Contentkalender maken: Zo doe je dat!

contentkalender maken

Contentmarketing is de meest populaire marketingvorm van het moment. Regelmatig zien we bij Contany bedrijven die zonder strategie en structuur content produceren. Dat is een gemiste kans, want de resultaten zijn aantoonbaar minder wanneer een goed uitgewerkte contentkalender ontbreekt! Daarom laten wij je in deze blog zien hoe je een contentkalender maakt. En dat gaat een stukje verder dan alleen wanneer je social post doet!

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van de content die je wilt verspreiden. Ook staat in een contentkalender wie de content gaat creëren, waar het over gaat en via welk kanaal je de content gaat verspreiden. Een contentkalender is een uitwerking van een contentstrategie. In een contentstrategie onderzoek je de doelgroep en wat er bij hen speelt. Ook onderzoek je waar de doelgroep zich online bevindt. Uit dat onderzoek maak je een strategie en daaruit volgt een concreet plan wat betreft content. Dit plan wordt verwerkt in een contentkalender. Content produceren zonder een strategie is vele maten minder effectief dan content produceren met een strategie.

Waarom een contentkalender?

Het werken met een contentkalender is een manier om je content te structureren, en dat levert je de volgende voordelen op:

  • Een overzicht van de content die je gaat delen en dat stimuleert doelgerichte contentcreatie.
  • Geen last-minute stress, je weet wanneer je welke content gaat verspreiden. De mensen die gestructureerd werken kunnen ver van te voren al beginnen. De minder gestructureerde mensen onder ons zullen nog steeds last-minute stress ervaren(zoals ik met het schrijven van deze blog). Voordeel is dat er een deadline genoemd is en je daar dan minder snel vanaf wijkt wat continuïteit als bijkomend voordeel heeft.
  • Je communiceert regelmatig dus je bent ook continu aanwezig bij je doelgroep. En herhaling is goed! Een klant heeft meerdere touchpoints nodig om tot conversie over te gaan.
  • Efficiënt werken aan content marketing. Wie wil dat nou niet?

contentkalender in vijf stappen

Bepaal het doel

Bepaal het doel van de content die je gaat produceren. Wat wil je bereiken met de content? Het doel bepalen is belangrijk voor de schrijfstijl maar ook voor de Call To Actions die je gaat plaatsen. Verstandig is om bij elke stap in het proces van contentcreatie het doel mee te nemen in je keuzes. Mogelijke doelen van content zijn:

  • Merkbekendheid
  • Merk-engagement
  • Merkimago
  • Autoriteit opbouwen
  • Leads generen
  • Sales

De doelgroep

De doelgroep heb je al onderzocht in je contentstrategie en daardoor weet je wie de buyer persona en user persona is. Bepaal voor wie je de content gaat produceren. Dit is een belangrijke keuze voor de schrijfstijl en voor de keuzes die je gaat maken qua type content en de contentdistributie. Goede vraag om altijd aan jezelf te stellen is: ‘Waarom is deze content interessant voor de doelgroep?’ Heb je nog geen onderzoek gedaan naar je doelgroep? Onderzoek je doelgroep door de onderstaande vragen te beantwoorden.

Who?

  • Man/vrouw
  • Carrière
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Opleidingsniveau
  • (Online) gedrag

Job

  • Welke functietitels hebben ze?
  • Wat zijn hun verantwoordelijkheden?
  • Aan wie moeten ze rapporteren?
  • Wat is hun carrière-achtergrond en carrièrepad?

Goals

  • Wat zijn hun individuele en teamdoelen?
  • Hoe meten ze de resultaten?
  • Welke problemen proberen zij op te lossen elke dag?
  • Wat worden eventuele uitdagingen in de toekomst?

Resources

  • Welke blogs en online magazines leest hij/zij?
  • Welke conferenties en events bezoekt hij/zij?
  • Waar bevindt hij/zij zich online om up-to-date te blijven?

Customer journey

Hoe beter je content aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep, hoe effectiever. Eerder in deze blog hebben we al de doelgroep gedefinieerd. Bepaal nu voor welke fase van de customer journey je de content gaat produceren. Er zijn veel modellen van de customer journey. Om content te produceren kijken wij altijd naar het 3 fasen-model:

3fasenmodel

Type content

Nadat je het doel en je doelgroep hebt bepaald komen we bij het creatieve deel van Contentmarketing: wat voor type content gaan we maken? We bespreken de meest gebruikte vormen van content.

