De do’s en don’ts voor een goede B2B content strategie

Mits goed uitgevoerd kan een content strategie voor een B2B-doelgroep veel opleveren. Maar voor de zakelijke markt maak je natuurlijk heel andere content dan voor particulieren. Hoe kun je jouw diensten promoten doormiddel van goede content, gericht op andere bedrijven?

Je weet waarschijnlijk wel wat content marketing je kan opleveren: je straalt expertise en autoriteit uit en je wordt top-of-mind bij je doelgroep. Maar dat werkt alleen als je weet wat je doet. In dit artikel geven we jou alle do’s en don’ts van een goede B2B content strategie.

1. Weet voor wie je schrijft

Jouw content is gericht op een specifieke doelgroep. Het is essentieel om deze doelgroep goed in kaart te brengen. Weet wie je doelgroep is en waar ze mee zitten. Op deze manier kun je ze met je content ècht raken – en laat je tegelijkertijd zien hoe je hun probleem oplost.

2. Definieer het doel van je campagne

Content is een ontzettend breed begrip. Je kan content maken om mensen te vermaken, inspireren of informeren, bijvoorbeeld. Of een combinatie van die drie. En wil je nieuwe klanten binnenhalen, of juist je bestaande of oud-klanten meer aan je binden?

Het is belangrijk om dit soort doelen concreet te maken. Zorg dat je weet wat je doel is, maar vooral ook wanneer je je doel bereikt hebt. Anders kun je in de toekomst moeilijk het succes van je contentstrategie analyseren en verbeteren.

3. Kwaliteit > Kwantiteit

Binnen de online marketing wordt wel eens gezegd: 2×6 is meer dan 1×10. Soms is regelmatig ‘prima’ content delen inderdaad effectiever dan af en toe een geweldige post plaatsen. Maar over het algemeen zou goede content altijd de hoogste prioriteit moeten hebben bij B2B marketing.

Foutjes en matige inhoud valt bij professionals sneller op dan bij particulieren. Daarnaast wordt content marketing hoogstwaarschijnlijk ook door je concurrenten ingezet. Je wil toch niet dat zij meer waarde leveren met hun content dan jij?

Tuurlijk: niet iedereen is een natuurtalent als het aankomt op content maken. Hier kun je altijd hulp bij krijgen. Denk aan social media influencers of bloggers die jou kunnen ontzorgen op dit gebied.

4. Wees geduldig en denk aan de lange termijn

Dan nog even dit: Een contentstrategie is een vorm van organische marketing, en dat kost simpelweg tijd. Verwacht alsjeblieft niet dat je binnen enkele weken of maanden al zwemt in de klanten.

Vooral in het begin is het resultaat lastig te meten. Iedere keer dat iemand jouw bedrijf voorbij ziet komen, herinner je ze eraan hoe jij hun probleem kunt oplossen. In hun onderbewustzijn word je steeds relevanter, totdat je uiteindelijk top-of-mind wordt.

Je hebt misschien het idee dat je met een paar likes niet veel opschiet. Maar je bereikt meer mensen dan je denkt. Ook hen die nu nog geen baat hebben bij je dienst, maar in de nabije toekomst wel.

Vermijd deze fouten bij het opstellen van een B2B content strategie

Nu heb je een beeld van waar je om moet denken bij het maken van een content strategie voor B2B-bedrijven. Maar het is ook belangrijk om te weten wat je vooral niet moet doen.

1. Te veel over jezelf praten

Als bedrijf wil je natuurlijk geld verdienen. Het ligt voor de hand om in je content veel te praten over jouw producten of diensten en hoe goed je wel niet bent. Zo laat je immers zien wat jouw toegevoegde waarde is. Toch?

Dat klopt wel een beetje natuurlijk. Maar toch wil je vermijden dat je constant over jouw bedrijf praat. Besluitvormers bij bedrijven die in jouw doelgroep vallen, zullen hier doorheen zien. Je komt dan over als verkoper, en dat schrikt af.

Spreek altijd je lezer direct aan. Heb het over hun problemen, en laat zien dat je dit begrijpt. In dit geval zullen ze zich in jouw content gaan herkennen, waardoor je een band met ze opbouwt.

2. Promotionele content in plaats van behulpzame content

Jezelf te veel verkopen is één van de grootste fouten binnen B2B content marketing. Zeker binnen de zakelijke markt weten jouw lezers als geen ander wanneer je ze iets probeert aan te smeren. Daar houden ze niet van, waardoor je een negatieve (eerste) indruk achterlaat.

Hoe laat je dan een positieve indruk achter? Simpel: door te helpen! Voorzie jouw doelgroep van nuttige informatie waar ze mee verder kunnen. Maak inzichtelijk waar hun problemen vandaan komen en hoe dit opgelost kan worden. Dat jouw bedrijf ze daarbij kan helpen, snappen ze zelf wel. Zo gauw ze hulp nodig hebben komen ze naar jou toe.

3. Je content niet actief delen

Hoe goed je content ook is: als je het alleen op je website plaatst, is de kans groot dat het niet tot nauwelijks wordt gelezen. Niet gek: je kan niet verwachten dat jouw blogpost magischerwijs op het beeldscherm van jouw doelgroep verschijnt. Hier moet je iets voor doen: delen op social media!

Door op je social media kanalen je content alvast een boost te geven, wordt het sowieso al enkele tientallen keren gelezen. Dit kan leiden tot een boost in SEO, en goede content kan tevens worden doorgestuurd. Zo gaat het balletje rollen.

Vooral LinkedIn is een voordehandliggend platform voor B2B, maar vergeet Instagram niet. Ook daar vind je genoeg bedrijven met soortgelijke problemen.

Geef jouw content een boost met de bloggers en influencers van Hulc

Toch niet zo geduldig? Wij hebben een oplossing voor je! Via Hulc kun je duizenden bloggers en influencers inzetten om jouw bedrijf te promoten. Met een bereik van tienduizenden mensen per maand kun je jouw content laten plaatsen op hun sites, inclusief een backlink naar jouw eigen website.

Weten hoe dit werkt? Ga dan naar Hulc.nl!

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x