Naamsbekendheid vergroten: checklist voor brand awareness

Je wilt de naamsbekendheid (ook wel awareness) van je bedrijf of merk vergroten. Iedereen streeft ernaar, maar hoe doe je dat? Bedrijven houden zich steeds meer bezig met online marketing. Hoe spring je er dan toch uit met jouw bedrijf? Op internet is hierover veel te vinden. Soms is het lastig om door de bomen het bos te zien. Daarom geven we je handige checklists die je kunt nalopen om te kijken of je het optimale uit jouw strategie haalt.

naamsbekendheid marketing checklist

Naamsbekendheid offline vergroten

Offline marketing is de oudste boom, die we koesteren, al lijken offline mogelijkheden meer en meer onderschat te worden. Internet is hét marketingmedium, maar ook offline reclame kan nog steeds wonderen verrichten voor de merkbekendheid van je bedrijf. Het een sluit het ander niet uit, dus een kleine greep uit oude, maar succesvolle reclame uitingen:

Checklist offline marketing

✓ Promoot je website via o.a. visitekaartjes, stickers en flyers
✓ Relatiegeschenken en cadeautjes doen het nog altijd goed
✓ Plaats een artikel in een huis-aan-huis blad of regionale krant
✓ Sponsoring blijft een sympathiek en beproefd middel
✓ Real-life netwerken en relevante evenementen: maak er tijd voor

 

“The best way to predict the future is to create it.”

 

Online je merkbekendheid vergroten

De voordelen van online marketing

Online marketing is relatief jonge aanplant, die snel groeit en tot in de hemel lijkt te reiken. We kunnen er niet omheen: het vergroten van naamsbekendheid gebeurt vooral online. Maar waarom eigenlijk? Wat zijn de voordelen ten opzichte van de offline marketing? Gemakkelijk samen te vatten, het zijn er drie:

  • Online marketingcampagnes zijn beter meetbaar
  • Ze kunnen beter op de doelgroep afgestemd worden
  • Ze bieden kostenmodellen die beter op je doel aansluiten

Vervolgens zijn er om je naamsbekendheid te vergroten een flink aantal mogelijkheden, met als basis online vindbaarheid.

Checklist online marketing

✓ Zorg voor een professioneel gebouwde website
✓ Houd de website up-to-date, voeg regelmatig nieuwe content toe
✓ Gebruik relevante zoekwoorden (ook in titels en meta tags)
✓ Houd je website interessant en leesbaar voor de bezoeker
✓ Zorg voor externe linkvermeldingen
✓ Werk aan je social media
✓ Adverteer gericht met display campagnes
✓ Zo ook via Google adwords
✓ Overweeg affiliate marketing
✓ Plaats blogs
✓ Verzorg je externe content (artikelen, blogs) met Hulc.nl

online marketing social media

Naamsbekendheid door het schrijven van blogs

Het weblog of kortweg blog verdient een aparte toelichting. Het is het derde exemplaar in ons bos, een kleine 20 jaar geleden aangeplant en inmiddels niet meer weg te denken. Het is een stevig marketingmiddel om je naamsbekendheid te vergroten. Blogs (laten) schrijven, wat heeft je bedrijf eraan?

  • Het zorgt voor klantenbinding, het maakt je bedrijf toegankelijker en transparanter
  • Als bedrijfsinstrument biedt het personeel de ruimte voor ideeën en suggesties
  • Het blog als pr- en marketinginstrument: door informatie over bedrijfsontwikkelingen laat je zien dat je onderneming voorop loopt
  • Het dient als effectief advertentiemedium voor je eigen bedrijf of als instrument voor affiliate marketing
  • Een blog zorgt voor zoekmachine optimalisatie en draagt bij aan een hogere score
  • Externe blogs zorgen voor een SEO-boost en meer naamsbekendheid

Effectieve marketingstrategie

En zo is alles teruggebracht tot drie bomen, zie je het bos weer voor je? Tot slot nog iets over de grond waarin onze bomen geworteld zijn: voor een gezonde groei moet de bodem vruchtbaar zijn. Om de parallel door te trekken: een goede marketingstrategie is de voedingsbodem voor elke campagne. Bezint eer gij begint dus. Maak een effectief plan, of laat dit maken. Onderneem vervolgens de stappen die binnen je eigen bereik liggen, maar besteed uit wat daarbuiten ligt.

Mis jij nog een aspect in het boosten van de naamsbekendheid van een bedrijf/merk? Laat het weten in de reacties hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *