Duplicate content voorkomen: 6 tips voor een betere plek in Google 

Soms lijkt het zo makkelijk. Even wat content kopiëren van een andere website of je eigen website en plakken in een nieuwe pagina of blogpost. Maar wist je dat dit soort duplicate content slecht kan zijn voor jouw positie in Google en je reputatie? Daarom leg ik in deze blog precies uit wat duplicate content is en hoe je er vanaf komt!

Duplicate content is content die op meer dan één website of pagina wordt weergegeven. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld wanneer een website content van een andere website kopieert. Wanneer een website meerdere pagina’s met dezelfde content heeft. Of wanneer een website zijn eigen content op andere websites publiceert. 

Dat lijkt onschuldig. Maar duplicate content kan voor serieuze problemen zorgen.

Het probleem van duplicate content

Duplicate content kan een negatieve invloed hebben op jouw positie in Google. Zoekmachines willen de best mogelijke gebruikerservaring bieden. Daarvoor moeten ze unieke en relevante inhoud weergeven in hun zoekresultaten. 

Wanneer ze duplicate content tegenkomen, kunnen ze moeite hebben om te bepalen welke versie van de content de originele is en welke het kopie is. In hun verwarring kiezen zoekmachines er dan wel eens voor om één of beide websites af te straffen en niet in de zoekresultaten te tonen. Dan is al je harde SEO werk dus voor niks geweest. 

Slechte user experience

Behalve dat het slecht is voor je SEO, kan duplicate content nog meer problemen opleveren. Zo kan het ook leiden tot een slechte user experience. Als jouw doelgroep ergens naar googelt, op jouw link klikt en daar dezelfde informatie tegenkomen die ze ook ergens anders kunnen vinden, kunnen ze nogal teleurgesteld zijn. Je biedt dan geen originele informatie en dus geen toegevoegde waarde voor je doelgroep. Terwijl dat precies is waar het in contentmarketing om draait. 

Zo’n slechte user experience kan leiden tot een hoog bouncepercentage. Dat wil zeggen dat mensen je website snel verlaten nadat ze slechts één pagina hebben bezocht. Een hoog bouncepercentage is voor zoekmachines vaak een teken dat een website geen goede gebruikerservaring biedt. En dat kan weer leiden tot een daling in de Google zoekresultaten.

Auteursrecht

Een andere reden waarom duplicate content problematisch is, is dat het een inbreuk op auteursrecht kan zijn. Als een website zonder toestemming inhoud van een andere website kopieert, maakt deze mogelijk inbreuk op het auteursrecht van de oorspronkelijke website. Dit kan leiden tot juridische problemen en slecht zijn voor de reputatie van de website die de inhoud heeft gekopieerd. 

Let dus goed op. Kopieer niet zomaar de content van je concurrenten. Niet alleen verpest je daarmee jouw eigen SEO, tone of voice en reputatie – het kan ook nog een flinke boete opleveren.

6 tips om duplicate content te voorkomen

Duplicate content kan dus leiden tot een slechte SEO, gebruikerservaring en zelfs juridische problemen. Daarom is het belangrijk om dubbele content op je website te voorkomen. Hoe doe je dat? Hier zijn zes tips om je op weg te helpen:

1. Content Management Systeem

Gebruik een content management systeem (CMS) met plugins om dubbele content te voorkomen. Veel CMS’en hebben functies of plugins die automatisch duplicate content herkennen. Daarmee voorkom je dat (per ongeluk) twee keer hetzelfde plaatst.

2. Plagiaatcontrole

Gebruik een plagiaatcontrole-tool om ervoor te zorgen dat de inhoud van jouw website origineel is en niet is gekopieerd van een andere bron. Er zijn veel gratis plagiaatcontroles online beschikbaar. Bijvoorbeeld van Duplichecker en Scribbr. Kijk welke jij fijn vindt werken en vis die duplicaten uit je website.

3. Houd je website up-to-date

Update en ververs af en toe de content van je website. Zo zorg je dat je website altijd unieke en relevante inhoud heeft, wat je positie in Google kan verbeteren. Maar let op: update je content alleen als dit nodig is. Zomaar je content veranderen kan juist averechts werken. 

4. Canonical tags

Gebruik zogenaamde ‘canonical tags’ om de oorspronkelijke bron op te geven van content die meerdere keren op je website staat. Canonical tags vertellen zoekmachines welke versie van de content de originele is, en ze kunnen helpen voorkomen dat (noodzakelijke) duplicate content jouw SEO aantasten.

5. Redirects

Gebruik redirects om gebruikers en zoekmachines naar de juiste versie van een pagina te sturen wanneer er meerdere versies met dezelfde content zijn. In de meeste CMS’en kun je mensen met een redirect omleiden naar de meest recente content. Dit kan verwarring voorkomen en de user experience verbeteren.

6. Kopieer niet naar andere websites

Vermijd het verspreiden van jouw content naar andere websites zonder de juiste bronvermelding en een link terug naar jouw eigen website. Denk hier bijvoorbeeld aan wanneer je aan influencermarketing doet en content plaatst op de blog of website van een influencer. Als je dit zomaar kopieert en plakt, maak je duplicate content. Met alle gevolgen van dien. 

Met deze tips weet jij zeker dat je relevante en unieke content aanbiedt. En daar zal Google je voor belonen!

Meer bezoekers met influencers via Hulc

Duplicate content is goed voor je SEO. Maar zoekmachineoptimalisatie is niet de enige manier om extra websitebezoekers te krijgen. Heb je bijvoorbeeld wel eens aan influencermarketing gedacht? Dan maken bloggers, vloggers of influencers content met of over jou om hun publiek naar jouw website te leiden. 

Ook in jouw niche zijn er influencers die jou aan extra websitebezoekers kunnen helpen. Maar dan moet je ze wel eerst vinden. That’s where we come in. Hulc heeft een database met meer dan 9.500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers die klaar staan om met jou samen te werken. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

Photo by Kenny Eliason on Unsplash

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x