Content marketeers opgelet: dit zijn de content trends in 2024!

In 2023 is een hoop gebeurd. De opkomst van AI heeft de ontwikkelingen binnen online marketing en technologie in een stroomversnelling gesleurd. Er zijn veel meer mogelijkheden dan ooit om content te maken – ChatGPT, tools om foto’s mee te genereren zoals Dall-E en nog veel meer. 

Vind je het lastig om dit allemaal bij te houden? Dan ben je niet de enige. Bij Hulc doen we ons best om op de hoogte te blijven van de nieuwste content marketing trends. In dit artikel bespreken we onze voorspellingen voor 2024, gebaseerd op de inzichten van experts in het vakgebied.

Een veranderde visie op kunstmatige intelligentie (AI)

Tja. Je leest er al genoeg over natuurlijk. Maar toch kunnen we er niet omheen in een artikel over trends in 2024: kunstmatige intelligentie. AI kwam vorig jaar in een stroomversnelling toen ChatGPT gratis voor iedereen gelanceerd werd. Ook diensten als Dall-E maakten veel indruk – je typt een korte beschrijving van een foto die je wil zien, en de kunstmatige kunstenaar genereert die foto voor je.

Deze tools waren gaaf om te gebruiken, maar in eerste instantie nog niet goed genoeg om direct in te zetten om content mee te maken. De gegenereerde foto’s waren doorgaans nog niet bruikbaar voor professionele doeleinden (we kennen allemaal de iets te enthousiast ogende kantoormedewerker met zeven vingers). En die blogs van ChatGPT? Die lezen net iets te robotisch.

AI als assistent in plaats van content creator

Waar AI wel goed in is? Razendsnel verzinnen van tientallen ideeën die je vervolgens zelf uit kan werken. De structuur opstellen voor een blog, die je vervolgens zelf kan schrijven. Razendsnel feiten benoemen in bulletpoints. Een ongewild element in een foto verwijderen. Ga zo maar door.

Voor 2024 is dan ook de verwachting dat AI niet wordt ingezet als vervanger van content creators, zoals designers, fotografen of tekstschrijvers – maar eerder als ‘copiloot’ voor deze specialisten. 

Zo worden de nieuwe AI-features van Photoshop niet gebruikt om hele foto’s te genereren, maar om elementen toe te voegen of juist verwijderen uit een foto. En voor laten we zeggen LinkedIn content creators kun je met Notion inmiddels tientallen ideeën verzinnen en een outline hiervoor uitwerken. Maar ook het analyseren van eerder geschreven content, en het verzinnen van gerelateerde content met een evengrote kans op slagen, is een voorbeeld van hoe je AI in 2024 effectief kunt inzetten – zonder in te leveren op de outputkwaliteit.

Short-form video content is nog steeds king

Iedere social media marketeer weet inmiddels dat je niet zonder short-form video kunt. Dit zijn de verticale video’s van maximaal een paar minuten die hun oorsprong kennen op TikTok. Inmiddels is er bijna geen één platform meer waar deze video’s niet op te zien zijn. Geen wonder: het vereist geen grote tijdsinvestering om deze video’s te kijken, waardoor je er enorm makkelijk mee kan scoren.

Opvallend aan deze content is dat het veelal opgenomen én in elkaar gezet wordt op je smartphone. Dit biedt veel kansen als je op een laag budget werkt – je hebt, in tegenstelling tot een reclamevideo op YouTube, geen gigantische lampen of dure editing-software nodig. Met een gezonde dosis creativiteit kun je al miljoenen views bij elkaar verzamelen. 

UGC en influencers

Aansluitend op deze short-form video’s gaan user-generated content (UGC) en influencers een steeds grotere rol spelen in 2024. Instagram en TikTok bestaan voor een groot deel uit gesponsorde content. Voornamelijk zijn dit video’s waarin een influencer een product of dienst aanbeveelt aan hun publiek. 

Het hoeft niet altijd een directe aanbeveling te zijn. Soms zijn reviews of showcase-video’s even effectief. Veel kledingwinkels geven al flinke kortingen als je een foto of video van hun producten deelt op social media, bijvoorbeeld. Voor dienstverleners kunnen testimonials van bekende figuren erg belangrijk zijn – als een BN’er zegt dat HelloFresh de prijs waard is, zal dat wel zo zijn! 

Nieuwe manieren om te zoeken vereist diversificatie van SEO

Vroeger gebruikten we de krant of aanbevelingen van kennissen als we naar een leuk sushirestaurant wilden. Met de opkomst van het internet gingen we massaal Googelen naar het beste restaurant in onze buurt. Maar wist je dat, volgens een studie van Google zelf in 2022, tot 40% van de jongeren dit tegenwoordig via social media doet?

Ook is de verwachting dat Google dit jaar Bard, hun alternatief voor ChatGPT, zal implementeren met Google Assistant. Steeds meer mensen zullen dit gaan gebruiken om met hun stem een zoekopdracht in te zetten. Daarnaast werkt ChatGPT 4 weer met Bing, die net een ander algoritme heeft.

Om in te spelen op deze veranderingen in hoe mensen jouw bedrijf opzoeken, is een verandering van je SEO-strategie nodig. Voorheen was alleen Google een relevante zoekmachine. Maar nu moet je ook zorgen dat je op social media vindbaar én zichtbaar bent. En Bing – niet gedacht dat we dit ooit zouden schrijven – wordt misschien ook wel het overwegen waard…

Meer technologie betekent meer kansen

Globaal gezien zullen de nieuwe technologieën vooral meer mogelijk maken dan ooit tevoren. Voorheen had je voor een marketingvideo duizenden euro’s aan materiaal nodig en deed je net zo lang over de ideation-fase als over de uitvoering van content ideeën. Dit wordt allemaal toegankelijker in 2024, en dat kan voor het MKB alleen maar goed uitpakken. Als je maar up-to-date blijft van alle ontwikkelingen. 

Foto door Karolina Grabowska

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x