeg. Meer krachtwoorden maken je titel namelijk weer erg clickbait-achtig. 

Meer kliks via influencers via Hulc

Een sterke titel is een goede manier om meer kliks te krijgen zonder dat je clickbait hoeft te gebruiken. Maar er zijn natuurlijk nog meer manieren om extra kliks te krijgen. Bijvoorbeeld door samen te werken met influencers. Zij kunnen links naar jouw content delen. Of jouw producten en diensten aanprijzen in hun eigen content. Dat levert extra naamsbekendheid, autoriteit én websitebezoekers op.

Voor een goede samenwerking is het belangrijk dat je de juiste influencers vind om mee samen te werken. Die vind je in de database van Hulc. Daar hebben wij meer dan 9.500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers verzameld. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x