Blogs

Veel bedrijven hebben vandaag de dag een blog. De blog is een plek op je website waar je artikelen plaatst. Een blog is een goede manier om organische bezoekers via Google op je website te krijgen. Mensen hebben een probleem of vraag en zoeken in Google naar de oplossing. Doe hiervoor zoekwoordenonderzoek om te weten weten keywords je moet gebruiken. Deze keywords laat je terugkomen in de titel, de tekst en de meta data. Naast dat een blog een goede manier is om organische bezoekers op je website te krijgen, is een blog ook waardevolle content om te vermelden in nieuwsbrief en te delen op social media zoals Facebook en LinkedIn.

Een goede tool voor zoekwoorden onderzoek is Ubersuggest.

Whitepaper

Een whitepaper is een document met diepgaande informatie over een bepaald onderwerp dat relevant voor jouw doelgroep is. Whitepapers worden vooral ingezet om autoriteit uit te stralen of om leads te generen. De whitepaper wordt dan in het geval van het laatste doel aangeboden in ruil voor contactgegevens van de aanvrager. Doorgaans levert een whitepaper geen hot lead op. Wij adviseren altijd de leads eerst nog verder op te warmen door een aantal contactmomenten toe te voegen, ook wel touch points genoemd.

E-book

Een E-book is vaak algemenere informatie, waar een whitepaper diepergaande informatie over een bepaald thema bevat.

Cases

Cases zijn een goede manier om uit te leggen hoe je een klant hebt geholpen zonder pure zelfpromotie. Een case is een vorm van content die je meestal maakt door middel van een interview met de klant. Een case is het krachtigst als deze objectief overkomt. Een bezoeker neem je in het verhaal van een klant en zo enthousiasmeren voor je product of dienst. Het doel van de cases is het ‘dit-wil-ik-ook-gevoel’ bij de bezoeker te creëren.

Laat je cases door een contentmarketing bureau uitvoeren voor kwalitatieve en objectieve cases!

Infographics

Een infographic is een van de soorten content die tekst een beeld samenbrengen. Een infographic visualiseert een bepaald onderwerp met behulp van tekst, beeld, grafieken en cijfers.

Met Canva kun je gratis infographics maken en ook kun je er gratis templates downloaden!

Quizzes en calculators

Met een Quiz stel je vragen aan de lezers waardoor je deze kunt categoriseren. In plaats van lange artikelen kun je de lezer meteen aangeven wat hem het best kan helpen. Een calculator is een handige tool om aan de hand van enkele keuzes een prijsopgave te doen. Een quiz of calculator op je website helpt de bezoeker snel en gemakkelijk aan de informatie. Een duidelijke Call to Action is belangrijk voor de conversie.

Zelf een quiz of calculator maken voor je website? Met Outgrow maak je zelf gemakkelijk een quiz of calculator die je vervolgens op je website kunt plaatsen!

Podcast

Een podcast is audiocontent dat je kunt luisteren op het moment dat het jou uitkomt. Door middel van een podcast kun je de doelgroep bereiken door onderwerpen die bij je doelgroep spelen te behandelen in een reeks van podcasts. Voor het maken van een podcast heb je relatief weinig middelen nodig. Een goede microfoon en opnamesoftware zijn noodzakelijk. Daarnaast heb je podcast Software nodig.

Webinars

Een webinar is een lezing of presentatie die plaatsvindt via het internet. De presentatie wordt online gedeeld en meestal is de spreker op een video te zien. Het voordeel van een webinar is dat het vanaf elke locatie toegankelijk is. Het doel van een webinar is de aanwezigen te informeren over een bepaald onderwerp gerelateerd aan jouw dienst. Het is niet gebruikelijk om jezelf hierin te verkopen.

Video

Videomarketing blijft alsmaar populairder worden. Dat is ook niet zo gek als je kijkt naar de cijfers:

  • 74% van de online traffic is video-content
  • 55% van de mensen bekijkt elke dag video’s

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/28-redenen-video-marketing-2018 Naast deze cijfers zijn er nog veel meer argumenten voor videomarketing. Zo is video persoonlijk, komt je merkbeleving beter over en wordt een video beter onthouden dan tekst. Met een video kun je veel kanten op. Wij noemen enkele veelvoorkomende soorten:

  • Branded video Content waarbij je merk op een subtiele manier naar voren komt.
  • How-to-video Een visuele handleiding van een nieuw product of nieuwe tool.
  • Bedrijfsvideo Een video over je bedrijf. Je laat hiermee zien wat jouw bedrijf doet en waarom je daarin uniek bent.
  • Testimonials Met een video kun je een tevreden klanten laten zien. Met de video laat je zien welk probleem je voor een klant hebt opgelost en hoe je dit hebt gedaan. De klant kan vervolgens nog een stukje vertellen over de samenwerking en het resultaat.
  • Vlog Bij vloggen denk je al snel aan jongeren die op Instagram video’s opnemen. Vloggen kan echter ook interessant zijn voor bedrijven. Zo kun je werknemers laten vloggen om te laten zien wat er achter de organisatie schuilgaat of kun je als gezicht van de organisatie vloggen met als doel branding voor je organisatie.

Contentdistributie

Als je content produceert wil je dat deze zoveel mogelijk wordt gezien door de doelgroep. Je content distribueren kan op veel verschillende manieren. Grofweg kunnen we zeggen dat je je content via 3 soorten media kunt wegzetten:

Owned media
De naam zegt het eigenlijk al. Owned media zijn de kanalen die je als merk op bedrijf zelf beheert. Denk hierbij aan de blog op je website, je facebook pagina en de nieuwsbrief.

Paid Media
Ook wel bekend als advertising. Er zijn veel mogelijkheden om te adverteren zoals Online banners, Google Adwords, Google Shopping, Facebook advertising, Linkedin Ads en alle andere social media kanalen die adverteren aanbieden.

Earned Media
Earned media is media aandacht die je verdiend met je content. Bijna elk bedrijf dat content produceert streeft ernaar: je content wordt gedeeld via pers, sharing, reacties of word of mouth. Earned Media is ook wel PR; het verkrijgen van gratis publiciteit door nieuwswaardige artikelen te maken. Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden. Tips voor een goede contentdistributie strategie:

  • Neem owned media als basis, versterk dit met paid en werk naar earned media. Een goede contentdistributie strategie is een combinatie van verschillende soorten media.
  • Kies je kanalen strategisch Waar zit je doelgroep en wat verwachten ze daar qua content?
  • Houd rekening met de customer journey Voor welke fase van de customer journey produceer je de content? Is de klant oriënterend en op zoek naar een oplossing of weet de klant al wat hij nodig heeft maar is hij op zoek naar informatie. Houd hier ook rekening mee met het kiezen van de contentdistributie. Zo zit bijvoorbeeld Pinterest voornamelijk in de eerste funnel van de customer journey: inspiratie en bewustwording en kun je met Facebook Advertising heel duidelijk de groep aanspreken in de tweede funnel: consideration.
  • Zorg dat de content shareable is Zorg ervoor dat mensen die enthousiast zijn over je content het makkelijk met anderen kunnen delen. Zorg er dus voor dat de share buttons voor bijvoorbeeld Whatsapp, Facebook Messenger, Email, Slack etc goed zichtbaar zijn. Welke button je kiest is weer geheel afhankelijk van je doelgroep. Is het B2B kies dan voor kanalen die zakelijk gebruikt worden zoals Slack en Email.

Maak een overzicht

Nu je hebt bepaald wat voor content, op welk moment en voor wie je gaat produceren zet je de input in een overzicht voor intern gebruik. Een veelgebruikt programma hiervoor is Excel. Wij adviseren hierin in ieder geval de volgende kolommen op te nemen:

  • Datum
  • Thema
  • Onderwerp
  • Doelgroep
  • Fase Customer Journey
  • Doel
  • Type content
  • Kanaal

Liever een kant-en-klaar template voor een contentkalender ontvangen?

Tips

  • Update oude content Maak in je contentkalender ook ruimte voor het updaten van oude content. Zie je van oude artikelen je bezoekers teruglopen? Update de content en breidt het artikel uit. Google waardeert het als je je content regelmatig update. Dit zul je dan ook terugzien in de ranking.
  • Houd de bezoekers in de gaten met een UTM-code Door een UTM code toe te voegen aan bijvoorbeeld de link naar je blog kun je in Google Analytics zien via welke kanalen de bezoekers zijn binnengekomen. Stel je hebt een blog geschreven en de link naar je blog gedeeld in je nieuwsbrief, op Facebook en op Linkedin dan kan je herleiden vanaf welk kanaal de meeste bezoekers naar je blog zijn gekomen. Dit is waardevolle informatie voor je contentstrategie!

Conclusie

Contentmarketing is effectief als je een structurele stroom hebt van content met een achterliggende strategie. Er zijn veel mogelijkheden, waar ga je op inzetten? Wat levert het meeste rendement op? Heb je nog geen contentstrategie of wil je een gestructureerde zender worden? Neem dan contact met ons op!