De 10 belangrijkste social media marketing trends van 2019

Een nieuw jaar betekent vaak ook nieuwe bedrijfsdoelen! Elk jaar komen er weer nieuwe manieren bij om jouw product of dienst te promoten. Zo ook op het gebied van social media. Nieuwe manieren van promotie bieden jou de kans om dit jaar wat van je business te maken. In deze blog zetten wij de tien belangrijkste trends van 2019 op het gebied van social media marketing op een rij.

1. Klantenservice taken to the next level

Door de komst van social media kunnen klanten makkelijk en snel met een bedrijf in contact komen. Sinds kort kunnen bedrijven hierbij ook gebruik maken van bots en geautomatiseerde berichten.

Naast bots en geautomatiseerde berichten maakte ook WhatsApp webcare een opkomst in 2018, die in 2019 alleen nog maar groter lijkt te worden. Een aantal voordelen van webcare via WhatsApp zijn:

  1. Vergeleken met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is WhatsApp afgeschermd. Door deze afscherming kunnen reacties van klanten niet zomaar op het internet terechtkomen en vinden er echt één op één gesprekken plaats.
  2. Door WhatsApp webcare in te zetten kunnen de meeste bedrijven de doelgroep direct bereiken. Dit komt doordat WhatsApp van alle social media kanalen het meest gebruikt wordt in de leeftijd van 15 tot 64 jaar. Dit is af te lezen uit onderstaande tabel.
  3. De toevoeging van vinkjes die aangeven of een bericht gelezen is, weet de klant of zijn vraag gezien is en of er aan gewerkt wordt.

Bron: Marketingfacts, verschillende social mediakanalen en het gebruik per leeftijd.

Wil je Whatsapp webcare gebruiken in jouw bedrijf? Bedenk dan dat klanten verwachten dat ze via webcare snel geholpen worden en dat er dus constante bezetting nodig is.

2. Een duidelijke social media strategie

Naast dat het belangrijk is om je klantenservice op orde te hebben is het ook van groot belang dat je weet wat je doet op social media. Geen social media strategie hebben is ongeveer hetzelfde als zonder licht in het donker lopen. Een succesvolle social media strategie kan zorgen voor een hoge ROI. Deze ROI kan zich uitdrukken in onder andere:

  1. Meer leads
  2. Een verhoogde omzet
  3. Een verhoogde klanttevredenheid

Om tot een succesvolle social media strategie te komen dien je de volgende vragen te kunnen beantwoorden:

  1. Wat is de huidige situatie (Huidige branding? Concurrentiepositie? USP’s?)
  2. Wat is het probleem? / wat wil je oplossen met het inzetten van social media?
  3. Wat is het doel? (Doelstellingen? Uit welke elementen bestaat de ROI?)
  4. Wie is de doelgroep? (Welke segmenten zijn er? Hoe ziet de customer journey eruit?)

Naast bovenstaande stappen is The ‘Golden Circle’ van Simon Sinek een goede houvast voor het opstellen van je social media strategie.

Bron: Corinne Keijzer

“We don’t have a choice on whether we do social media, the question is how well we do it.” – Erik Qualman


3. Engagement, engagement, engagement

Algoritmes hebben inmiddels de overhand op social media. Het is dan ook, meer dan ooit, erg belangrijk om interessante content te posten.

Facebook gaf begin 2018 aan dat een onderdeel van hun nieuwe algoritme zich voornamelijk zou gaan focussen op betekenisvolle interactie. Dit betekent dat het algoritme deze betekenisvolle content als favoriet kiest en hiermee andere accounts stimuleert om voortaan ook alleen nog betekenisvolle content te publiceren.

Uit de invoering van het nieuwe algoritme kan worden opgemaakt dat het niet meer loont om je volgers te vragen om te liken en te delen. De content moet op zichzelf voldoende waarde hebben om gedeeld en geliked te worden. In onderstaande tabel worden vijf tips gegeven om de engagement met je publiek te verhogen.

Bron: Addthis – 5 tips om de engagement met jouw publiek te verhogen

 

4. Generaties

Naast de millennials is er inmiddels een nieuwe generatie bijgekomen die we generatie Z noemen. De nieuwe generatie is groter dan de groep millennials en de groepen verschillen aanzienlijk van elkaar.

Generatie Z is opgegroeid met social media en betreedt beetje bij beetje de arbeidsmarkt. Het is dan ook belangrijk om marketinguitingen af te stemmen op deze nieuwe generatie. Hierbij kun je denken aan ephemeral content. Ephemeral content is tijdelijke, snelle content. Voorbeelden van deze snelle content zijn Instagram stories waarin je product of dienst wordt gepromoot.

Bron: Growthbusiness – Drie verschillende generaties en hun uiteenlopende eigenschappen

5. Instagram stories

Vermaak in de vorm van visuele content van een paar seconden. De Instagram story-functie is overgenomen van de applicatie Snapchat. En met succes. De Instagram stories functie wordt namelijk dagelijks door meer dan 250 miljoen Instagrammers gebruikt. Niet alleen Snapchat en Instagram hebben deze functie, tegenwoordig heb je ook op Facebook en LinkedIn de optie om een story te plaatsen.

Instagram stories zijn een uitkomst bij bijvoorbeeld evenementen om de aandacht van het publiek te trekken. Daarnaast kun je stories ook omzetten naar advertenties voor langer durende promotie.

