Blogger van de Maand: juli 2022 – Veertigplusmus.nl
Een nieuwe maand, dus ook weer een nieuwe Blogger van de Maand! Wij stellen graag Muriel van Veertigplusmus.nl aan je voor!
Hoe ben je op het idee gekomen om een blog te beginnen?
In 2017 ben ik begonnen met mijn eerste blog Blij Lactosevrij. In die tijd ontdekte ik mijn lactose intolerantie en ik ben daar veel artikelen over gaan schrijven. Ik wilde anderen graag informeren en inspireren hoe je ondanks een lactose intolerantie toch een fijn leven kunt hebben. Super leuk om te doen, maar ik liep er tegenaan dat het echt een niche blog is. Na 2 jaar als hobby-blogger had ik genoeg over het onderwerp geschreven en in 2019 wilde ik het gróótser aanpakken: starten met mijn tweede blog Veertigplus mus en fulltime blogger worden!
Met Veertigplus mus schrijf ik over een heel breed scala aan onderwerpen die dicht bij mij staan, omdat ik zelf ook al de 40 gepasseerd ben. Mijn blog is dan ook voor de 40 tot en met 65+ vrouw en staat boordevol blogartikelen over bijvoorbeeld: afvallen, vrouwenkwaaltjes, beauty, lifestyle, persoonlijke groei, duurzaam leven, huis- en tuintips, moestuinieren en gezonde recepten.
Met Veertigplus mus had ik meteen voor mijzelf heldere doelen gesteld, namelijk: binnen 3 jaar mijn fulltime job ervan maken, minimaal 25.000 unieke webbezoekers per maand aantrekken, 10.000 volgers op Facebook, 9.000 volgers op Instagram en minimaal 1 miljoen weergaven op Pinterest. En dat is gelukt! Dus, ik ben zo trots als een pauw.
Hoe ziet een doordeweekse dag in jouw leven eruit?
Heel vrij richt ik mijn dagen in en geen dag is daardoor hetzelfde. Ik heb in mijn eerdere banen in loondienst gemerkt dat ik totaal geen type ben om voor een baas te werken. Ik wil eigen baas zijn en zelf mijn tijd indelen, zelf bepalen wat mijn werkzaamheden zijn en overal kunnen werken waar ik zou willen.
Dus, iedere dag en daarmee ook iedere doordeweekse dag is anders. Ik sta op wanneer ik wil, check dan mijn mailtjes en mijn Social Media accounts (vaak onder het genot van een heerlijke zelfgemaakte lactosevrije latte macchiato). Daarna ga ik de diverse samenwerkingsplatformen langs, zoals Hulc, om te kijken of ik kan pitchen op blogopdrachten of Social Media opdrachten. Ik kijk in mijn agenda wat ik in de planning heb staan aan (betaalde) opdrachten of barterdeals en ga ermee aan de slag. Lukt het die dag niet of wil ik die dag iets anders doen, dan geef ik mijzelf die vrijheid.
Máár, daarbij verlies ik één ding niet uit het oog: als perfectionist en als iemand met faalangst zorg ik er wel altijd voor dat ik mij als blogger aan de afspraken houd en dat ik kwaliteit lever. Heb ik bijvoorbeeld met een opdrachtgever afgesproken dat ik op een bepaalde datum een blogartikel aanlever, dan kan de opdrachtgever daar van op aan en lever ik het zelfs vaak al eerder aan. Want, ontevreden opdrachtgevers dat is wat ik als blogger echt niet wil.
Wat vind jij het leukste aan bloggen?
De verschillende petten die je op een dag op hebt. Zoals, schrijfster, content creator, fotograaf, videomaker, salesvrouw, marketingvrouw, inspirator, eigen baas zijn, administratief medewerkster en motivator. En ook het inspireren van al die leuke 40+ vrouwen die mijn artikelen lezen en mijn socials volgen. Dat geeft een kick!
Hoe houd je je content boeiend voor je lezers?
Ik kom eigenlijk altijd wel weer aan boeiende content door onderwerpen te zoeken die mijzelf als 40+ vrouw ook interesseren. Natuurlijk heb ik ook wel eens een dag of een week dat teksten minder makkelijk uit mijn pen rollen, maar dat gebeurt gelukkig niet vaak. En wat ik ook leuk vind is dat ik soms over onderwerpen schrijf waar ik nooit aan had gedacht, maar waar opdrachtgevers mij over benaderen of waar ik zelf op pitch. Daarnaast houd ik ook de seizoenen in de gaten en welke onderwerpen daar goed bij passen. Tenslotte volg ik ook de actualiteit en collega-bloggers om inspiratie op te doen over interessante onderwerpen.
