5 contentmarketing lifehacks

Contentmarketing is een bewezen effectieve vorm van marketing. Maar het kost ook tijd en moeite. Als je het goed wilt doen, ten minste. Gelukkig zijn er manieren om hetzelfde (of zelfs meer) resultaat te behalen met minder werk. Deze 5 contentmarketing lifehacks helpen je daarbij!

Als je contentmarketing inzet, probeer je je doelgroep te helpen door middel van waardevolle, relevante content. Je helpt hen bijvoorbeeld hun koelkast repareren met een tutorial video. Of je helpt hen de beste vakantiebestemming kiezen met een blogserie over de voor- en nadelen van verschillende bestemmingen. 

Goede content maken kost tijd, geld en moeite. Maar met deze 5 slimme lifehacks kan jij efficiënter werken, betere content maken, en extra resultaat boeken:

1. Werk met formats 

Een format is een soort sjabloon dat je telkens weer opnieuw kunt gebruiken. Denk maar aan The Voice of Holland. Elke aflevering is hetzelfde, alleen de kandidaten verschillen. Daardoor kunnen ze relatief snel veel afleveringen maken zonder in te leveren op kwaliteit. 

Dit kunnen we ook vertalen naar contentmarketing. Als jij een slim format ontwikkelt, hoef je maar één keer het zware denkwerk te doen (wat wordt mijn verhaal? hoe ga ik dat vertellen? welke vorm moet ik kiezen? etc.). Als je dat eenmaal gedaan hebt, hoef je het sjabloon alleen nog maar in te vullen, en voila: er staat weer nieuwe content klaar. 

Kijk bijvoorbeeld hoe de Nationale ombudsman dat doet. Die organisatie heeft het format ‘Straatpraat’. Elke ‘aflevering’ gaan ze naar een stad in Nederland om 5 mensen te interviewen over een onderwerp wat met de overheid te maken heeft, zoals de digitale toegankelijkheid van de overheid. Hier maken ze vervolgens een full-quote artikel van voor op hun website. 

Zo’n duidelijk sjabloon zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep. En het maakt de productie voor de Nationale ombudsman lekker makkelijk. Het enige waar ze elke aflevering over hoeven na te denken is een nieuwe locatie en een nieuw onderwerp. Dat maakt het leven een stuk makkelijker.  

2. Maak een duidelijke contentplanning 

Als je formats gebruikt wordt het ook een stuk makkelijker om je content in te plannen. Je kan makkelijk zeggen: we maken elke week een top-10-artikel, elke maand een expert-interview, en elk kwartaal een testimonial-video. Al die content die je wil maken zet je vervolgens in een contentplanning. Dat is de volgende contentmarketing lifehack. 

Een duidelijke contentplanning doet een paar dingen. Ten eerste maakt het aan iedereen in de organisatie duidelijk wat wanneer van hen verwacht wordt. Wanneer moet het interview zijn gehouden? Wanneer moet het uitgewerkt zijn? En wie doet de eindredactie? Eén blik op de contentkalender geeft alle antwoorden. 

Ten tweede geeft een contentplanning je de mogelijkheid om vooruit te werken. We hebben allemaal wel eens van die trage weken waarin er niet zoveel te doen is. Als je dan in de contentkalender al kan zien welke content je over een maand nodig hebt, kan je daar alvast mee beginnen. Door vooruit te werken bouw je direct een buffer op voor de weken dat het juist wat drukker is. 

Ten derde houdt een contentplanning de druk op de ketel. Het zorgt ervoor dat de contentproductie niet verslapt. En dat de contentmarketing geen afterthought wordt. Dat is belangrijk, want consistentie maakt contentmarketing bewezen effectiever. 

3. Recycle content 

Hoe langer je met contentmarketing bezig bent, hoe meer content je in je archief krijgt. Dat is logisch. Maar wist je dat dat archief op den duur ook weer een bron kan worden voor nieuwe content? Door oude content te recyclen, kan je zonder al te veel moeite de gaten in je contentkalender vullen. 

Snuffel dus eens door je archief heen. Je zult merken dat sommige content nog steeds relevant is. Die kan je weer bovenaan je contentpagina zetten, of als nieuw presenteren op social media. 

Andere content is misschien verouderd. Geen probleem! Je geeft die verouderde content gewoon een facelift. Een nieuwe intro of een paar nieuwe voorbeelden zijn vaak al genoeg om je content weer super-relevant te maken. 

Content recyclen is vaak maar een uurtje werk, en het levert je minstens zoveel resultaat op als een nieuw stuk content waar je vijf uur op loopt te zwoegen. Dat noem ik nog eens een lifehack! 

4. Besteed (delen van) contentmarketing uit

Je kunt nooit alle content maken die je wil. Zeker niet als je alle contentmarketing in je eentje of met een klein team voor elkaar moet boksen. Ik heb goed nieuws voor je: je hoeft ook niet alles alleen te doen. Sommige delen van contentmarketing kan je met een gerust hart uitbesteden. Betaald, aan professionals. Of onbetaald, aan je doelgroep. 

4.a. Externe contentmakers 

Veel organisaties werken samen met externe contentmakers. Dat kunnen individuele zzp’ers zijn – denk aan een professionele fotograaf, vormgever of blogger. Of het kunnen hele bureaus zijn die een volledige campagne opleveren. En oh ja, daar zit ook nog van alles tussenin.

4.b. User generated content

Je kan ook je doelgroep aan het werk zetten. Vraag hen bijvoorbeeld een unboxing video te maken als ze je product binnenkrijgen. Laat hen foto’s van jouw product delen op social media met een vaste hashtag. Of verzamel de grappigste socialmedia-interacties met je doelgroep in een blog. User generated content noemen we dat. Bijkomend voordeel: het versterkt de band met je klanten, wat hen extra loyaal maakt. 

5. Werk samen met bloggers en influencers via Hulc

De laatste contentmarketing lifehack die ik voor je heb: werk samen met bloggers, vloggers en influencers. Deze professionele publishers weten precies hoe ze hun doelgroep moeten aanspreken en overtuigen. En sommige van hen hebben een enorm bereik. Daar kan jij van profiteren.

Vraag influencers bijvoorbeeld om jouw producten te tonen in hun social posts. Stuur je producten op naar professionele bloggers in ruil voor een recensie. Of vraag publishers om een link naar jouw website of pagina te plaatsen in hun eigen content. 

Voor een succesvolle samenwerking is het belangrijk dat je met de juiste publishers in zee gaat. That’s where we come in. Wij hebben een database met meer dan 9.500 bloggers, vloggers en influencers die klaar staan om jouw contentmarketing een extra boost te geven. Weten hoe het werkt? Kijk op Hulc.nl.

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x