6. Het einde van het fake-followers-tijdperk is in zicht

Bron: DutchCowboys

Nog niet zo lang geleden kondigde Instagram het plan aan om alle onechte likes, comments en followers afkomstig van derde partij apps te verwijderen. Derde partij apps zijn programma’s waar mensen geautomatiseerde likes, comments en follows kunnen kopen om zo snel te groeien met hun instagram profiel. Hiervoor heeft instagram een speciale machine learning tools ontwikkelt die zulke activiteiten op kunnen sporen.

Uit bovenstaande verandering kan worden opgemaakt dat het aantal volgers in 2019 nog maar weinig zegt. Het wordt dan ook steeds belangrijker om engagement met je community te hebben. Het is dus het beste om te proberen je engagement organisch te laten groeien. Hiermee voorkom je tegelijkertijd een enorme ‘drop’ in volgersaantal.

7. User Generated Content

User Generated Content (UGC) is content die fans voor bedrijven creëren, zonder dat ze hier een beloning voor krijgen. Deze content kunnen bedrijven dan weer gebruiken voor promotiedoeleinden.

Een voorbeeld van een succesvolle UGC-campagne is de campagne van Loews Hotels.

Waar Loews voorheen altijd modellen gebruikte om naamsbekendheid te genereren, hebben zij voor de #TravelForReal campagne echte hotelgasten gebruikt. De bedoeling van de campagne was dat mensen zich met de hotelgasten konden identificeren. Hiernaast wilde het hotel de betrouwbaarheid verhogen door het gebruik van echte hotelgasten.

Bron: Marketingfacts – Een foto gemaakt door echte hotelgasten die meededen aan de #TravelForReal campagne

8. Influencer marketing

Hoewel influencer marketing al populair was in 2018, lijkt nu een nieuwe soort in opkomst, namelijk micro-influencer marketing. Deze groep micro-influencers zijn aantrekkelijker, geloofwaardiger en staan dichter bij de doelgroep dan meso- of macro-influencers. Hieronder noemen we een aantal do’s en dont’s bij influencer marketing.

Do’s:

  1. Benader de influencers op een professionele manier.
  2. Overweeg langetermijnrelaties en denk aan je langetermijndoelen.
  3. Overweeg zowel macro- als micro-influencers.

Dont’s:

  1. Staar je niet blind op het aantal volgers, maar kijk vooral naar de echtheid van de engagement. Heeft de influencer echt interactie met de volgers?
  2. Bedenk niet teveel content van tevoren. Geef de influencers ook hun creatieve vrijheid.
  3. Begin niet zonder plan aan influencer marketing. Veel bedrijven maker er gebruik van, maar loop niet mee met de rest. Kijk eerst of het wel bij jouw bedrijf past.

9. Video content

Van de komst van YouTube tot aan de introductie van IGTV: social media platformen hebben altijd al de voorkeur gehad voor video content. Facebook heeft zelfs zijn algoritme zo aangepast dat video’s eerder in onze feed verschijnen dan andere soorten content.

Hieronder een indicatie van beste tijdsduur voor video’s:


Bron: Animotus – Op de x-as wordt de lengte van de video’s weergeven en op de y-as het gemiddelde aantal views die bij deze lengtes horen.

10. Social commerce



Bron: Unpublishedperth – drie voorbeelden van social commerce op Instagram

Je ziet het steeds vaker: de mogelijkheid om via social media platformen zoals Instagram aankopen te doen. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in de US en is inmiddels ook in Nederland beschikbaar.

‘‘De definitie van social selling is de kunst van klanten naar je toe laten komen. Jij staat als personal brand, dus als merk, centraal in dit proces. Jij deelt online kennis via een aantal social media-kanalen waar je prospect zich begeeft en je gaat de interactie aan met je volgers. Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van je prospects. Je draait het traditionele verkoopproces om en kunt op een warme wijze je doelgroep uiteindelijk benaderen om tot een afspraak te komen.’’Carola Rodrigues, auteur van het boek Social Selling Masterclass


Bron: Sprout Social – Drie generaties en de percentages daarvan dat een aankoop doet bij merken die zij volgen op social media.

 

De belangrijkste trends om mee te nemen uit deze blog

  • Het hebben van een social mediastrategie is belangrijk om een hoge ROI te kunnen realiseren;
  • WhatsApp webcare is een trend die alleen maar groter lijkt te worden;
  • Als het aankomt op content geldt: kwaliteit staat ver boven kwantiteit;
  • Ephemeral content werkt goed bij generatie Z;
  • Content moet op zichzelf voldoende waarde hebben om gedeeld en geliked te worden;
  • Instagram stories zijn een uitkomst bij het trekken van aandacht;
  • Het einde van het fake followers tijdperk is in zicht en engagement wordt steeds belangrijker;
  • Micro-influencers zijn aantrekkelijk voor bedrijven, omdat ze geloofwaardiger zijn en dichter bij hun volgers staan dan meso- of macro-influencers.
  • Video’s zijn razend populair en geven de beste resultaten als ze tussen de 0 en 30 seconden duren.
  • Social commerce wordt steeds groter.


Heb jij een van deze trends al eens uitgeprobeerd en zo ja, hoe verliep dit? Zo nee, welke trend zou jij graag uit willen proberen? Laat het me weten!

Laura Verrijp

Laura Verrijp

Content Marketeer