Laat content viraal gaan met deze 4 ingrediënten

Wil jij jouw content viraal laten gaan? Dan zijn er vier ingrediënten die niet mogen ontbreken aan jouw content: timing, emotie, humor en strategie. In deze blog vertel ik wat die ingrediënten inhouden en hoe je ze goed inzet voor virale content. 

Als jouw content viraal gaat, kan je zomaar duizenden, honderdduizenden, miljoenen mensen bereiken. Dat wil iedereen natuurlijk. En precies daarom is het zo moeilijk om viraal te gaan: de concurrentie is moordend. Bovendien heb je een flinke dosis geluk nodig om viral te gaan. Jouw content moet maar net op het juiste moment bij de juiste mensen terecht komen en de juiste snaar raken om een mega-publiek te bereiken.

Maar geluk maak je ook een beetje zelf. 

4 ingrediënten voor virale content

Als jij viral wilt gaan, moet je zorgen dat mensen jouw content delen. Als genoeg mensen dat doen – en hun volgers delen de content weer met hun volgers – kan er een sneeuwbaleffect ontstaan waardoor het bereik van je content in korte tijd exponentieel toeneemt. 

De vraag is dus: hoe zorg je ervoor dat mensen jouw content delen? Daar kan je op sturen door de volgende vier ingrediënten te gebruiken in het maken en verspreiden van je content: timing, emotie, humor en strategie. 

1. Timing 

Viraal gaan gebeurt meestal op social media of in de actualiteitenrubrieken in de massamedia, zoals talkshows. Sterker nog: vaak vindt er een wisselwerking plaats tussen deze twee soorten kanalen. Tv-momenten gaan viral op social media en social media posts die viral gaan worden besproken op tv – waardoor ze nog harder viral gaan. Dit zijn dus de soorten kanalen waar jij je op wilt richten als je viraal wilt gaan. En beide soorten kanalen zijn sterk gericht op de actualiteit. Virale content is daarom vaak actuele content. 

Inspelen op de actualiteit is dus één van ingrediënten voor virale content. Maar hoe doe je dat? Soms kun je de actualiteit voorspellen. Denk aan feestdagen of sportevenementen. Dat zijn typisch momenten waarop veel virale content wordt gemaakt. Een goed voorbeeld is de Oud en Nieuw reclame van de Staatsloterij uit 2018. Met het lelijke hondje Frekkel, weet je nog? De knusheid die bij december past, de herkenbare spanning van de Oudejaarstrekking, daar speelt de Staatsloterij op het perfecte moment perfect op in. 

Maar veel vaker kun je de actualiteit niet voorspellen. En dan moet je dus het lef hebben om alles op pauze te zetten en snel content te maken die inhaakt op de actualiteit. Hema is hier dankzij reclamemaker Martijn Konings de laatste jaren zo een beetje kampioen in geworden. 

Mijn favoriete inhaker is nog steeds de reclame voor een elastomap om documenten in op te bergen. Die plaatsten ze op de dag dat de foto met het “Pieter Omtzigt, functie elders”-document de wereld in kwam. Met de slimme tekst: “ook verkrijgbaar in onze filialen in Den Haag, Superhandig als je niet wil dat anderen meelezen”. Dat moest natuurlijk wel viraal gaan. 

Dus: wil jij viraal gaan? Denk dan vooruit aan de momenten waarop jij op de actualiteit kan inhaken, maar blijf ook flexibel en sta klaar om snel in te spelen op het nieuws. Want als jij aan kunt haken op een onderwerp waar veel mensen al over praten, is de kans groter dat veel mensen jouw bijdrage aan de discussie zullen delen.  

2. Emotie 

Het tweede ingrediënt van virale content is emotie. Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens. Hoe rationeel en bedachtzaam we ook denken te zijn, veel keuzes maken we in een split-second op basis van onze emotie of onderbuikgevoel. Zeker als het om kleine, korte-termijn acties gaat, zoals een bericht liken of delen. 

Als je viraal wilt gaan, is er dan ook weinig ruimte voor onderbouwing, nuancering of achtergrondinformatie. Je moet mensen direct bij de lurven grijpen met emotionele content. Dan willen ze het delen. Net zoals wanneer je ‘in het echte leven’ heel goed of slecht nieuws krijgt, dan wil je het met iemand delen. Want gedeelde smart is halve smart en gedeelde vreugde is extra vreugde!

