Content maken met AI: 9 onmisbare skills voor contentmarketeers

Ontwerp zonder titel 2022 11 01T095302.596

Als contentmarketeer kan je niet meer om Artificial Intelligence heen. AI kan in theorie al veel van jouw taken overnemen. Maar dat betekent niet dat jij overbodig wordt. Sterker nog: hoe meer we aan computers uitbesteden, hoe belangrijker sommige menselijke taken worden. Deze 9 skills zijn straks onmisbaar voor elke contentmarketeer.

Maar eerst: wat is AI eigenlijk? Op het meest fundamentele niveau is AI de verzamelnaam voor alle digitale technologie die cognitieve taken van mensen nabootst op basis van patronen in big data. Denk aan het vertalen van teksten, het maken van kunst, of het begrijpen van gesproken tekst. Toepassingen zoals Google Translate, DALL-E 2 en Siri maken gebruik van AI om precies deze taken goed uit te voeren. 

De afgelopen jaren hebben we gezien dat ook veel taken van een contentmarketeer overgenomen kunnen worden door AI. Er is genoeg reden om bang te zijn voor AI. Maar menselijke marketeers zijn voorlopig nog wel nodig om de productie van AI content in goede banen te leiden. Welke skills heb je daar als contentmarketeer voor nodig? Dat vertel ik in deze blog. 

AI begrijpen als contentmarketeer 

1. Weten wat AI kan – en wat het niet kan 

AI heeft de afgelopen jaren voor veel commotie gezorgd. Er is veel hype, maar er zijn ook veel zorgen. Artificial intelligence kan helpen tijdens een writers block. Maar het kan ook racistische teksten ophoesten. Zoals bij elke nieuwe technologie zijn zowel de hype als de zorgen slechts deels terecht. 

Een belangrijke skill de komende jaren wordt realistisch naar AI kunnen kijken. Goede content maken met AI lukt niet als je blijft denken in sprookjes en doemverhalen. Pas wanneer jij met beide benen op de grond staat kan je nuchter beoordelen wat een specifieke AI-tool wel en niet kan doen. Waarin het wel en niet goed in is. Met die kennis kan je die tools pas écht effectief inzetten voor het maken van gave content. 

2. Data verzamelen, interpreteren en analyseren

Kunstmatige intelligentie is heel goed in het herkennen van patronen in enorme bakken data. Ze kunnen miljoenen websites analyseren en daar dingen van leren. Bijvoorbeeld welke teksten het beste gelezen worden. Of welke kleur knop voor de meeste conversie zorgt. 

Als jij wil weten hoe AI werkt, moet je dus weten hoe data werkt. Snappen waar specifieke AI-tools hun data vandaan halen, hoe zij naar die data kijken, en hoe zij op basis van data tot een bepaalde conclusie komen, helpt je met het effectief gebruiken van die tools. Je kunt dan bijvoorbeeld de beste tool voor een specifieke taak kiezen. Betere prompts schrijven (skill 5). Of verklaren waarom een AI discriminerende teksten schrijft (skill 6). 

Van strategie tot prompt

3. Strategie en positionering bepalen 

Een contentmarketeer doet meer dan alleen maar tekstjes schrijven. Je doet ook marktonderzoek om een sterke positionering te bepalen. Of doelgroeponderzoek om specifieke vragen en behoeften te identificeren waar je met content strategisch op in kunt spelen. 

Als dat nu nog niet je specialiteit is, is dit hét moment om je daar verder in te ontwikkelen. Want een blogje schrijven: dat kan die AI straks sneller, goedkoper en misschien zelf beter dan jij.

4. Een boodschap vertalen naar contentideeën 

Hetzelfde geldt voor het vertalen van een marketingboodschap (die vaak voortkomt uit strategie en positionering) naar ideeën voor sterke content. Daarvoor heb je veel verschillende kennis en vaardigheden voor nodig. 

Je moet weten wat wel en niet aanslaat bij je doelgroep. Je moet weten wat voor content perfect aansluit bij de identiteit van een organisatie. En je moet weten welke content het beste aansluit bij de maatschappelijke tendens. 

