Met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, maak je jouw website beter vindbaar in zoekmachines. Onderstaande tips & tricks, op zowel lange als korte termijn, kunnen ervoor zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk verschijnt in de zoekresultaten.

In de huidige SEO-strategie vervul je voornamelijk de behoeften van de (be)zoekers en streef je naar een goede website met relevante content. In dit artikel geven we je 6 praktische tips (2018-proof) om je website vindbaar te maken in Google.

hulc google vindbaarheid

Algoritmes Google

Voordat je aan de slag gaat met SEO, is het van belang dat je begrijpt hoe een zoekmachine werkt. De belangrijkste taak van zoekmachines zoals Google is om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Dit doet een zoekmachine aan de hand van algoritmes die aan de slag gaan met de zoekwoorden en backlinks. De zoeker toetst zoekwoorden in en de website die het meest overeenkomt volgens de relevantie en kwaliteit van de backlinks en on-site content, zal bovenaan worden weergegeven.

1. Goede content voor doelgroep

Je kunt een product op de markt brengen met een grootse campagne, maar als er geen vraag naar is zal de campagne niet werken. Zo gaat het ook met SEO. Wil jij je website vindbaar maken? Plaats dan content die voor jouw doelgroep van belang is.

Doelgroep onderzoeken

Als ondernemer of marketeer weet je waarschijnlijk als geen ander uit welke mensen de doelgroep van jouw bedrijf bestaat. Toch blijken marketeers nog geregeld content te plaatsen die niet aansluit bij de doelgroep. Wat vaak wordt vergeten is een grondig doelgroeponderzoek met een uitgewerkte buyer persona. Hoe ziet de dag van iemand uit jouw doelgroep eruit? Tegen welke moeilijkheden en uitdagingen loopt hij/zij aan? Waar wordt hij/zij vrolijk van? Waar wordt hij/zij geëmotioneerd van? Verplaats je in je doelgroep bij het bedenken van nieuwe content.

Gedrag van doelgroep achterhalen

Begin met een zoekwoordenonderzoek om te achterhalen welke zoekwoorden door jouw doelgroep worden gebruikt. Het gedrag van je doelgroep kun je in kaart brengen met Google Trends en Think with Google. Hiermee ontdek je zowel populaire thema’s en onderwerpen, als ook synoniemen en termen die je vervolgens in jouw content kunt gebruiken.

Je zult zien dat je met deze tip meer bezoekers én een hogere sessieduur genereert. De bonus van Google is een beter ranking!

2. Welke zoekwoorden gebruiken?

Stel, je hebt een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd, maar er blijken veel websites te zijn die dezelfde content aanbieden. Je kunt nu gaan concurreren met honderden andere websites door de veel voorkomende zoekwoorden te gebruiken of je pakt het anders aan.

Koopzoekwoorden vermijden

We noemen de veelvoorkomende zoekwoorden koopzoekwoorden. Wanneer je met een populair koopzoekwoord op de tweede zoekresultatenpagina verschijnt, zal je website weinig bezoekers genereren. Richt je daarom op vragen, problemen en behoeften van jouw doelgroep. Kruip in de huid van je doelgroep en geef met jouw website-content de antwoorden waar ze naar op zoek zijn. Met specifiekere zoekwoorden kun je dus zowel een specifiekere doelgroep aanspreken, als beter scoren in Google.

 

“Read everything in the world except your business. Read junk. Very much junk. Just read, just read, just read… There is your audience. There is the language. There are the words that they use.”

3. SEO-teksten nog steeds belangrijk in 2018

Veel online marketeers zien de SEO-trend in 2018 sterk verschuiven naar het publiceren van waardevolle, relevante content voor de doelgroep. Een fijne stap terug naar waar het internet voor is bedoeld. Toch zijn velen het ermee eens dat SEO-geoptimaliseerde webteksten met de ‘oude’ SEO-trucs nog steeds goed zullen zijn voor de ranking van je website.

Voor de vindbaarheid van je website is het dus ook in 2018 belangrijk dat de content op je website SEO-geoptimaliseerd is. Denk hierbij aan lange webteksten, de plaatsing van relevante zoekwoorden in kopteksten en aan het begin van de tekst, én goede interne en externe links.

responsive design seo

4. Gastbloggen voor goed linkprofiel

Om je vindbaarheid te verhogen is het van belang om een sterk linkprofiel op te bouwen. Dit kan middels het verkrijgen van relevante backlinks. Dit kun je bevorderen middels het publiceren van waardevolle content voor je doelgroep. Hoe beter je content, hoe groter de kans dat deze wordt aangehaald op externe websites.

Ook kun je zelf actief op zoek naar backlinks. Denk bijvoorbeeld aan het benaderen van invloedrijke bloggers in jouw branche, het zelf publiceren van gastblogs of het verspreiden van persberichten.

Snel relevante links naar jouw website?

Op Hulc vind je de beste influencers en bloggers in jouw branche. Start gratis jouw campagne en geef direct een boost aan de vindbaarheid van je website!

5. Mobielvriendelijke website

Anno 2018 zijn mobiele schermformaten écht niet meer weg te denken uit ons leven. De desktop wordt zakelijk gebruikt, en voor privé heeft men een smartphone of tablet. Even snel iets opzoeken moet daarom zo snel en makkelijk als mogelijk zijn. Om deze reden hecht Google meer en meer waarde aan responsive, en dus mobielvriendelijke websites.

AMP

Zorg bijvoorbeeld voor een AMP: Accelerated, Mobile Page. Dat is een uitgeklede website, speciaal voor mobiel, waarop de belangrijkste content te vinden is.

Een AMP is tevens belangrijk omdat het de laadsnelheid van een website verhoogd, waardoor bezoekers minder snel afhaken. Websites die gebruikmaken van AMP’s krijgen om deze redenen voorrang in de zoekresultaten van Google.

6. Veilige website HTTPS

Wil je nog hoger in de zoekresultaten verschijnen? Google geeft de voorkeur aan een beveiligde website in de vorm van een https-website. Voor de vindbaarheid van je website is het daarom aan te raden om een SSL certificaat te hebben en te installeren, zodat je website als veilig wordt beschouwd.

Nu je inzicht hebt in de manieren om je website beter vindbaar te maken, is het tijd om aan de slag te gaan! Voor welke manier kies jij? Loop je nog ergens tegenaan? Laat het weten in de reacties hieronder!

Nóg meer SEO tips? Check snel onze SEO checklist met 74 essentiële taken voor 2018!