De reclame van de Staatsloterij is ook hier weer een goed voorbeeld van. Maar er is nog veel meer virale content dat inspeelt op de emoties van mensen. Denk maar aan het meisje dat ‘Let it go’ zong in een Oekraïense schuilkelder. De ontroerende kerstreclame van de Duitse supermarkt EDEKA. Of een ouderwetse viral, zoals de ‘Napalm Girl’ foto. Ontroering, verdriet, nostalgie, vreugde, liefde, woede en verontwaardiging zorgen ervoor dat mensen op die deelknop klikken. 

Om viral te gaan is het dus belangrijk om op de emotie van mensen in te spelen. Denk dus goed na: wat heb jij te vertellen met je content? En welke emoties roept dit op? Richt je daarop en je vergroot de kans dat jouw content de massa’s bereikt.

3. Humor

Wil of kan jij niet inzetten op emotie met je content? Dan kan je ook all-in gaan op de humor. Ook humor is namelijk een belangrijk ingrediënt voor virale content. Dat heeft dezelfde reden als waarom emotie zo goed werkt: als mensen iets grappig vinden, willen ze het met anderen mensen delen. Want samen lachen is leuker dan alleen.

Er zijn zat voorbeelden te vinden van grappige virale content. De virale content uit de prehistorie van het online tijdperk was bijna alleen maar gebaseerd op humor. Ken je ‘Charlie bit my finger’ nog? Of die niezende baby panda? En tegenwoordig is de grappige viral post tot een ware marketingkunst verheven door bedrijven als Bol.com, Coolblue, Burger King en de NS. 

Doe je het goed? Dan kan grappige content zelfs een meme worden. Dat betekent dat mensen jouw content gaan kopiëren, parodiëren, remixen en bewerken. Dan bereik je zomaar een miljoenenpubliek, hoewel het maar de vraag is hoeveel van jouw boodschap dan overblijft. 

Humor is dus een ingrediënt voor virale content. Maar pas op: humor is een van de lastigste dingen om onder de knie te krijgen. Vooral omdat lang niet iedereen hetzelfde grappig vindt. De een houdt van flauwe woordgrapjes, de ander van grove humor en de volgende van cynische grappen. Je moet je doelgroep dus wel heel goed kennen en weten wat ze grappig vinden. Want als je de plank misslaat, kan dat heel slecht zijn voor je imago. 

4. Strategie (‘trading up the chain’)

Viral gaan betekent dat veel mensen jouw content delen. Maar de ene deelactie is meer waard dan de andere. Als je buurvrouw je content deelt, is de kans dat het viral gaat een stuk kleiner dan wanneer Elon Musk je content deelt. Je wilt dus niet alleen dat zoveel mogelijk mensen je content delen. Je wilt ook dat de juiste mensen het delen. 

En hier wordt het viral gaan een beetje strategisch. De kans dat jouw content direct op tv wordt besproken is klein. Je zal dus klein moeten beginnen en je bereik vanaf daar uitbouwen. Tag bijvoorbeeld het account van een micro-influencer als je je content op social media deelt. Laat je content plaatsen of bespreken op een kleine blog. Of vraag een aantal vrienden om je content te delen. 

Als je content wat tractie krijgt, kan je proberen het naar de iets grotere accounts te brengen. Als zij zien dat jouw content al 50 keer gedeeld is, is de kans groter dat zij er ook mee aan de haal gaan. Daarna kan je proberen uit te breiden naar andere kanalen. Zoek bijvoorbeeld contact met een lokale journalist. Als hij er vervolgens een artikel over schrijft voor de lokale krant, kan je daar weer mee naar het nationale nieuws. En als je content eenmaal door Eva Jinek besproken wordt, kan je ermee naar de internationale media. 

Het is de truc om de waarde van jouw content beetje bij beetje te vergroten om zo hogerop te komen. ‘Trading up the chain’, heet deze strategie, die populair is gemaakt door PR-guru Ryan Holiday. Natuurlijk moet je nog steeds geluk hebben om een miljoenenpubliek te bereiken, maar door strategisch te werk te gaan in de distributie en promotie van je content kan je het geluk wel een zetje in de juiste richting geven. 

Content viraal laten gaan met influencers via Hulc

Sommige mensen hebben een heel goed gevoel voor welke content viral kan gaan. Zij zijn daar zo goed in, dat ze een groot publiek hebben vergaard met hun content. Ik heb het natuurlijk over influencers. Het goede nieuws? Jij kan van die kennis en kunde gebruik maken door met influencers samen te werken.

In de database van Hulc vind je meer dan 9500 influencers, bloggers en vloggers die jou dolgraag helpen met viraal gaan. Weten hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl

 

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x