Contentmarketing of inbound marketing: is er een verschil?

We zijn van start 9

Contentmarketing en inbound marketing zijn termen die vaak door elkaar heen gebruikt worden. Dat is niet zo gek, want beide marketingvormen lijken veel op elkaar. Zijn er eigenlijk wel verschillen? In deze blog vertel ik je daar meer over.

Voordat we in de definities van contentmarketing en inbound marketing – en de verschillen tussen beiden – duiken, is het belangrijk om ergens bij stil te staan. Definities binnen de wereld van marketing zijn zelden strak of definitief vastgelegd. Marketeers discussiëren altijd met elkaar over waar de ene vorm van marketing eindigt en waar de andere vorm begint. De meeste definities zijn vaag en dynamisch. Er is dus geen absolute waarheid. 

In deze blog gaan we toch proberen een stukje dichter bij de waarheid te komen. Daarvoor gebruik ik twee veelgebruikte definities van contentmarketing en inbound marketing, om vervolgens te kijken of we belangrijke verschillen kunnen vinden.

Definitie van contentmarketing 

Voor de definitie van contentmarketing kijken we naar Joe Pulizzi. Hij staat bekend als de geestelijk vader van de moderne contentmarketing en heeft meerdere populaire boeken over het onderwerp geschreven. Joe Pulizzi zegt:

“Contentmarketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en vast te houden – en om, uiteindelijk, winstgevende klantacties te stimuleren.”

In simpele taal: contentmarketing draait om het maken van waardevolle, relevante content. Dat kan van alles zijn. Van blogs tot tv-programma’s en van podcasts tot magazines en alles daar tussenin. Je biedt jouw publiek meerwaarde en laat zien dat jij dé expert en autoriteit bent in jouw branche. Daarmee win je het vertrouwen van je doelgroep. Dankzij dat vertrouwen kan je van je publiek op een later moment betalende (en uiteindelijk loyale)  klanten maken. 

Definitie van inbound marketing 

Waar veel mensen voor de definitie van contentmarketing teruggrijpen naar Joe Pulizzi, is er over de definitie van inbound marketing een stuk minder overeenstemming. Ik kies ervoor om de definitie van Hubspot, één van de marktleiders in de wereld van online marketing, te gebruiken. Hubspot zegt:

“Inbound marketing is een zakelijke methodologie die klanten aantrekt door het maken van waardevolle – op maat gemaakte – content en ervaringen. Waar outbound marketing [de tegenhanger van inbound marketing] het publiek stoort met content waar ze niet altijd behoefte aan hebben, bouwt inbound marketing aan relaties die de doelgroep zoekt en lost het problemen op die de doelgroep al heeft.”

Oftewel: met inbound marketing stoor je je doelgroep niet met pogingen hen te overtuigen klant te worden, maar biedt je hen informatie en oplossingen waar ze sowieso al behoefte aan hebben, zodat jouw doelgroep uit eigen beweging een betalende klant wordt. 

Het eerste dat opvalt is dat deze definitie verdraaid veel lijkt op die van contentmarketing. Bij beide vormen van marketing staan content en het bedienen (in plaats van storen) van de doelgroep centraal. Wat is dan het verschil?

Contentmarketing als onderdeel van inbound marketing

Het is misschien een beetje een anticlimax, maar eigenlijk kunnen we het niet echt hebben over verschillen tussen contentmarketing en inbound marketing. In plaats daarvan kunnen we beter spreken over contentmarketing als onderdeel van inbound marketing. Een essentieel onderdeel, zelfs.

De informatie en oplossingen die je met inbound marketing probeert te bieden om je doelgroep uit zichzelf naar jou toe te laten komen, kun je perfect aanbieden in de vorm van content. Zoals een videoserie, whitepaper, of infographic. Daarom noemen we contentmarketing soms ook wel de motor van inbound marketing. Zonder contentmarketing zou inbound marketing niet mogelijk zijn. 

Maar inbound marketing bestaat uit meer dan alleen maar contentmarketing. Ook social media marketing, influencermarketing, e-mailmarketing, SEO-marketing en viral marketing kunnen onderdeel zijn van een inbound marketing strategie. 

Inbound marketing als vervolg op contentmarketing

We kunnen inbound marketing daarnaast zien als een vervolg op contentmarketing. Inbound marketing houdt namelijk niet op bij het maken en distribueren van content. Het gaat ook over het genereren van leads door call-to-actions, promoties en speciale acties. Over het ‘warm houden’ van die leads. En over het converteren van leads naar betalende klanten, bijvoorbeeld via gerichte sales acties, direct mailing of een evenement. 

We kunnen dus eigenlijk zeggen dat inbound marketing hetgeen is dat uiteindelijk de “winstgevende klantacties” uit Pulizzi’s definitie van contentmarketing stimuleert. 

Hoe we het ook bekijken, we kunnen van één ding zeker zijn: contentmarketing en inbound marketing kunnen niet zonder elkaar. Inbound marketing heeft contentmarketing nodig om de doelgroep te voorzien van informatie en oplossingen waar zij behoefte aan hebben. En contentmarketing heeft inbound marketing nodig om het vertrouwen, de expertise en de autoriteit die je met content bouwt om te zetten in loyale, betalende klanten of leden. 

Inbound-, outbound- en contentmarketing combineren

Chouaib Dakouan (PhD), is gepromoveerd op het gebied van marketing en heeft onderzoek gedaan naar de verschillen tussen inbound marketing, outbound marketing en contentmarketing. In een artikel dat hij in 2019 schreef voor het Expert Journal of Marketing schrijft hij:

“Zowel inbound als outbound marketing strategieën zijn belangrijk voor het succes van elke serieuze marketingcampagne. Beide strategieën hebben hun voor- en nadelen. […] Maar een mix waarin inbound en outbound strategieën hand in hand gaan is het meest effectief en bereikt de meeste mensen.”

Je hoeft dus niet te kiezen tussen inbound marketing en contentmarketing. Of tussen inbound en outbound marketing. Sterker nog: als je slim bent gebruik je ze beiden, want zoals we hebben gezien kunnen ze niet zonder elkaar. 

Influencers vinden via Hulc 

Net als contentmarketing, kan influencermarketing een mooie toevoeging zijn aan je marketingmix. Je kunt influencers inzetten voor inbound marketing en contentmarketing, bijvoorbeeld in de vorm van gastblogs. Of je kunt samenwerken in een outbound marketing campagne, bijvoorbeeld via social media advertenties. 

Hoe jij influencers ook inzet, het is altijd belangrijk dat je samenwerkt met influencers die aansluiten bij jouw marketingdoelen, jouw tone-of-voice of ‘brand’, en jouw doelgroep. Die perfecte influencers vind je in de database van Hulc. Daar hebben meer dan 9500 influencers, bloggers en andere publishers zich aangemeld om jouw te helpen jouw doelgroep te bereiken en vast te houden.

Weten hoe het werkt? Lees dan verder op Hulc.nl

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x