Welke tips zou jij een beginnende blogger geven?
Weet wat je als blogger wilt. Schrijf dat voor jezelf als beginnende blogger al op en stel het telkens bij. Natuurlijk is dat soms moeilijk om te bepalen, maar een paar doelen opschrijven voor jezelf is wel handig, vind ik. Wie is bijvoorbeeld jouw ideale webbezoeker of Social Media volger? Over welke onderwerpen ga je schrijven? Is het puur voor de hobby of wil je parttime of fulltime gaan bloggen? Wat wil je bijvoorbeeld binnen 3 jaar met je blog bereiken? Wat zou je met je blog willen verdienen per maand? Hoeveel tijd kun je en wil je per week ervoor vrijmaken? Welke Social Media kanalen ga je inzetten en heb je daar tijd en inspiratie voor? Door over deze vragen na te denken voorkom je frustratie en teleurstellingen en houd je er plezier in.
Wat vind jij belangrijk als je een samenwerking aangaat?
Dat de communicatie over en weer goed is en je elkaar op de hoogte houdt van het verloop van de pitch of de samenwerking. Veel samenwerkingen komen tot stand via het online kanaal, waarbij je elkaar in real life niet eens ziet. Dan is het sturen van een e-mail of het hebben van online contact binnen een platform vaak het enige communicatiemiddel dat je hebt.
Het komt helaas weleens voor dat je pitcht – of zelfs dat je al een samenwerking bent aangegaan – en je ineens van de opdrachtgever niks meer hoort. Daar heb ik moeite mee, omdat ik zelf wel intensief contact houd met de ander en ik de ander graag op de hoogte houd van mijn vorderingen. Natuurlijk heb ik er begrip voor als er iets is tussengekomen, maar communiceer erover. Dat maakt het allemaal veel menselijker.
Ook vind ik het belangrijk dat een opdrachtgever de waarde van mijn blog en Social Media kanalen op waarde weet in te schatten. Dat hij of zij begrijpt dat er bepaalde tarieven gelden om van mijn blog en Social Media kanalen gebruik te maken.
Laatst had ik iemand die ‘maar’ € 7,50 wilde betalen voor het plaatsen van een link in een bestaand blogartikel. Zo iemand heeft totaal niet in de gaten dat het mij veel tijd, geld en energie én soms ook bloed, zweet en tranen heeft gekost om mijn blog en Social Media kanalen te laten uitgroeien tot wat zij nu zijn. Dat voelt een beetje als dat ik bij de bakker vraag of ik een brood voor 30 cent kan kopen, omdat hij het brood toch al heeft gebakken en op de plank heeft liggen en hij het alleen maar hoeft te snijden en in een plastic zak hoeft te doen. Ik denk dat de bakker mij raar staat aan te kijken. En gelijk heeft ‘ie. Met deze opdrachtgever, die dus maar € 7,50 wilde betalen voor een link in een bestaand blogartikel, ben ik dus niet in zee gegaan ;-).
Wat vind je van Hulc als platform? En waarom maak je gebruik van Hulc?
Wat ik super fijn vind van Hulc, is dat er maandelijks best veel opdrachten voorbij komen waar je op kunt pitchen. Het dashboard van Hulc vind ik heel gebruiksvriendelijk en als je vragen hebt, dan word je via de chat super snel geholpen. Ook vind ik de kracht van Hulc dat je standaard diensten kunt aanmaken, waardoor je snel kunt pitchen en je niet elke keer een nieuwe pitch-tekst hoeft te bedenken. Hiermee kunnen opdrachtgevers ook beter zien wat je als blogger aanbiedt en jou makkelijk benaderen.
De facturatie en uitbetaling gaat ook heel goed en verloopt soepel en snel via het geautomatiseerde facturatiesysteem van Hulc. En wat ik ook heel belangrijk vind: Hulc weet mijn blog en socials te waarderen op wat zij waard zijn. Je kunt namelijk zelf je tarieven bepalen en pitchen op opdrachten die je leuk vindt.
Zou je Hulc aanbevelen en waarom?
Absoluut! Ik beveel Hulc zeker aan bij andere bloggers. Door de variatie aan opdrachten is er voor ieder wat wils en zijn er zeker leuke opdrachten waar je op kunt pitchen. Het is een laagdrempelig platform waar adverteerders en bloggers bij elkaar komen en waar hele mooie opdrachten worden gecreëerd. Dit in combinatie met het gebruiksvriendelijke dashboard en de fijne klantenservice maakt Hulc voor mij een topper van een platform om mee samen te werken.
Samenwerken met Veertigplus mus? Je kunt hier de mogelijkheden bekijken!