Daar is ook een stukje intuïtie en fingerspitzengefühl voor nodig. En dat heeft een computer niet. Die heeft geen eens fingerspitzen om gefühl in te hebben. 

5. Goede prompts schrijven

Als je eenmaal weet wat voor content je wil maken met AI, moet je nog een belangrijke vertaalslag maken. Het idee in jouw hoofd moet je zo kunnen formuleren dat een AI precies weet wat je bedoelt. Daarvoor moet je goede prompts (opdrachten) kunnen schrijven. 

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Elke tool werkt namelijk weer net even anders. Skills 1 en 2 zijn hier dus belangrijk. Je moet weten hoe een tool werkt en wat ‘ie wel en niet kan doen. En je moet meters maken. Hoe vaker je met een tool werkt, hoe beter je wordt in het geven van prompts die het gewenste resultaat opleveren. 

Eindredactie

6. Taal en tone of voice checken 

Het contentcreatieproces wordt je grotendeels uit handen genomen door AI. Maar als je op ‘enter’ hebt geklikt in je AI-tool ben je nog niet klaar. Net zoals bij ‘menselijke’ content moet het nog gecheckt worden. Bijvoorbeeld op gekke taal-, opbouw- of stijlfouten. En op tone of voice. Een AI kan een krakende tekst schrijven, maar schrijft ‘ie ook een tekst die jouw doelgroep aanspreekt? Daar kan de scherpe blik van een menselijke eindredacteur bij helpen. 

7. Humor en creativiteit toevoegen 

Nog zoiets waar AI (nog) niet zo goed in is: grappige en creatieve content. Veel mensen zijn hier ook niet goed in, om eerlijk te zijn. Maar soms mag er wel een grapje in een tekst staan. Een almachtige alliteratie om de aandacht aan te wenden. Of een onverwachte wending. Een cursus creatief schrijven kan dus een mooie aanvulling op je CV zijn in de toekomst. 

8. Ethische keuzes maken

Als je weet hoe AI-tools werken (skill 1 en 2), weet je dat ze content maken op basis van patronen in bestaande content. Maar veel content – zeker oude content – bevat racistische, homofobe, seksistische, transfobe of anderszins discriminerende content. De prompt ‘CEO’ levert in DALL-E bijvoorbeeld bijna alleen maar beelden van witte oude mannen in pak op. Dat soort schadelijke stereotypes wil je natuurlijk niet in je nieuwe content hebben. Daarom is een ethische check een must bij AI-content. 

Als contentmarketeer kun je straks waarde toevoegen met je fijn afgestelde maatschappelijke, sociale, bestuurlijke, organisatorische en politieke voelsprieten. Leer dit soort ethische keuzes te maken én te onderbouwen. Dat is namelijk iets wat AI niet kan. Een tool maakt een keuze zonder uit te (kunnen) leggen waarom die keuze gemaakt is. Ook als die keuze fout is. Mensen maken ook fouten, maar kunnen die fouten tenminste verklaren. 

Geavanceerde skills

9. Coderen

Dit is de skill waar de meeste contentmarketeers bang voor zijn. Daarom heb ik ‘m als geavanceerde skill tot het laatst bewaard. Toch is het een belangrijke skill. Door te leren coderen, leer je namelijk ook hoe AI werken, hoe ze patronen in data herkennen, en hoe ze die patronen omzetten in content. 

Je hoeft niet je eigen AI-tool te kunnen schrijven, maar met wat basiskennis van Python, R en SQL kom je als moderne contentmarketeer al heel ver!

Samenwerken met influencers en bloggers via Hulc

Als contentmarketeer hoef je niet al je content zelf (of met hulp van AI) te maken. Je kunt ook samenwerken met influencers en bloggers. Zij kunnen bijvoorbeeld content voor op jouw kanalen maken. Of backlinks naar jouw content delen in hun eigen content. Zo bereik je hun trouwe publiek zonder zelf veel tijd en moeite in unieke content te steken.

In de database van Hulc vind je meer dan 9.500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers. Zij kunnen jou helpen aan extra naamsbekendheid, websitebezoekers en conversie. Weten hoe het werkt? Kijk op Hulc.nl voor meer informatie. 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x